Figyelő, 2011. január-március (55. évfolyam, 1-13. szám)

2011-01-27 / 4. szám

FIGYELŐ SZALON Vekerdy Tamással kettesben Mielőtt ránk ég a maszk Vekerdy Tamás érkezését. „A professzor úr csak üres húslevest eszik és palacsintát" - jó­solja, s mint utóbb kiderül, jól őrzi a fejében a visszajáró vendég fogyasztási szokásait. Nagyot sóhajt, amikor nyilvánvalóvá válik, hogy a többre hiva­tott konyhának ma sem sikerül kibontakoznia. Dunakesziről jár át hetente többször Solymárra Vekerdy Tamás - no nem az Aranykorona, hanem a Waldorf miatt, ahol ma is tanít. Ezen a pilisi sváb településen nyílt meg 1989-ben „az első nem álla­mi általános iskola, Hegyeshalomtól Vlagyivosztokig". A lelkes helyi szervezők - Czitán Gábor, Jakab Tibor - tették bele a praktikumot, a witteni Waldorf-képző intézetet nem sokkal korábban hat hétig ta­­nulmányozó gyerekpszichológus pedig az engedélyezéshez elen­gedhetetlen szakmai ajánlást. De az alapítványi kuratóriumban ott volt Makovecz Imre építész és a solymári tanács elnökasszonya is - valószerűtlen nagykoalíció a kádárizmus végnapjaiból. A működési engedélyt pedig 1988 decembere végén Gazsó Ferenc oktatási mi­niszterhelyettes adta ki, aki egy nappal később lemondott, főnöke dilettantizmusa miatt nyilvánosan tiltakozva. Legendás idők. Ma a világban több mint 2 ezer Waldorf-iskola működik, és Ma­gyarországon is húszegynéhány. „Talán követhetetlenül gyorsan is nőtt a mozgalom, kevés a waldorfiánusan képzett szakember. Kü­lönösen a középiskola hasonlít emiatt túlságosan a hagyományos tanintézetekre" - állapítja meg kritikusan Vekerdy. De a solymári négy éves nappali speciális tanárképzés státusa egyelőre tisztázat­lan, az egyetemi posztgraduális képzéseknél például nem fogad­ják el diplomaként, most dolgoznak a hivatalos akkreditálásán. Ez azért kevésbé kemény diónak ígérkezik, mint azt elintézni, hogy ti­zenkét év Waldorfot ugyanúgy elfogadjanak az érettségihez, külön vizsgák nélkül, mint Norvégiában (idehaza most egy év felkészülés jut az állami érettségire). „Számtalan bizonyíték van arra, hogy tizenkét év után a gyerekek képesek egyetemre, akár külföldire is menni, jó a felvételi arány. De így is éppen elég híve van a központosított iskolarendszernek, akik minden alternatívát a legszívesebben kiirtanának" - érzékelteti a szakmai viták korlátait Vekerdy. Ráadásul a mostani oktatási reform célkitűzései is erősen központosítanak. „Holott nagyon jól kell tud­ issé lemondóan bólint a solymá­ri Aranykorona szolidan tudálékos főura, amikor beharangozom neki i­, mi az, amit decentralizálok, és mi az a kevés, amit központosí­tok a működtetésben" - teszi hozzá a szakember, aki szerint ezt az arányt Magyarországon nem sikerült jól eltalálni. A legjobb kezde­ményezések is kisiklanak. Ott vannak például a zenei általános iskolák. „Nem zenészeket ne­velünk, mondta Kodály, nincs botfülű gyerek, mindenkit fel kell ven­ni. A lényeg, hogy a gyerekek művészet­ körelben legyenek, mert a személyiségük kibontakozásában ez fontos. Nagyszerű gondolat." Ebből jöttek létre azok az iskolák, amelyeknek a tanárai az óvodába járnak kiválogatni a kitűnő hallásérzékű, kiváló ritmusú gyerekeket, akikkel majd megnyerhetik a különböző kerületi, meg országos ver­senyeket. A botfülűeket meg - tisztelet a kivételnek - eltanácsolták. De nagyszerű gondolat az integráció is, hiszen nincs más út, azt vi­szont meg kell tanítani, miként kell csinálni, különben katasztrófához vezet. „Az északi államok élenjárnak abban, hogy a gyerekeknek a magukkal hozott társadalmi különbségük minden évvel jelentősen csökken. Ezzel szemben a magyar gyerekeké minden évvel nő. Ez egy öngyilkos szisztéma. A Kodály-gondolat vagy az integráció elve, amikor bekerültek a magyar közoktatás nagy állóvizébe, hozzáido­multak a közoktatási üzemhez, amely nem működik jól." A hazai iskolarendszerrel a jelenlegi formájában nagy bajok van­nak. Az oktatás célja nem a személyiség fejlesztése, így annak kibon­tása helyett testi-lelki értelemben „betegíti" a gyerekeket. Vekerdy Tamás mindezt szóban és írásban - meggyőző példákkal, kutatások­kal alátámasztva - már a hetvenes évek vége óta hangoztatja. A ma­gyar gyerekeknek többet akarnak megtanítani, mint­­ talán a fran­ciákat leszámítva - Nyugat-Európában és Amerikában bárhol, egy ömlesztett, és a nebuló szükségleteihez, életkorához hozzá nem igazított kvázi tudásanyaggal. „Az információk túlzott tömege de­­zinformál és dezorientál. Magyar vizsgálatból tudjuk, hogy a gim­náziumot végzettek húsz- és harmincéves koruk között csupán a 9 százalékára emlékeznek a tananyagnak úgy, hogy használni is tud­ják. Tehát a felejtésnek tanultak, óriási anyagot." Ráadásul egy olyan K ■H 20 FIGYELŐ 2011. január 27-február 2. FOTÓ: HARTYÁNYI NORBERT

Next