Figyelő, 2009. április-június (53. évfolyam, 14-26. szám)
2009-04-02 / 14. szám
Fidiaa posta Orbán Viktor és a polgár fogalma Az író joga és lehetősége, hogy a gyarló földi valóságot megemelje, transzformálja. Az általam szeretett és tisztelt Konrád György, akivel elég közelről ismerjük egymást, s akit Lambert Gábor kérdez a lapban (Az agyhedonista - Figyelő, 2009/13. szám), irodalmat alkot, amikor azt mondja, hogy Orbán Viktor felhívott engem, „a kicsit lustácska Ivánt, a Petőt", aki talán akkor kelt ki az ágyából, hogy mit szól, ha lenyúlják a polgár szót. Szép történet, de irodalom. Túl azon, hogy amikor Orbánék bevezették a polgári önmeghatározást, már nem voltunk a leírtak szerinti viszonyban, talán a nagyközönség is elhiszi, hogy Orbántól eléggé idegen az ilyen engedélykérési rítus. Ilyesmi elbirtoklásáról a politikában egyébként sem szokás előzetes tájékoztatást adni. Az már csak apróság ezek után, hogy esetleges lustaságom ágyhoz kötése is regényes motívum, hiszen aki ismeri alvási szokásaimat, tudja, hírhedt korán kelő vagyok, s anno, pártelnökként átlagosan napi 4-5 óránál biztos nem aludtam többet. A történet mindenesetre bájosabb, mint azok a szintén rólam született hősköltemények, miszerint a KGB, a Moszad és mások társaságában rózsadombi paktumot írtam volna alá 1989-ben, vagy telefonon irányítottam az 1990-es taxisblokádot. PETŐ IVÁN Torontóban egy család átlagos éves jövedelme 76 ezer amerikai dollár, míg Budapesten ugyanez 14 ezer dollár. Aki ezek alapján azt mondja, hogy itt olcsók az ingatlanok, az vagy nem tudja, miről beszél, vagy tudatosan ferdíti a tényeket. Több ingatlanpiaci összeomlást is átéltem az elmúlt negyven évben a világ különböző helyein. Az eséseknél először általában megcsappannak az eladások, de az árak tartják magukat. Ezután bedőlnek az árak. Az első kategória, amely zuhan, az újonnan épített „luxuslakásoké". Ezt követik a középkategóriás lakások, majd a luxusvillák és üdülők. Legellenállóbbak a megfelelő minőségű, rendben tartott, de nem túl drága családi házak, elfogadható környezetben. Mindezek alapján én most a világért sem mennék bele egy új luxuslakás megvásárlásába. Ha valamit venni akarnék, akkor egy jó minőségű középkategóriás ingatlant választanék. De azt is csak egy év múlva, amikor mindenki rájön, hogy hiába a sok optimista (és felelőtlen) megnyilatkozás a luxusingatlanok építtetőitől, a piac nem az ő kedvük, hanem a fizetőképes kereslet szerint mozog. SANDY VÁCI Ingatlanárak I ronikus, hogy Petrovszky Gábor, aki a felelőtlen kommunikáció ellen beszél („kommunikációs krízis"), maga is olyan felelőtlen kijelentéseket tesz (Egy csésze kávé - Figyelő, 2009/12. szám), amelyek hozzáértők számára érthetetlenek és értelmezhetetlenek. Petrovszky kijelentése, hogy Észak-Amerikában az ingatlanok 5-10 évre épülnek, nevetséges. Mint kettős állampolgár, aki élete felét Észak-Amerikában tölti - a másik felét Európában -, javasolnám neki, hogy menjen el és nézze meg a New York-i, torontói, montreali vagy akár egyéb kisvárosi 50-150 éves házakat és épületeket, továbbá nézze meg, hogyan építkeznek ott ma, és csak utána beszéljen. Másik állítása, hogy Magyarországon „nevetségesen olcsók" az ingatlanok, ugyancsak mutatja, mennyire nélkülöznek minden alapot a megjegyzései. Budapesten egy jó minőségű új lakás négyzetméterenkénti ára forintban mintegy 1800 amerikai dollár. Torontóban ugyanez a lakás négyzetméterenként 1900 amerikai dollárba kerül. Ezt nem nevezném hatalmas különbségnek. Ugyanakkor Privátbanki stabilitás privátbanki szolgáltatásokról közölt összeállításuk (A mackók éve - Figyelő, 2009/12. szám) egyik hangsúlyos megállapítását, miszerint a kezelt vagyonok bővülése 2008-ban megtorpant, az OTP Bank tapasztalatai is alátámasztják. Ezért is zavaró a cikkben szereplő táblázat téves adatközlése az OTP Private Banking által 2007 végén kezelt vagyonról: 421 milliárd forint van feltüntetve a valós érték, azaz 451 milliárd forint helyett. Ez az elírás hozzájárul ahhoz a szerző által is fenntartásokkal kezelt, helytelen következtetéshez, amely szerint a kiterjedt válság ellenére is produkált 6 százalékos bővülést tavaly a hazai piac. A kihívásokkal teli 2008-as évet követően az OTP Private Banking ma dinamikusan bővülő ügyfélbázissal és 452 milliárd forintnyi stabil kezelt vagyonnal büszkélkedhet. OTP BANK médiakommunikációs osztály A Vélemény? Megjegyzés? Írjon! figyelo@sanomabp.hu A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a leveleket szerkesztve közölje, s azok tartalmával nem feltétlenül ért egyet. HILTON BUDAPEST WESTEND, 1062 BUDAPEST, VÁCI ÚT 1-3., 2009. ÁPRILIS 9. Újraosztódik-e a médiapiac? Reklám-média konferencia a Napi Gazdaság szervezésében ELŐADÓINK KÖZÜL NÉHÁNYAT KIEMELVE: dr. Sarkady Ildikó, Medveczky Balázs, Such György, Nagy Bálint, Hidvéghy Melinda, Hivatal Péter BŐVEBB INFORMÁCIÓ ÉS JELENTKEZÉS a www.napi.hu/konferencia weboldalon. Telefon: 06-1/450-9699 Email: konferencia@napi.hu A Magyar Reklámszövetség a konferencián ismerteti 2008-as becsült reklámköltési adatsorát. Amennyiben szeretne részt venni a Kreatív magazin által szervezett Nagy Kreatív Tatamin is (www.nkn.hu), akkor válassza kedvezményes csomagárunkat. Napi Gazdaság - Ahol üzlet lesz a hírből ( a gazdasági konferencia ) FŐ TÁMOGATÓ KIEMELT TÁMOGATÓ SZAKMAI TÁMOGATÓ MÉDIATÁMOGATÓK Inforádió I6-Posta entails® IW8* SuHSSE . xu**TM*tSanomaBudapest QRANDCare V