Film Színház Irodalom, 1942. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1942-03-20 / 12. szám

■inin in....min ! Azért ilyen w§| szépek, mert gyönyörű a hajuk AWU HAJIFJÍTÓ CREAM-PARKOLÁS egészségessé, rugal­masan hajlékonnyá, fényessé teszi a száraz, törékeny, fes­tett, szőkített hajat Forgalomba borra : Vienna-lerakat, Budapest 1U W és miért ilyen szépek?­­'***4% A szép titkának megfejtése pedig a tökéletes hajápolás a Vígszínházban HARSÁNY­ ZSOLT IS BEISMERI, HOGY VANNAK HAZAJÁRÓ LELKEK A dolog úgy kezdődött, hogy körülbelül két hét­tel ezelőtt Szilágyiné, a takarítónő, mikor már mindenki elment, kialudtak a lámpák és az éjszaka sejtelmes csendje lassan bepólyázta a hatalmas színházpalotát — az egyik emeleti utcai ablakon holtfehér arcú, zöldes villogású szemekkel bebá­muló kísérletet látott. Nagyot sikoltott, lecsapott seprőt, rongyot és ahogy lábai bírták, úgy futott lélekszakadva Kollár Pálhoz, az éjjeliőrhöz. — Jaj, Istenem­, — lihegte — kísértet van az ablakon! Kollár Pál igen vitéz tűzoltó volt, míg meg nem rokkant. Egy nagy tűznél a társa szénné égett, ő meg eszméletét vesztve zuhant az égő gerendák közé. A mentésére rázáporozott vízben majdnem megfulladt. Sokáig nyomta az ágyat, bizony, na­gyon megviselte idegileg is az átélt borzalom. Tűzoltó többé nem lehetett, így került a Vígszín­házhoz éjjeli őrnek. — Kísértet? — kérdezte Szilágyinét. — Aztán hol? — Uram segíts! — kapta sze­mére két kezét Szilágyi­­né, aztán reszketve bújt Kollár mögé — Ott... ott... A sötét folyosó végén va­lami fény suhant... Kollár is megijedt. Kis ideig vártak, a hallgatás rá­sűrűsödött szívükre. Valami nagyot puffant. A két ember megrezzent, Szilágyiné görcsö­sen kapaszkodott Kollárba ... Aztán siető léptek hallatszot­tak és felzúgott az elinduló autó motorja. — Taxi volt — mondta kicsit bizonytalanul Kollár. A színpad alatti alagsorban, ahol a süllyesztő gépezete és egyéb bo­nyolult mechanizmusok rejtőzködnek, a gépkezelő­nek kis szobája van. Itt történt másnap, hogy mi­alatt Kollár cigarettát sodort, egyszer csak valami láthatatlan tenyér nagyot csapott az asztalra. A következő nap éjszakáján Szilágyiné látta és hallotta, hogy a kísértet perecet evett, majd az udvari páholyban tűnt fel később, ahol fejét le­hajtva ült a bársonyos karszékben. Utoljára Kollár látta a kísértetét. Nemcsak látta, hanem mikor a kísértet elől nem­ tért ki, az meg­ragadta és birkózott vele. Kimerülten dőlt le Kollár a zegzugos folyo­­sók egyikén a székre, fe. Másnap az orvos meg­vizsgálta és egészsége érdekében eltiltotta a színháztól.* Az öltözőkben és a városban pedig szét­futott a hír: kísértet jár a Vígszínház­ban.* Az újságíró, aki hosszú pályáján majdnem minden érdekes, vagy hí­res embert meg­szólaltatott, ro­hant a Víg­színházba, meginter­­júolni a­­ kísérletet. Először természetesen me* ’igx»­kellett keresni. Hol tartózkodhat egy ‘ 'u/i jólnevelt színházi kísértet? A kulisszák mögött. Mindjárt kezdődik az előadás. Az első felvonás díszletei készen állanak, rejtelmes villamoskap­csolótábla mellett áll Vanek József úr, a fővilá­gosító. Ő aztán fővilágosít, hogy ... — ... kísértet? Olyan nincs, uram. Én a sötét­séget hivatalból üldözöm ebben a házban, mert én csinálom a világosságot. Kísértet nincs sem itt, sem máshol! ... Hitetlen ember. Mit is kezdjek vele? Gyerünk tovább. A színpadról vaslépcső vezet le a süly­­lyesztő gépezetekhez. Hinkel Ferenc gépmestert kérdem: — Hol a­ kísértet? — Nem tudom. Itt nincs. De ha volna bárhol is a házban, arról nekem tudni kellene. Hol tűnhetne el máshol, mint a süllyesztőben? Nálam még soha­sem jelentkezett, hogy tüntessem el, vagy vará­zsoljam elő... Mosolyog, aztán meghúz egy emeltyűt, dohogva indul meg felettünk a hatalmas vasfüggöny, kez­dődik az első felvonás. Eh! Úgy látszik, Hinkelt Vanek már megfertőzte. A vaslépcsőn fel, a színpadon lábujjhegyen át­­folyik az előadás, Dénes (Gyurka megy éppen a színre), balfelől vasajtó, itt van a kelléktár és­ annak legfőbb őre, Müller József. Birodalmában sok a kísérteties holmi. Körülnézünk. — Kérem, a kísértet... merre lehet? — Kísértet? Tessék csak várni! Különböző leltári jegy- s­zékeket vesz elő, leporol­na H " * ' ja, majd kinyitja. Ujja végigszalad a betűren­des tárgymutatón. — I... Jé... Ká... Ke ... Ki... Ko... koponya. Jó lesz? Vagy itt van... kép — koporsó (kér­dőn néz fel). Az jó? Nem? — Nem, kérem. Nekem nem kő kell, hanem ki. Kísér­tet. Nem tud ró­la? Állítólag itt kísért minden éjjel. Kollár, Szilágyiné ... — Ja úgy?! Hallani hallottam róla, de látni nem láttam. Visszamegyünk a színpadra, meg­állunk a díszletező munkások között. Bárdi Ödön­ tanárral halkan, suttogva be­szélgetünk. Közelebb jönnek a munkások. Az­ egyik: — Valami pénz jár a szegény Kovácsnak. Azért kísért... (Kovács nemrég meghalt világosító.) A többiek mosolyognak. Lemegyünk a portára. Kerkápoly Sándor mokány ember, keményen állja az ostromot, ő nem tud semmit és külön­ben is: — ... ha én egyszer itt bezárom az ajtót, kérem, azon egy lélek se be, se ki... A kísértet utáni hajszában elfáradva, kopog­tatunk Harsány­ Zsolt szobáján, a sok hitetlen ember tréfálkozása Után jólesik hallani a komoly szót, a filozófuslelkű író szájából: — ... Kísértet? Van-e? Itt, a Vígszínházban? Bi­zonyos formában igennel kell felelnem. A Vígszín­házban csakugyan vannak visszajáró szellemek! Mélyet szív cigarettájából, majd feláll és leakasztja a falról a Vígszínház első foto­gráfiáját. Nézi. Nézi és beszél. — Az első visszajáró szellem a tragikusan elhalt Keglevich István gróf, az első bérlőtár­saság elnöke. Ez a szellem min­den áldott este megnyilatkozik előadásunk külső­­kiállításában. ha közülünk valaki megfeledkez­nék arról, hogy ízlésben és korlá­tot alig ismerő áldozatkészségben mivel tartozunk a Vígszínház színpadának, ez a szellem megjele­nik és figyelmeztetően felemeli az ujját. A má­sik hazajáró szellem Jókai Móré, akinek darab­jával, a »Barangok«-kal ezt a színházat a Mille­­neum évében megnyitották. Ez a szellem a ma­gyar kultúra szentségére figyelmeztet bennünket. Végül itt a harmadik szellem: Hegedűs Gyuláé. Ennek a szellemnek nem a temető az otthona, ha­nem ez a ház. Komolyan mondja: — Ez a kísértet­járás nálunk, hála Istennek, megvan, nem félünk tőle! Bella Andor igazgató És az álnéz/

Next