Film Színház Irodalom, 1941. július-december (4. évfolyam, 27-52. szám)

1941-10-31 / 44. szám

LENDVAY MÁRTA a »Mélóságos as­­­­szony«-ban (And­­rássy­ úti Színház) Az élet semmit sem ad ingyen. Ritkán igazolja magát ez a böl­csesség olyan százszázalékosan, mint az új, fiatal írónő, Legindi Mária esetében. Lendvay Márta, a boldog szí­nésznő és boldog asszony egy nap elveszti életének mindkét célját: a színpadot és a férjét. Három esztendeig fekszik reménytelen betegen, kétségek és szenvedések között, míg egyszer csak a szenvedés tengernyi könnyéből kivirágzik a csoda. Legindi Má­ria néven írt regénye sikert arat és egy sokat szenvedett fiatal­­asszony indul el új célok, új boldogság felé. De átadjuk a szót Legindi Máriának, beszéljen ő maga, élete két regényéről: — 1936-ban fedeztek fel mint színésznőt. A »Méltóságos asz­­szony—­al­irschfeld-jét­ játszottam az Andrássy úti Színházban és egyik napról a másikra mindenki tudott rólam. Egyed Zol­tán azt írta :A Reggel-ben, — még ma is elpirulok, ha eszembe jut — hogy nem szabad rólam kritikát írni, mert a tehetségem minden bírálat fölött áll. Női Chaplinnek nevezett és hasábos interjúban mutatott be a pesti közönségnek. A gázsimat fel­emelték, sokéves szerződést kaptam és röviddel a bemutató után férjhez mentem életem első nagy szerelméhez. S akkor történt, hogy beborult fölöttem az ég. A »Magdát kicsapják« című film egyik főszerepét rám osztották, de a vásznon bizony kicsire zsugorodott a nagy szerep. Az ötödik felvételi napon összeestem, mentőkocsi vitt a Szent István-kórházba s azután három esz­tendeig feküdtem ágyban, legcsekélyebb reménye nélkül annak, hogy valaha egészséges, dolgozó ember lehessek. — Felbontották a szerződéseim és — felbomlott egy életre Antritt szerződésem is: a házasságom. Elváltam, szabaddá tettem . LIIGLNDI MAXUA­­ »Panna és a földi nők­ szerzője (Angelo felvételek) az uramat, mert nem akartam, hogy ő, aki egészséges, fiatal lányt vett feleségül, élete végéig beteg asz­­szonyhoz legyen kötve. Nehéz volt és nagyon sokat szenvedtem. Eleinte lázadoztam. Kidobáltam a párnákat az agyamból, éjjel-nappal sírtam és — ez olyan természetes — arra is gondoltam, hogy öngyilkos leszek. Azután furcsa változáson mentem keresztül. Szinte átmenet nélkül belenyugodtam a sor­somba és vállaltam, amit kimértek rám. Átalakultam. Aktív és dinamikus emberből passzív szemlélője lettem az életnek. Már nem »csináltam« az életet, nem éltem, hanem vártam, meghall­gattam, befogadtam a mások életét. És egy napon elindult a kezem a papiroson. Agyamban fekve megírtam Panna és a földi nők történetét. — Azután, mintha odafenn azt mondta volna a jó Isten, elég. És elkezdődtek a csodák. Jött valaki, leült az ágyam mellé és azt mondta, hogy szép vagyok, okos és jó és betegen is töb­bet jelentek a számára, mint a világ összes egészséges asszonyai együttvéve. Megkérte a kezemet. Visszautasítottam. Okultam a tapasztalataimon és nem akartam még egy tragédiát felidézni. De ő nem nyugodott, meg a válaszomban. Azt mondta, ha csak azért nem leszek a felesége, mert beteg vagyok, akkor meggyó­­gyíttat. És elkezdődött az orvoszarándoklás. Volt olyan nap, hogy egyszerre három komoly egyetemi tanár úr állt az ágyam mellett. Végül egy szerény kis doktor jött, olyan­­doktorbácsis, orvos, keveset beszélt és két hónap alatt talpraállított. — Esküvőm előtti csomagolás, kotorászás közben került elő a Panna kézirata. Vőlegényem elkérte és elküldte a Dante-nak. Két hét múlva levelet kaptam Erdős igazgató úrtól s mikor bementem, ötéves szerződést tettek elém az íróasztalra. Így volt... S/ C r'/ Az egyiket az Élet irta, a másikat Legindi Mária örgösllS2£D BÁK F. I/CC4 #9.

Next