Figyelő, 2015. április-június (59. évfolyam, 14-26. szám)
2015-05-07 / 19. szám
CÍMLAPON • Nemzetközi csoportban a Szentkirályi ezsgő helyett stílusosan ásványvízzel koccintottak a felek a kelet-európai ágazati piacot átrendező akvizíció sikerére. Az olasz Pasquale család kezében lévő csehországi Karlovarské Minerální Vody (KMV) csoport és a Szentkirályi Ásványvíz Kft. közösen létrehozta a Central European Mineral Water (CEMW) holdingot, a magyar társaság ebbe olvad bele. Az új formációban Pasqualééknak van többsége, a Szentkirályit eddig birtokló s vezető Balogh Levente elnök és „meghatározó kisebbségi tulajdonos” lett. Ennek pontos mértékét nem árulta el lapunknak, de azt igen, hogy részesedése meghaladja a 20 százalékot (lásd az üzletemberrel készített interjút a 12-13. oldalon). Ezzel a 90-es években a szentkirályi volt téeszmajorban egy sikeres kútfúrással kezdődött (lásd a Szentkirályi kezdetek című írást) sikertörténet új fejezettel folytatódik. A magyar vállalkozás immár egy erős nemzetközi csoport részeként a kommunikált szándékok szerint régiós nagyhatalommá válik. Más kérdés - erre még visszatérünk hogy az önállóság feladása mennyire van összhangban a cég korábbi kommunikációjával. Nem a Szentkirályi-üzlet a KMV első idei magyarországi tranzakciója: márciusban megvásárolta az élelmiszer-ipari multi Nestlétől a Theodora márkáról ismert Kékkúti Ásványvíz Zrt.-t is, amely szintén a CEMW része lesz. Az ügylet értékét egyik esetben sem közölték, elképzelhető ugyanakkor, hogy az olaszoknak - legalábbis rövid távon - nem kell mélyen a zsebükbe nyúlniuk. Az elérhető legfrissebb adatok szerint ugyanis a Kékkúti helyzete csapnivaló volt 2013 végén: a folyamatosan csökkenő, 5 milliárd forintot nem sokkal meghaladó árbevételhez 813 milliós üzemi veszteség társult. Saját tőkéje924 millióra süllyedt, kötelezettségei pedig megközelítették a 3,7 milliárdot. Ami pedig a Szentkirályi-dealt illeti, a kommunikáció a terjeszkedés mellett a tőkehelyzet megerősítéséről szól, ami nem követel meg azonnali jelentős készpénzmozgást. KETTŐS HONFOGLALÁS Bár a mosolygó üzletemberek elég szűkmarkúan bántak a részletekkel, az biztos, hogy neves játékosokkal kötötte össze a sorsát a hajdani profi cselgáncsozó Balogh Levente. A 750 főt foglalkoztató KMV-csoport az európai expanzióját 2008-ban kezdte, amikor felvásárolta az osztrák Waldquellét, amely azóta már a második legnagyobb szereplő lett az ausztriai piacon. Csehország, Ausztria és immár Magyarország mellett a KMV Szlovákiában, Németországban, Lengyelországban és Ukrajnában is közvetlenül jelen van, termékeit 20 országba szállítja. A csoportot vezető Alessandro Pasquale pedig egyértelművé tette, hogy az expanzió folytatódik. „Több projekten is dolgozunk, Közép-Európára összpontosítunk, de a francia piacra is be szeretnénk kerülni, s persze Olaszországba is” - fejtette ki terveit a budapesti sajtótájékoztatónál részletesebben Alessandro Pasquale a cseh Právo című lapnak. Magyarázatra szorul, miért kell Olaszországot újonnan megcéloznia egy olasz famíliának, amelynek már a harmadik generációja dolgozik az ágazatban. Alessandro apja, Antonio Pasquale tanulmányai befejezése után, a 40-es években még odahaza vette át az italgyártó, sört forgalmazó családi vállalkozás vezetését. „Velence környékén kerestünk megfelelő helyet kutat fúrni, hogy jó minőségű vizet nyerjünk” - idézte fel a kezdetet a jó kedélyű üzletember. Amerikában akkoriban kezdték az ásványvizet műanyag palackokba tölteni, de Olaszországban még ismeretlen volt a technológia. „Kész őrület volt, de lehetővé tette, hogy országos céggé váljunk, és első számú szereplők legyünk az olasz piacon” - tekintett viszsza a 82 éves vállalkozó. A család két évtizede az évszázad üzletét kötötte az iparágban, amikor eladta az általa felépített olasz piacvezető Acqua P A Szentkirályi Ásványvíz Kft. főbb mutatói Nettó árbevétel Üzemi eredmény Adózott eredmény 10 FIGYELŐ 2015/19.