Figyelő 12. (1882)

Ralovich Lajos: A hanyatlás korának lyrai triásza

A HANYATLÁS KORÁNAK LYRAI TRIÁSZA. A szatmári békekötéssel hosszabb időre nyugalom követke­zett, mintha az elmúlt romboló időszakot igazán az „építés csen­des és üdvös munkája1a kívánta volna felváltani. De nem úgy történt. Az életben és politikában beállott csendet tespedés kö­vette, mit a politikai „szervezkedés“ sem tudott megszüntetni; átterjedt ez az irodalomra is, melynek olyan a képe, mintha a nemzeti élet is kialudt volna. Feledve jön minden, írja Szilágyi,­ a­mi a múlt századokban a magyar nyelv emelésére történt, fe­ledve jön túl és innen Királyhágón maga az élénk, erőteljes iro­dalom is, mozgalmaival, vívmányaival és eredményeivel. Ha visszatekintünk a XVII. század mozgalmaira, szemünkbe ötlik azon körülmény, hogy ez a legviharosabb századok egyike. Ez látta és szenvedte át a harmincéves vallásháború borzadal­­mait, ez viselte hazánkban Bocskai, Bethlen Gábor és Rákóczi hosszas küzdelmeit, e század küldte gályára papjait, ez élte át a Wesselényiek szerencsétlenségét és tűrte a Caraffák vérengzé­seit ; adjuk még hozzá a török háborúkat és bízvást elmondhat­juk, hogy keserűbb százada nem volt a magyarnak s mégis vi­rágzott irodalma, nem halt ki költői hajlama. Ha a vallási érzület oly erős, hogy éretté Európa majdnem félszázados harcot vív, nem természetes-e, hogy gondolkodása csak a vallás dolgaiban keres táplálékot, hogy érzelme csak eb­ben keresi és találja el a hangot? A költés minden neme magán hordozza azon idő bélyegét, mely szülte, s valamint a tükör, mely minősége szerint többé vagy kevésbbé szabatosan, de kör­vonalaiban mindig igazán mutatja az eléje helyezett tárgyat, úgy a lyra is, mely közvetlen benyomásokból táplálkozik, mindig hű ’) Budapesti Szemle 1850. VI.

Next