Figyelő, 2009. április-június (53. évfolyam, 14-26. szám)

2009-04-02 / 14. szám

Fidiaa posta Orbán Viktor és a polgár fogalma A­z író joga és lehetősége, hogy a gyarló földi valóságot meg­emelje, transzformálja. Az általam szeretett és tisztelt Konrád György, akivel elég közelről ismerjük egymást, s akit Lambert Gá­bor kérdez a lapban (Az agyhedonista - Figyelő, 2009/13. szám), irodalmat alkot, amikor azt mondja, hogy Orbán Viktor felhívott engem, „a kicsit lustácska Ivánt, a Petőt", aki talán akkor kelt ki az ágyából, hogy mit szól, ha lenyúlják a polgár szót. Szép törté­net, de irodalom. Túl azon, hogy amikor Orbánék bevezették a polgári önmeghatározást, már nem voltunk a leírtak szerinti vi­szonyban, talán a nagyközönség is elhiszi, hogy Orbántól elég­gé idegen az ilyen engedélykérési rítus. Ilyesmi elbirtoklásáról a politikában egyébként sem szokás előzetes tájékoztatást adni. Az már csak apróság ezek után, hogy esetleges lustaságom ágy­hoz kötése is regényes motívum, hiszen aki ismeri alvási szoká­saimat, tudja, hírhedt korán kelő vagyok, s anno, pártelnökként átlagosan napi 4-5 óránál biztos nem aludtam többet. A törté­net mindenesetre bájosabb, mint azok a szintén rólam született hősköltemények, miszerint a KGB, a Moszad és mások társasá­gában rózsadombi paktumot írtam volna alá 1989-ben, vagy te­lefonon irányítottam az 1990-es taxisblokádot. PETŐ IVÁN Torontóban egy család átlagos éves jövedelme 76 ezer amerikai dollár, míg Budapesten ugyanez 14 ezer dollár. Aki ezek alapján azt mondja, hogy itt olcsók az ingatlanok, az vagy nem tudja, miről be­szél, vagy tudatosan ferdíti a tényeket. Több ingatlanpiaci összeomlást is átéltem az elmúlt negyven év­ben a világ különböző helyein. Az eséseknél először általában meg­csappannak az eladások, de az árak tartják magukat. Ezután bedől­nek az árak. Az első kategória, amely zuhan, az újonnan épített „lu­xuslakásoké". Ezt követik a középkategóriás lakások, majd a luxus­villák és üdülők. Legellenállóbbak a megfelelő minőségű, rendben tartott, de nem túl drága családi házak, elfogadható környezetben. Mindezek alapján én most a világért sem mennék bele egy új luxus­lakás megvásárlásába. Ha valamit venni akarnék, akkor egy jó mi­nőségű középkategóriás ingatlant választanék. De azt is csak egy év múlva, amikor mindenki rájön, hogy hiába a sok optimista (és fele­lőtlen) megnyilatkozás a luxusingatlanok építtetőitől, a piac nem az ő kedvük, hanem a fizetőképes kereslet szerint mozog. SANDY VÁCI Ingatlanárak I­ ronikus, hogy Petrovszky Gábor, aki a felelőtlen kommunikáció ellen beszél („kommunikációs krízis"), maga is olyan felelőtlen ki­­jelentéseket tesz (Egy csésze kávé - Figyelő, 2009/12. szám), amelyek hozzáértők számára érthetetlenek és értelmezhetetlenek. Petrovszky kijelentése, hogy Észak-Amerikában az ingatlanok 5-10 évre épülnek, nevetséges. Mint kettős állampolgár, aki élete fe­lét Észak-Amerikában tölti - a másik felét Európában -, javasolnám neki, hogy menjen el és nézze meg a New York-i, torontói, montre­ali vagy akár egyéb kisvárosi 50-150 éves házakat és épületeket, to­vábbá nézze meg, hogyan építkeznek ott ma, és csak utána beszél­jen. Másik állítása, hogy Magyarországon „nevetségesen olcsók" az ingatlanok, ugyancsak mutatja, mennyire nélkülöznek minden ala­pot a megjegyzései. Budapesten egy jó minőségű új lakás négyzet­méterenkénti ára forintban mintegy 1800 amerikai dollár. Toron­tóban ugyanez a lakás négyzetméterenként 1900 amerikai dollár­ba kerül. Ezt nem nevezném hatalmas különbségnek. Ugyanakkor Privátbanki stabilitás privátbanki szolgáltatásokról közölt összeállításuk (A mackók éve - Figyelő, 2009/12. szám) egyik hangsúlyos megállapítását, mi­szerint a kezelt vagyonok bővülése 2008-ban megtorpant, az OTP Bank tapasztalatai is alátámasztják. Ezért is zavaró a cikkben szerep­lő táblázat téves adatközlése az OTP Private Banking által 2007 vé­gén kezelt vagyonról: 421 milliárd forint van feltüntetve a valós érték, azaz 451 milliárd forint helyett. Ez az elírás hozzájárul ahhoz a szer­ző által is fenntartásokkal kezelt, helytelen következtetéshez, amely szerint a kiterjedt válság ellenére is produkált 6 százalékos bővülést tavaly a hazai piac. A kihívásokkal teli 2008-as évet követően az OTP Private Banking ma dinamikusan bővülő ügyfélbázissal és 452 milli­árd forintnyi stabil kezelt vagyonnal büszkélkedhet. OTP BANK médiakommunikációs osztály A Vélemény? Megjegyzés? Írjon! figyelo@sanomabp.hu A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a leveleket szerkesztve közölje, s azok tartalmával nem feltétlenül ért egyet. HILTON BUDAPEST WESTEND, 1062 BUDAPEST, VÁCI ÚT 1-3., 2009. ÁPRILIS 9. Új­raosztódik-e a médiapiac? Reklám-média konferencia a Napi Gazdaság szervezésében ELŐADÓINK KÖZÜL NÉHÁNYAT KIEMELVE: dr. Sarkady Ildikó, Medveczky Balázs, Such György, Nagy Bálint, Hidvéghy Melinda, Hivatal Péter BŐVEBB INFORMÁCIÓ ÉS JELENTKEZÉS a www.napi.hu/konferencia weboldalon. Telefon: 06-1/450-9699 Email: konferencia@napi.hu A Magyar Reklámszövetség a konferencián ismerteti 2008-as becsült reklámköltési adatsorát. Amennyiben szeretne részt venni a Kreatív magazin által szervezett Nagy Kreatív Tatamin is (www.nkn.hu), akkor válassza kedvezményes csomagárunkat. Napi Gazdaság - Ahol üzlet lesz a hírből ( a gazdaság­i konferencia ) FŐ TÁMOGATÓ KIEMELT TÁMOGATÓ SZAKMAI TÁMOGATÓ MÉDIATÁMOGATÓK Inforádió I­­­6-Posta entails® IW8* SuHSSE . xu**TM*­­tSanomaBudapest Q­RANDCare V

Next