Figyelő, 2004. szeptember-december (48. évfolyam, 40-53. szám)

2004-11-18 / 47. szám

FŐBB VÁLTOZÁSOK A KEDVEZMÉNY RENDSZERÉBEN • 8 millió forintos összjövedelemig vehető igénybe a családi adókedvezmény, e felett csak a kedvezmény összegének azt a részét érvényesítheti, amely megha­ladja a 8 millió feletti összes jövedelmének 20 százalé­kát. Ez azt jelenti, hogy a kedvezmény folyamatosan nul­lára csökken. Az eltartottak számától függ, hogy milyen jövedelemhatárnál fogy el a kedvezmény, például 2 gyer­mek esetén 8 millió 480 millió forintos összjövedelemtől nulla. 6 millió forintos jövedelemig a tandíj, a felnőtt­­képzés és számítástechnika, valamint a közcélú adomá­nyok és a tevékenységi kedvezményeket a biztosítások kedvezményével együtt kell figyelembe venni, összesen leg­feljebb 100 ezer forintot lehet ezekre visszaigényelni. É s 1­2 ezer forintról havi 2850 forintra nő a fogyatékkal élők kedvezménye, és jövedelemtől függetlenül érvényesíthető. A 6 millió és 6,5 millió forint között a fenti kedvezmé­nyek folyamatosan nullára csökkennek oly módon, hogy a kedvezmények együttes összegének, de legfeljebb a 100 ezer forintnak a 6 millió forint feletti jövedelem 20 százalékát meghaladó részét igényelheti vissza az adózó. ► 20 százalékról 25 százalékra nő a forrásadó, családban összesen 100 ezer forinttal több marad a kasszában. Ez azonban csak akkor áll, ha az idén és jövőre is ugyanannyi adókedvezményt tudnak érvényesíteni, vagy egyik évben sem élnek (mert nem tudnak élni) ezekkel a lehetőségekkel. Mert igaz ugyan, hogy nem szüntettek meg adókedvezményeket, ám több korlátot is állítottak az igénybe vételükhöz (lásd külön), így ha éppen ez az átlagkereső polgár az idén 100 ezer fő­ben és egyszerű, átlátható, s mindezek ha­tására az adófizetési hajlandóságot növe­lő kereteket alkosson. Az átlagember szá­mára szinte követhetetlen adórendszert tovább bonyolítja, hogy jövőre a fiskális fegyelem jegyében korlátozzák az igénybe vehető kedvezményeket. Az agráriumot a kormányzati kommu­nikáció már most a jövő évi költségvetés nyerteseként emlegeti. A tervek szerint az ágazat 328 milliárd forint támogatási lehetőséget kap - fele-fele arányban bel­földi, illetve uniós forrásokból -, ez 13 százalékos növekedésnek felelne meg. Az agrárlobbi vigyázott arra is, hogy a megemelkedő támogatások nyomán az adóterhelés ne növekedjen meg, így a mezőgazdasági őstermelők esetében a kedvezményes adózással elszámolható értékhatár 3 millióról 4 millió forintra emelkedik. Mérséklődik az egészségügyi hozzájá­rulás mértéke; a kormány által eredetileg javasolt 1200 forint helyett 1500 forinttal csökken a jelenlegi havi 3450 forintról.­rintnyi adót visszaigényelhet az életbizto­sítása után, 60 ezer forintot el tud számol­ni a felsőoktatási tandíjra, vagy akár *Az szja és a járulékok levonása után, az adójóváírás figyelembevételével, adókedvezmények nélkül Forrás: PM adókalkulátor Az adótörvények változtatása során a legnagyobb hajcihő az árfolyamnyere­­ség-adó körül alakult ki, ám a javaslat végül megbukott. Az adóbevételek fel­­tornázásának meglehetősen sajátos módja lesz jövőre a bankokra kivetett különadó. A költségvetés kiadási olda­lának további megnyirbálása nehezen tűnik kivihetőnek az államháztartás na­gyobb arányú szerkezetátalakítása nél­kül. A koalíciós pártokban azonban a 2006-os választások közeledtével nincs meg a politikai hajlandóság a szerkezeti reformokra, így a büdzsé kénytelen a bankadóhoz hasonló, ötletszerű bevételnövelési intézkedésekkel ope­rálni. DÓZSA GYÖRGY Sulinetre, akkor tavasszal 160 ezer forint jár majd vissza neki az államkasszából. Egy évvel később azonban a 2005-ös be­vallásában ezekre csak összesen 100 ezer forint kedvezményt érvényesíthet, veszít tehát 60 ezer forintot. Azaz, hiába kapott az adókulcsok változásával valamivel több mint 50 ezer forintot, a szaldója mégis mí­nusz néhány ezer forint lesz. Egy jómódú­ háztartása még rosszab­bul jár. Ezek a kedvezmények ugyanis 6 millió és 6,5 milliós forintos éves jövede­lem között fokozatosan teljesen eltűnnek, így ha az évi 7 millió forintot kereső adózó 2004- re ugyanazt a 160 ezer forintos ked­vezményt veszi igénybe, mint az előző át­lagpolgár, 2005-ben erre már nem lesz lehetősége, ennyivel csökken tehát a nettó jövedelme. A legrosszabbul azonban az a 8 millió fe­letti, például 9 millió forintos bruttó kere­settel rendelkező jár, aki már a gyermekek utáni, úgynevezett családi adókedvez­ményt sem érvényesítheti. Az elveszett kedvezmény mértéke persze a gyermekek számától is függ, ez két lurkó esetében ép­pen 96 ezer forint. Ha ez a „gazdag” adózó az idén ugyanazokat a kedvezményeket érvényesíti 160 ezer forintig, mint fenti tár­sai, akkor a gyerekkedvezménnyel együtt együttesen 256 ezer forinttól esik majd el 2005- ben. Még ha a kedvezmények korlátozása, és azok adott sávhatáron belüli lemorzsoló­dása miatt bonyolultabbnak tűnik is a jövő évi adórendszer, valójában a magánszemé­lyek esetében drasztikus változás nem tör­tént, inkább csak finomhangolásról van szó. Persze akinek több százezer forintos visszaigénylési lehetőségről kell lemonda-► Változó jövedelmek (ezer forint)* BRUTTÓ JÖV. NETTÓ JÖVEDELEM ÉVES 53,0 636,0 550,1 550,1 0,0 60,0 720,0 607,7 616,3 +8,6 80,0 960,0 752,8 780,7 +27,9 100,0 1 200,0 898,0 935,1 +37,1 150,0 1 800,0 1 144,0 1 200,0 +56,0 200,0 2 400,0 1 408,0 1 464,0 +56,0 300,0 3 600,0 1 900,0 2 046,0 +56,0 500,0 6 000,0 3 213,0 3 210,0 -3,0 700,0 8 400,0­ 4 581,0 4 778,0 -3,0 1 000,0­­ 12 000,0 1 6 633,0 6 630,0 -3,0 2004. november 18-24. FIGYELŐ 15

Next