Film Színház Irodalom, 1942. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1942-11-06 / 45. szám

Nemrég jelent meg eg néhány hét alatt példátlan­­népszerűségre tett szert Prof. C. G. Wool­­ge­­wood-nak, a világhíres kozme­tikus-orvosnak »Nők, legyetek szépek!« című remekbe készült könyve. A tudós professzor rend­kívüli alapossággal veszi bene­kése alá a női szépséggel kapcso­latos valamennyi problémát és a legnagyobb részletességgel felel meg a mindenkit érdeklő kérdé­sekre: hogyan válhat kivétel nél­kül minden nő tetszetőssé, milyen eszközökkel lehet a szépséget fo­kozni a hogyan lehet a legna­gyobb kincset, a szépséget és fia­talságot minél tovább megőrizni? A vaskos könyvnek egyik legér­dekesebb részét szó szerint közöl­jük, ez Woodgewood professzor­nak híres a parancsa a szépség megőrzésére: 1. A lelki diszpozíció na­gyon fontos: min­den reggel első gondolatod az legyen, hogy szép vagy. 2. A második gondolatod az le­gyen, hogy még szebb is le­hetsz. 3. Ne sajnáld magaidtól a jól megválasztott kozmetikai szerek használatát. 4. Ne kapkodj és ne kísérletezz mindig más szerrel. Válaszd ki a legmegfelelőbb szereket és maradj hűséges hozzájuk. 5. Ne gondolj az i­dő múlására. Vedd tudomásul, hogy a szépséget meg lehet őrizni. 6. A legnagyobb gondot az arc­bőreid ápolására fordítsd. A helyesen gondozott arcbőr még az idő múlását is meg­állítja feletted! Soha tömörebben és klassziku­sabban nem foglalták össze a szépség legfőbb alapelveit! Tökéle­tesen igaza van a tudós profesz­­szornak, hogy az arcbőr gondos kezelése mindennél fontosabb. A jól megválasztott arckrém segít­ségével állandóan a fiatalság ter­mészetes hamvasságát és üdeségét varázsolhatjuk az arcra és kellő a nagyobb hódító erő az ifjúságnál! Aki naponta az előírásoknak meg­felelően kezeli arcát valamilyen elsőrendű anyagokból készült, lel­kiismeretesen összeállított krém­mel, annál a hatás nem maradhat el: széppé, varázsossá, hódítóvá kell lennie! A jó arckrém ugyanis nemcsak tisztítja, hanem táplálja is az arcbőrt. Ilyen elismertem kitűnő szer nálunk a Hvg. Guer­­lain-gyártmányú Carlescrus / COLD-DREAM Ezrek és ezrek próbálták már ki és dicsérik csodálatos hatását. Magyarországi tölitőtelepe: Budapet, VII. Damjanich­ utca 30 BALÁZS SAMUimmun : MÉSZÁROS ÁGI Ha kijön a színpadra, azon szempillan­tásban ínycsiklandó lelki illatok csapják meg eszméletünket, csak úgy, mintha egy parádés születésnapi ebéd konyhaajtaja tá­rulna fel egy arasznyira előttünk, ő a Nem­zeti Színház egyik legizesebb színésze, szü­letésnapi ebédben a töltöttkáposzta kövér do­gádéval, csülökkel és karmonádlival, é­s az egész finom, vastag tejföllel leöntve. Háré­kor­gas alakja mindössze néhány éve hogy feltűnt a Nemzeti színpadán már első szavainál álmélkodva kaptuk fel a fejün­ket és forgattuk a színlapot, tanultuk a ne­vét és elismerőleg csettintettünk, közben arra gondolva, hogy vajh hantiét szerezte Németh Tóni ezt a remek, kedves, jóízű és jószagú színészt... Tamási Áron új darab­jában egy tudálékos, öntelt, nyugtamazott csendőr őrsmestert játszik kedves humorral és ölelnivaló ostobácskán. Indíttatva érez­zük magunkat személyesen is megismer­kedni vele, hogy a közönségnek premier plattban is bemutassuk ... Mindenekelőtt: sokkal fiatalabb, mint ahogy gondoltuk. Az egész ember harminc­öt éves, rendkívül szerény, jómodorú, csendes, szolid fiúnak látszik, a színpadot imádja és csak úgy parázslik belőle az a belső úriasság,­­ ami mindig egy kicsit az egész embert teszi... Kíváncsiak voltunk, hogy h­onnét került ide Pestre? — Akadémiát végez­tem, utána nyolc évig Kolozsvárt voltam a Nemzeti Színháznál. Már Janovics aktit játszottam és — mindjárt megjegyzi, hogy már a »F­el­tét­el­es­­megállóhely« című darab­ban is tetszett nekem, — azt írtam akkor kritikámban róla, hogy »hölgyeim és uraim —■­ tessék ezt a nevet m­e­g­­jegyezni...« — Valahogy »nem ment össze« egészen a dolog Kolozsváron, ahol pedig az utolsó két évben rendező, sőt drama­turg is voltam. Fogtam magam tehát, kértem a románoktól egy útlevelet és e­l­­in­dult­am Londonba, hogy ott majd — dokkmunkás leszek. De ha már Pesten keresztülutaztam­, — hazám fő­városában mégis megálltam egy mocca­natra, a kávéházban színészekkel találkoz­­tam, diskuráltunk (közben biz’a elfogyott a pénzem is), szidták nekem Németh Antalt, mint a bokrot, ettől én bizalmat kaptam ,és elmentem egyenest hozzá és megkértem, sze­rző dtdit ne engem l­át minim a­mosnak. S miután Brassóban annak idején ötezer ember előtt játszottam szabadtéri előadáson a Hamletet, Budapesten a Bánk bán­­­b­an statisztáltam. De jó volt ez így is, mert íme itt vagyok, észreveszek- és amint szerkesztő úr is mondja, sikerem van... —­­S hogy él Pesten? — Mindenütt egyformán él az ember. Csak meg tudja venni a napi ci­garettáját, vagy el tud menni néha egy ki­csit a kávéházba is, ha meg valami nagyon fontos dologra kellene valami,­­ azt i­s csak megadja az Isten... Hát így élek.. .­ A Nemzeti Színház kicsi katicabogara, fekete kis cicuka, nyávogás, nyafogós. Már egy-két év óta felfedeztük a szereposztás­ban, ő az a kislányhang ezen a klasszikus színpadon, aki bizony már régóta hiányzik. Most legfrissebben a Tamási-darabba ugrott be Olthy Magda szerepébe, mert Magda hir­telen beteg lett. Huszonnégy óra alatt be­vágta a szerepet és igen csinosan el is ját­szotta. Az első­­két felvonás kislányaként édesen pötyögött, mint egy kristályxylo­­phon, a harmadik felvonásban pedig, ahol már asszony volt, olyan anyókásan tudott oda állni a rivalda elé fekete surcában és gomberhelt tekintetével, hogy egyszeribe megláttuk rajta: ő is schizofréniá­­b­an van nemcsak a darabbal, de a szerepével is... Amivel az akarjuk csak mondani, hogy inkább adhatnának neki valamilyen vidám kis vígjátéki szubrett sze­repet, mint ezt a komor és egészen fel sem fogytató dolgot, mittí. ez a Tamási Áron-i fel­adat. (Dehát biztosan nem volt a váloga­tásra idő, azt kellett ideugratni, aki éppen kéznél volt. ) A kislány egyébként diskurzus közben, sze­­méliesen pironkodva árulja el nagy boldo­gan, hogy a meny­asszony, de meg ne mondjam senkinek, mert nem tudja még senki. Hát én nem is mondom, tőlem ne is kérdezze senki. Pedig a vőlegénye földi is, nagyon derék gyerek. Szó kerül arra is, hogy a kis m­u tu­ hogy került ide Pestre, — ahol még a madár se jár ... Nagy­ szerényen elmondja, hogy s­o­h­a­­sem járt színi­iskolába, se az előkelő akadémiára, — de ő csak mindig színésznő szere­tett volna lenni... — Hát aztán hogy történt? — Csak úgy. Egyik napról a­ másikra. Is­merősöm volt a debreceni színigazgató, Tol­­nay. (Aha, őt is ismerem, nálam volt osz­­tagparancsnok a kis háborúban, a Monte San Michelén, vitézségi érme is van, nem csoda, ha ilyen ügyes, hogy a kis Mészá­rosban észrevette a tehetséget.) — Na és aztán? — Megmondtam neki, hogy színésznő sze­retnék lenni. Ő meghallgatott és szerződte­tett. Első fellépésem a János vitéz Iluskája volt, — aztán játszottam Rökk Marika sze­repét ai »V­advirág«-ban ... — Sikere volt? Szemérmesen elmosolyodik. — Igen... — Na és hogy került Pestre? — J­áv­or Pali lent vendégszerepelt Sze­geden, (akkor már ott voltam) lent volt vele D­ékány Bandi is, az író és kritikus, ők ketten aztán beszéltek rólam Németh Antal­lal. Vagyis ők fedezték fel. Na, aztán valaki Pesten beteg lett (akkor is Olthy), sürgö­­nyöztek értem a Nemzetitől, félj öt­lem, beugrottam, — leszerződtettek... — Melyik volt az első pesti szerepet — »Noszty-fiú«-ban a Kati, itt már nagy sikerem volt... — Szóval boldog? Lángbaborul az arca: — Nagyon... — Menyasszony vagyok, tudják, hogy a vi­lágon vagyok és azt is remélem, hogy kifo­gok még néhány jó szerepet. Nincs baj... Ebben maradunk... (e-)

Next