Figyelő, 2010. szeptember-december (54. évfolyam, 39-52. szám)

2010-11-18 / 46. szám

lisan kizsákmányolja az embert" - sugall­ja a The Idler (A semmittevő) című, évente megjelenő brit folyóirat is, amelynek csi­gákkal díszített honlapján a fogyasztói tár­sadalmon kívüli élet szépségeire okítják az érdeklődőket. Nemrégiben az Idler szülőről is könyvet jelentettek meg Nagy-Britanniá­­ban. Ebben azt taglalják, miként kell a gyer­mekeket megkímélni az iskolai hajszoltság­­tól, a túlzott elvárások okozta stressztől, az állandó teljesítménykényszertől. Külön kö­tet szól az Idler-élet örömeiről; ennek leg­főbb mondandója, hogy a tökéletes sza­badság a kötelező és béklyóba verő mun­ka világán kívül található. Vajon miből lett elegük e fiataloknak, mi­ért választják inkább a társadalom perifé­riáján történő vegetálást? „Semmiképpen sem lehet az az élet célja, hogy napi tizenkét órát dolgozzunk, s azért keressünk minél több pénzt, hogy felesleges tár­gyakkal vegyük körbe magunkat" - mondják a „mozgalom" hívei. A szocio­lógusok a trend kapcsán azt is vizs­gálják, miért válik egyre erőszakosabbá a munka világa, miért nő a megaláztatás, és emelkedik ennek kapcsán a depressziósok száma. „Projektet bíznak rád, az elvárás ma­gas, ugyanakkora pénzügyi eszközök nem adottak, ami automatikusan frusztrációhoz vezet" - fejtegeti egy „semmittevő". A jelek szerint a munka francia világában valami valóban nem stimmel. Az elmúlt két évben a France Télécom került a figyelem kö­zéppontjába, ahol a cég munkatársai közül több mint har­mincan mene­kültek a stressz elől a halálba. Az esetek hátterében az évek óta tartó átszerve­zések menedzseri módsze­rei és a munkahelyi légkör állt. Ta­valy év végén a Renault autógyártót ítélte el a francia bíróság, amiért az egyik mérnök a túlzott munkahelyi elvárások miatt ön­­gyilkosságot követett el. A cégnél még to­vábbi három alkalmazott vetett véget éle­tének 2006-ban és 2007-ben, a Peugeot- Citroënnél pedig hatan tettek ugyanígy. Az autógyáraknál pszichológusok segítségé­vel programot indítottak a túlterheltség és a stressz legyőzésére, de a szakszervezetek szerint a teljesíthetetlenül magas irányszá­mokat csak a 2008-as válság kirobbanása után mérsékelték. SZABADON, DE EGYEDÜL. A „társa­dalmon kívüliek" száma fokozatosan nö­vekszik. Az új jelenség láttán a kutatók ar­ra is figyelmeztetnek, hogy aki kilép a mun­ka világából, az a szocializáció hálójából is kiesik. Mivel nincs pénzük, nem töltődnek fel baráti környezetben, s elmaradnak a kö­zös nyaralások is. Emellett tízből csak ketten élnek társsal, mert az emberek zöme kép­telen elviselni a tétlenséget. A szabadúszó életmód pedig egy idő után ugyanolyan pszichológiai és szociális nyomást jelent, mint a mindennapi hajtás, amelyből elme­nekültek. Nicolas Sarkozy köztársasági el­nök persze nem elsősorban rájuk célozva hangsúlyozza a munka értékét, s azt­ vét­kesek, akik nem járulnak hozzá a közter­hek viseléséhez. Mindazonáltal ez a társa­dalmi miliő is hozzájárul ahhoz, hogy cso­dabogarakként tekintsenek rájuk. A francia lapok arra nem vállalkoznak, hogy akárcsak megbecsüljék e különös élet­forma gyakorlóinak számát, csupán figyel­meztetnek: brit, német, sőt olasz követőik is akadnak. Az érintettek azonban azt fele­lik: mi csak arról döntöttünk, hogy pár évig nem igazodunk a társadalmi normákhoz, nem veszünk részt a nagy fogyasztásban, nincs itt semmi probléma. Erről meggyőz­ni a környezetüket viszont már majdnem olyan nehéz, mintha dolgoznának. CSEKE HAJNALKA, PÁRIZS A szociológusok a trend kapcsán azt is vizs­gálják, miért válik egyre erő­szakosabbá a munka világa, miért nő a megaláztatás, és emelkedik ennek kapcsán a depressziósok­­­ száma. 2010. november 18-24. FIGYELŐ 25 HAZAI CELVALTOK Jótékonysági szervezet élén elnöklő ex-bankár, me­nedzserből lett apáca, a multis ranglétrát megunó friss vállalkozó - noha Magyarországon még nem szá­mít elterjedtnek a francia kiszállók mintája, itthon is sokan keresgélik már az életet a nagybetűs Cégen kívül. A trendkutatók által „célváltókként” emlege­tett csoport tagjai többéves multis munkatapaszta­lat után, 35-40 évesen lépnek ki a vállalattól, és in­kább saját vállalkozásba kezdenek, vagy nonprofit szervezetet alapítanak (Kiugró teljesítmények - Fi­gyelő, 2009/21. szám). Ha munkahelyváltásig sokan nem is jutnak el, ér­tékrendet már tágabb kör cserél ebben az életkorban. Főleg a magasan képzett munkavállalókra jellemző egyfajta posztmodern attitűd: ők azok, akik nem tar­tanak televíziót a lakásukban és a bioétkezés mellett tették le a voksukat. Sokan kacsintgatnak a lazább tempót diktáló életvezetés felé is, ezt mutatja az úgynevezett slow-mozgalmak növekvő népszerűsé­ge (Lassítósáv - Figyelő, 2009/20. szám). Igaz, a túl­pörgetett életvitellel való szakítás csak egy szűk kör kiváltsága: 2008-ban egy reprezentatív mintán ala­puló felmérés során a megkérdezettek csupán egy százaléka képviselte ezt a „luxust”. Üzletileg viszont kifizetődő lehet, ha valaki a csigatempóra fókuszál. Egyes kutatók azt prognosztizálják, hogy a lassítás jelentősége növekedni fog, ezért sikeressé válhatnak azok a termékek és szolgáltatások, amelyek hitele­sen tudják képviselni a lassú életvitelt."

Next