Figyelő, 2015. április-június (59. évfolyam, 14-26. szám)

2015-05-07 / 19. szám

CÍMLAPON • Nemzetközi csoportban a Szentkirályi­ ezsgő helyett stílusosan ásványvízzel koccintottak a felek a kelet-európai ágazati piacot átrendező akvizíció sike­rére. Az olasz Pasquale család kezében lévő csehorszá­gi Karlovarské Minerální Vody (KMV) csoport és a Szentki­rályi Ásványvíz Kft. közösen létrehozta a Central European Mineral Water (CEMW) holdingot, a magyar társaság ebbe olvad bele. Az új formációban Pasqualééknak van többsége, a Szentkirályit eddig birtokló s vezető Balogh Levente elnök és „meghatározó kisebbségi tulajdonos” lett. Ennek pontos mértékét nem árulta el lapunknak, de azt igen, hogy részese­dése meghaladja a 20 százalékot (lásd az üzletemberrel ké­szített interjút a 12-13. oldalon). Ezzel a 90-es években a szentkirályi volt téeszmajorban egy sikeres kútfúrással kezdődött (lásd a Szentkirályi kezde­tek című írást) sikertörténet új fejezettel folytatódik. A ma­gyar vállalkozás immár egy erős nemzetközi csoport része­ként a kommunikált szándékok szerint régiós nagyhatalommá válik. Más kérdés - erre még visszatérünk hogy az önálló­ság feladása mennyire van összhangban a cég korábbi kom­munikációjával. Nem a Szentkirályi-üzlet a KMV első idei magyarorszá­gi tranzakciója: márciusban megvásárolta az élelmiszer-ipari multi Nestlétől a Theodora márkáról ismert Kékkúti Ásvány­víz Zrt.-t is, amely szintén a CEMW része lesz. Az ügylet ér­tékét egyik esetben sem közölték, elképzelhető ugyanakkor, hogy az olaszoknak - legalábbis rövid távon - nem kell mé­lyen a zsebükbe nyúlniuk. Az elérhető legfrissebb adatok sze­rint ugyanis a Kékkúti helyzete csapnivaló volt 2013 végén: a folyamatosan csökkenő, 5 milliárd forintot nem sokkal meg­haladó árbevételhez 813 milliós üzemi veszteség társult. Sa­ját tőkéje­­924 millióra süllyedt, kötelezettségei pedig meg­közelítették a 3,7 milliárdot. Ami pedig a Szentkirályi-dealt illeti, a kommunikáció a terjeszkedés mellett a tőkehelyzet megerősítéséről szól, ami nem követel meg azonnali jelentős készpénzmozgást. KETTŐS HONFOGLALÁS Bár a mosolygó üzletemberek elég szűkmarkúan bántak a rész­letekkel, az biztos, hogy neves játékosokkal kötötte össze a sorsát a hajdani profi cselgáncsozó Balogh Levente. A 750 főt foglalkoztató KMV-csoport az európai expanzióját 2008-ban kezdte, amikor felvásárolta az osztrák Waldquellét, amely az­óta már a második legnagyobb szereplő lett az ausztriai pia­con. Csehország, Ausztria és immár Magyarország mellett a KMV Szlovákiában, Németországban, Lengyelországban és Ukrajnában is közvetlenül jelen van, termékeit 20 országba szállítja. A csoportot vezető Alessandro Pasquale pedig egy­értelművé tette, hogy az expanzió folytatódik. „Több projekten is dolgozunk, Közép-Európára összpontosítunk, de a francia piacra is be szeretnénk kerülni, s persze Olaszországba is” - fejtette ki terveit a budapesti sajtótájékoztatónál részleteseb­ben Alessandro Pasquale a cseh Právo című lapnak. Magyarázatra szorul, miért kell Olaszországot újonnan meg­céloznia egy olasz famíliának, amelynek már a harmadik ge­nerációja dolgozik az ágazatban. Alessandro apja, Antonio Pasquale tanulmányai befejezése után, a 40-es években még odahaza vette át az italgyártó, sört forgalmazó családi vál­lalkozás vezetését. „Velence környékén kerestünk megfelelő helyet kutat fúrni, hogy jó minőségű vizet nyerjünk” - idéz­te fel a kezdetet a jó kedélyű üzletember. Amerikában akko­riban kezdték az ásványvizet műanyag palackokba tölteni, de Olaszországban még ismeretlen volt a technológia. „Kész őrü­let volt, de lehetővé tette, hogy országos céggé váljunk, és el­ső számú szereplők legyünk az olasz piacon” - tekintett visz­­sza a 82 éves vállalkozó. A család két évtizede az évszázad üzletét kötötte az iparág­ban, amikor eladta az általa felépített olasz piacvezető Acqua P A Szentkirályi Ásványvíz Kft. főbb mutatói Nettó árbevétel Üzemi eredmény Adózott eredmény 10 FIGYELŐ 2015/19.

Next