Figyelő, 2007. január-március (51. évfolyam, 1-13. szám)

2007-01-04 / 1. szám

A HÉT posta mVa . Megjegyzések Bokros reformjavaslataihoz B­ okros Lajos öt pontjából (Fvickelés - Fi­gyelő, 2006/51-52. szám) kettőhöz fűz­nék megjegyzést, azokhoz, amelyek sa­ját szűkebb szakterületemet érintik. A 3. pontban a nyugdíjrendszer felosztó-kiro­­vó pillérének egyensúlyát automatikusan biztosító paradigmatikus reformot követel, mely „hasonlít a második tőkefedezeti pil­lérhez. Ez az egyéni számlás állami nyug­díj." Magam örülök, hogy Bokros csatla­kozott azokhoz, akik a járadékkal megha­tározott első pillért járulék­kal meghatározottá kíván­ják alakítani, s az 1997. évi nyugdíjreform elhibázott voltát éppen annak tulaj­donítják, hogy ez akkor elmaradt. Azonban Bok­ros elsiklik a leglényege­sebb részlet felett. Ez pedig az, miként ka­matoznak a ma egyé­ni számlák. Ha azo­kon az állampapí­rokéval egyező ho­zamot írnának jó­vá, akkor öregedő társadalom esetén a pilla­natnyi bevételek és kiadások szinte bizto­san nem egyeznek meg (pillanatnyi pénz­ügyi egyensúly), viszont fennáll a nyugdíj­­rendszer úgynevezett rendszeregyensú­lya, amely adott generáció fizetett járu­lékai és kapott járadékai közötti elszakít­hatatlan kapcsolatot teremt. A nyugdíjre­form-vitákban gyakori, hogy nem tisztáz­zák, e két különböző egyensúly-fogalom közül melyiket használják. Ha az elsőt, ak­kor az egyéni számlákon oly csekély a jóvá­írandó hozam, hogy az a rendszerből va­ló dezertálásra ösztönöz; ha a másodikat, akkor ez ugyan nem áll fenn, de költség­­vetési források is szükségesek. Az egyéni számlás megoldás ellenzőinek legfőbb - bár nagydobra nem vert - érve éppen az, hogy a járulékfizetők ne szembesüljenek az alacsony hozamokkal. Számomra szak­mailag és etikailag is csak a rendszeregyen­súly fogalma az elfogadható, függetlenül annak az államháztartásra háruló pénz­ügyi következményeitől Van még egy nagyon lényeges dolog, ami felett Bokros elsiklik, s eddig inkább ellene foglalt állást: az alapnyugdíjak ügye. Erre két dolog miatt lehet szükség. Az egyik, hogy néhány évtizeden belül ijesztő mértékben emelkedni fog a nyugdíjjogosultságot nem szerzők száma (ezeket nevezi Augusztinovics Mária bétáknak), s ez a probléma egyéni se­gélyezéssel már aligha lesz kezelhető. A má­sik, hogy az, amit „biztosításmatematika­­ilag korrektnek" szokás gondolni (a nyug­díj mértékének kiszámításakor csupán az egyéni számlán nyilvántartott összeg és az azonos korú népesség még várható élettar­tama számít), az valójában az alacsonyabb várható élettartamú „rosszabb módúaktól" a magasabb várható átlagos élettarta­mú jobb módúak felé tör­ténő újraelosztás. Az alap­nyugdíj e perverz újraelosz­tást enyhítené. Bokros szerint az egészség­­­­ügyben a több-biztosítós rend­szer jelentené a paradigmavál­tást. Szerintem is. Csakhogy az én értékrendem szerint ez a pa­radigmaváltás nemkívánatos. A több-biztosítós rendszer egyrészt nem teremt hatékonyabb egész­ségügyet, vagy csak olyan végle­tesen rothadt és korrupt rendszer esetén, amelytől mi - a kormány ezt bizonygató pro­pagandája ellenére - távol vagyunk (a szlo­vákoknál ez azonban lehetett indok). Más­részt félelmeim szerint ez valóban az első lé­pés az egyenlő hozzáférés megbontása felé. Bár a több biztosító mellett szóló bennfen­tesek ezt cáfolják (Bokros is), a kívülállók ér­velése rendre erre fut ki. Bokros Lajos azzal érvel, hogy a „mai rendszerben a szegények nagyon rosszul járnak, mert sem hálapénzt nem tudnak fizetni, sem kapcsolati tőkéjük nincs" - ez legfeljebb 1 százalékos igazság. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztárról (OEP) szólva nem elégszik meg szolidaritás­ról beszélni, hanem elé teszi a kényszer elő­tagot, erősen negatív kontextust teremtve, miközben a több-biztosítós szisztéma kasz­­szái éppúgy a kényszerszolidaritás kifejezői, mint az OEP-é. S bár óvatos, nem zárja ki a kötelező rendszerben a különböző biztosítá­si csomagok létét. Ez biztos, hogy az egyen­lő hozzáférés sérelmét jelentené. Befejezesül meg annyit­, h­ogy a magán­biztosítóknak nincs közük a kórházak haté­konyságához. Feladatuk arról meggyőződ­ni, hogy biztosítottjuknál a biztosítási ese­mény (vagyis az adott megbetegedés) való­ban bekövetkezett-e, s a kórház az adott be­tegség kezelése során használandó proto­koll szerint járt-e el (beleértve annak minő­ségi tényezőit). A magánbiztosító nem szól­hat bele a kórház gazdálkodásába. Legfel­jebb, ha megveszi. NÉMETH GYÖRGY : Fizetésképtelenség N­agy örömmel olvastam a Hitelbiztosítás című cikket (Figyelő, 2006/46. szám), viszont nem értek vele teljesen egyet. A hazai fizetésképtelenségi eljárások ter­mészetesen szaporodni fognak, valamint a cégek nem fogják és nem is akarják a je­lenleginél jobban kezelni a vevőik nemfi­zetéséből fakadó kockázatot. Kezelhetet­lenné vált a fizetések behajtása, nincs bi­zalom az ezzel foglalkozó cégek irányába. Én is felelősnek érzem magam a kialakult helyzetért, mivel 2002-ben a birtokom­ban volt egy olyan cég üzleti terve, amely­­lyel talán nem fajult volna eddig a helyzet. De nem alapítottam meg a céget, és nem tettem semmit, mondván: „nem érdekel, nem az én dolgom". Most már érzek ma­gamban elég tenni akarást, de tudatában vagyok annak, hogy sokkal nehezebb a dolgom, mint annak idején. CSECSKEDI PÉTER Felmelegedés ratulálok a globális felmelegedésről szóló összeállításhoz (Klimax - Figye­lő, 2006/48. szám). Sokkal pontosabb és lényegretörőbb az anyag, mint számos olyan kollégáé, akinek már évek óta ma­­gyarázgatom a dolgot. ZÁGONI MIKLÓS : Vélemény? Megjegyzés? Írjon! figyelo@sanomabp.hu A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a leveleket szerkesztve közölje, s azok tartalmával nem feltétlenül ért egyet. 2007.január 4-10. FIGYELŐ 3

Next