Film Színház Irodalom, 1941. július-december (4. évfolyam, 27-52. szám)

1941-07-04 / 27. szám

ESTE KILENCKOR, úgy, amint ezt az esti lapok közül, — felöltöd fekete fátyol­­ruhádat, szépséges királynő, Budapest és suhanó sejtelmességed­­ben tűnsz elénk, amerre csak lépünk: utcáidon, tereiden, park­jaidban, partjaidon, terraszokon és erkélyeken, ablakokban és kapumélyedésekben — gyönyörű, rejtelmes és­ királynő, kacér és könnyelmű, forró és szerelmes, bizarr és kiszámíthatatlan Budapest... Egy hete már, hogy nem látjuk orcádat, kilenc óra után, csak emlékezni próbálunk szépséges vonásaidra, gyakor­latból, megszokásból, fantáziánk, ábrándjaink és vágyaink segít­ségével : elképzeljük, hogy itt milyen vagy, ott hogy hajlanak vonalaid, erre milyenek a formáid, amarra hogy omlanak füstjeid a gyér szent János-világításban... Rejtelmes lepleidben újra beléd szerettünk, Citta Morta, ahogy talán D'Annunzio nevezne és éppen Duse tiszteletére, aki a legfőbb és legtisztább szépség volt, minden szép között, az egész világon ... ... Csak éppen csendesebb lettél szépséges és vidám Buda­pestünk, hogy kihúnyt homlokodról lángjaid gyémánt-girlandja, amely tetszelegve nézhette magát a mély és néma folyam mese­beli tükrében, csendesebb lettél, mert néped is, mintha lábujj­hegyen tipegne a fátylakba burkolt, fénytelen éjszakában — s mintha még a hangját is elhalkítaná, hogy fel ne ébredj szépsé­ges, feketébe öltözött alvajáró, dunaparti királynő .. . AZ UTCA is olyan gyöngéd és figyelmes, mint egy elsötétített szanatóriumi folyosó. Mintha a házkapuk is megannyi betegszoba-ajtók vol­nának, zaj, tolongás és torlódás nélkül járnak az emberek ide-oda, szembe és keresztbe, tágra nyitják a pupilláikat, figyelnek és ügyel­nek, önmagukra és egymásra ... Csupa gyöngédség és udvarias­ság minden ember a közös fátyol-lepel sötét sátra alatt, mintha csak bizonyos külön lelki szabályok is érvényesek volnának a fényt kikapcsoló és eltiltó materiális rendeletek özönében. Igen, ami tegnap szabad volt, az ma tilos, vigyáznod kell, ahogy a ciga­rettádra rágyújtasz, — talán még a szemed se tüzelhet oly köny­­nyelmű hévvel, mint mikor a szemed lángján kívül más fény is világíthatott, — igaz viszont, hogy éppen ezért és kárpótlásul sok minden más egyéb szabad, ami eddig a világosságban tilos volt. Szabad mindenek előtt, hogy férfiak és nők egymást szorosan átölelve andalogjanak egymás mellett az utcák fekete félhomá­lyában, senki sem ütközik meg rajta. És­­ „szabad a csók" is a kapualjban, az autóbusz lépcső előtt, a kávéházi terraszon egy­más mellett ülve, egyáltalában és mindenkor és általában szabad , s az emberek úgy viselkednek,­­ ahogy általában a sötétben szok­tak, vagy mondjuk így , ahogy a sötétben viselkednének ... Egymáshoz bújnak, inni, ragaszkodnak egymáshoz, még talán az is lehet, hogy rájöttek : szeretik egymást... A TERRASZOKOK is úgy ülnek egymás mellett, olyan szelíden és csendesen, mint a szelíd juhok az éjszakai akolban. Különben hogyan volna lehet­séges, hogy egyetlen hangos, vagy ingerült szót a csöndes és meg­­illetődött sötétben nem hallottam elhangzani,­­ mintha minden harag, kelletlen érzés, türelmetlenség egy csapásra megszűnt volna az ádáz város utcáin és terein, ablakpárkányai mögött és kapumélyedéseiben. S a jó emberek, akik megszűntek veszekedni egymással és egyelőre, íme nem bántják egymást, egy új és csodá­latos szekta tagjaiként, mint valami külön jelvényt, hordják maguk­kal a titokzatos új rend rejtelmes kis eszközét, az önműködő, parányi villanylámpát... külön viLLANYLÁmpa-divat terjedt el a pesti éjszakában két-három este alatt, mindenféle fajta alakú és térfogatú lámpácskák foglalnak helyet a rúzs és púdertartó mellett a női retikülökben, kaucsukból, fémből, fából, celluloidból, sőt láttunk olyan villanylámpácskát is, amelynek foglalata ezüstből volt,­­ hogy egy színarany Dunhill öngyújtó-szerű kis lámpácskáról ne is beszéljünk ... (Egy magasrangú német tiszt kedveskedett vele egy pesti dámá­nak . ..) íme a háború­­ perverz luxusa ... A lámpácskák mel­lett lábrakapott a világító ékszerek divatja is, a világító brossok, küpszek, tűk, csattok kényszerű hóbortja, amelyek pisla fény­védelme alatt imbolyognak az utcákon a hölgyek, — hogy rossz emberek beléjük ne ütközzenek a sötétség örve és leple alatt... Mert AZ IGAZI SZERELEM ÉS FÉLTÉKENYSÉG vehemensen védelmezi jogait az utca veszélyes és nehezen fele­lősségre vonható sötétjében, amelyre egy röpke „pardon “-nal oly könnyű és kényelmes hivatkozni. Az egész újfajta hemzse­­gés, közlekedés, tájékozódás és csoportosulás, a legnagyobb csend­ben, zaj és feltűnés nélkül és persze láthatatlanul és szellem­­szerűen bonyolódik le, mintha az emberek nemcsak az előírt sötétséget, de az elő nem írt csendet is kötelezőnek tartanák: suttogva beszélgetnek egymással, a dumaparti kávéházak terra­­szain és az elsötétített világítású pisla étterem-kertekben. A pin­cérek gyűszűvilágításnál szervírozzák a ropogós libasültet, amely­hez súgva rendelnek még egy kovászos uborkát és íme, az élet gyönyörűen és rendületlenül folyik tovább a sötétben is, csak úgy, mint nappal világítás mellett... S A JÓTÉKONY LEPEL zsongitó hatása általános : a kontúrok nemcsak a Margit-híd túlsó oldaláról hatnak megtévesztő módon másképp, de köz­vetlen közelről is. És nemcsak a paloták ormai változnak át a fekete világ sötét fátyol­sátra alatt, de az emberek is, sőt a velük szem­ben táplált érzéseink is. Aki a tegnapi fényben csúnya volt és kellemetlen, ma a sötétben nem okvetlenül az, annyi örömünk tehát feltétlenül van a sötétből, hogy talán szebbnek látjuk egy­mást, jobbnak, kedvesebbnek, — arra a rövid időre, este kilenc­től reggel háromig, amely időre a jótékony sötétség fátylát a városra borítja a rendelet... Nappal aztán kezdhetjük megint élőtről az egész csúnya, fényes, nappali életünket, a tiszta tekintetünkkel, amely mindent lát, tehát mindent élesen, elfogulatlanul és hazugságmentesen kritizál,­­ tehát nem is bocsát meg semmit. .. Gondolkozzunk egy kicsit, hát akkor hogy is jobb vég­eredményben !... ÍRTA: EGYED ZOLTÁN Magányos hajós a kávéházi terrasz sötétjében . . . Ahol legalább az orrok hegyéig látnak az emberek: kerti ét­terem ponyvák alatt »csökkentett« világításban

Next