Figyelő, 2003. április-június (47. évfolyam, 14-26. szám)

2003-06-12 / 24. szám

INFOTECH­ ­MUMtitM­iHiram­txna Terroristaszűrés A személyiségi jogokat is sértő biztonsági megoldásokat vezetnének be a reptereken az amerikai légitársaságok.­ ­ G­eorge Orwell születésének századik év­fordulóján - az idén - többek között a Delta Air Lines terroristaszűrő adatbá­zisa kapta a Privacy International (PI) nem­zetközi jogvédő szervezet Nagy Testvér-dí­ját. A légitársaság megbocsáthatatlan bűne, hogy partnerként működik közre az ameri­kai közlekedésbiztonsági hivatal CAPPS II elnevezésű utasvizsgáló rendszerének tesz­telésében. Ez, a PI aktivistái szerint, súlyo­san sérti a személyiségi jogokat. Az évente kiosztott elma­rasztalást azon személyek, cé­gek, tervezetek, jogszabályok kapják, akik vagy amelyek fittyet hánynak a személyes szabadságjogokra, az adatvé­delemre, a magánszemélyek akaratára. Márpedig a Delta Air Lines inkri­minált szoftvere ilyen, ugyanis az az eddigi­eknél jóval több - és valószínűleg tisztázat­lan eredetű - forrás felhasználásával próbál meggyőződni arról, hogy az adott légi utas nem tekinthető-e potenciális terroristának. A jogvédő szervezet tudni véli, hogy az állami és magánadatbázisokra egyaránt tá­maszkodó rendszer fejlesztői utazási szoká­sok, bankkölcsönök, bankszámla-adatok, adóbevallással, jótékonysági adományokkal „Leginkább kikapcsolódásra és a hobbi­jaimhoz kötődő tájékozódásra használom az internetet. De mivel első a munka, reggelente mindig átnézem cégem hon­lapját (www.aranypok.hu). Ilyenkor főként azt ellenőrzöm, hogy akcióinkról kellően naprakész ajánlatok várják-e az interneten érdeklődő vásárlókat. Nagy ló­versenyrajongó vagyok, sőt, otthonra előfizettem az angol At the races című műholdas programra. Mivel azonban a futamok idejét nem ismerem, gyakran el­látogatok a csatorna internetes felületé­re, ahol a kezdési időpontok megismeré­sén túl fogadni is lehet (www.atther­­aces.co.uk). Számomra a legnagyobb verseny az Epsom Derby, ahová az idén kapcsolatos információk, illetve büntetett előéletre vonatkozó érdekességek után ku­takodnak. Ezt maga Heather Rosenker, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal szó­vivője sem tagadta, azt viszont igen, hogy közlekedési kihágással, illetve hitellel kap­csolatos adatokhoz is hozzáférnének. A szoftver minden egyes légi utast szí­nekkel kódol, aszerint, hogy a repülésbiz­tonság szempontjából mekkora kockázati tényezőnek minősül. Teszi mindezt az adatbázisok alapján: a zöldek a megbízható utasok, akik si­mán felszállhatnak a gépre, az azt követő sárga csoportba esőket alapos vizsgálatnak ve­tik alá, a vörösök pedig egyál­talán nem juthatnak fel a já­ratra. És bár azt nem tudni, eddig hány utas, és pontosan kik kerültek gyanúba, va­lószínű, hogy olyanok is fennakadtak a ros­tán, akik nem veszélyeztetnék a repülés biztonságát. Mivel egy-egy személy adatainak elemzé­se hosszú percekig is eltarthat, az átvilágí­tásból adódó várakozások elkerülésére az amerikai reptereket felügyelő repülésbiz­tonsági hivatal biometriás módszerekkel egészítené ki a megoldást, így a megbízható WEB.AJÁNLÓ BARTHA ANDRÁS, az Aranypók Rt. vezérigazgatója, 55 éves, nős, két gyermek apja, személyesen látogatok el, az utazásig pe­dig a verseny honlapján kísérem figyelem­mel a fejleményeket (www.epsomder­­by.co.uk). Másik kedvenc időtöltésem az egzotikus helyek felkeresése, melyekről az út előtt szintén az internet segítségével tá­jékozódom. Így jutottam el Számui webol­dalára, ahol minden fontos információt megtaláltam a célállomásról (www.on­­samui.com). Ázsia csodálatos. Az egész kultúra annyira egyedi, hogy az odautazás utasok számára olyan speciális „smart” kár­tyákat adnának, amely a kiváltságos sze­mély senki mással össze nem téveszthető paramétereit tartalmazná. Ezt a rendszert 2004 tavaszára várhatóan az összes légikikötőben bevezetik, annak ellenére, hogy az már ma is kivívta a jogvédők és a rendszeresen utazó üzletemberek nemtet­szését. Ők ugyanis nemcsak azt szeretnék világosan látni, milyen adatok alapján dol­gozik a szoftver, hanem azt is, vajon való­ban hatékony-e a terrorizmus ellen. Ráadá­sul, mivel a rendszer valamennyi, az Egye­sült Államokba utazó külföldi utast vizsgá­latnak vetne alá, az európai uniós jogsza­bályokkal is összeegyeztethetetlennek bi­zonyulhat. És bár a jogi megfontolások ellenére az adatbányászat és a biometria bizonyosan eredményre vezethet, az amerikai űrku­tatási hivatal még ezeknél is újabb bizton­sági technológiák kifejlesztésén dolgozik. A NASA szakemberei ugyanis hiszik: az űrtechnológia felhasználható arra is, hogy felfogják és elemezzék az agyhullámokat, majd az adatokat a potenciális fenyegetést jelentő utasok kiszűrésére alkalmas számí­tógépes programokba táplálják. Herb Schlickenmaier űrkutatási igazgató az utó­ előtt érdemes felkeresni azt a földrészről sokat tudó weblapot, ahonnan akár keleti ajándéktárgyak is rendelhetők (www.te­­rebess.hu). Az igazán pihentető kikapcso­lódás számomra egy óceánjárós kirándu­lás. A legszebb ilyen utakat két nagy tár­saság bonyolítja, honlapjaikon szoktam ismerkedni a kínálattal (www.prin­­cess. com, www. royalcarribean. com). Egy menedzser-találkozó kapcsán nemré­giben kezdtem ismerkedni a golffal, és bár elsőre nem igazán éreztem a maga­ménak, illetve kellően gyorsnak a sport­ágat, idővel mégis megragadott. Ebben egy golffal foglalkozó magyar oldal (www.golfhungary.com) volt a segítsé­gemre." Az agyhullámokat, a szívdobogást és a pislogást is mérnék. 50 FIGYELŐ 2003.június 12-18.­ ­ TB­­C/Co *

Next