Film Színház Irodalom, 1943. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1943-02-05 / 6. szám

ILLÉS ENDRE A „MÉREG" SZERZŐJE: „A SZÍNHÁZAT KÖRÜLVEVŐ FÉNY, ÉLMÉNY ÉS MISZTIKUM VONZOTT AZ IRODALOMHOZ" Arról az útról beszélgetünk Illéss Erich réved, amelyik őt az irodalomhoz vezette. — Az első könyv, — mondotta — amit a saját pénzemen vet­tem Lőcsén diákkoromban, Ambrus Zoltán »Színházi esték« című könyve veit. Ezen keresztül tudtam meg­, hogy milyen Cyrano Páriában és milyen Bernard Shaw — Pesten. Ami fény, élmény és misztikum a színházat körülsugározza, az vonzott az irodalomhoz. Tulajdonképpen eleinte minden érdekelt, ami művészet, könyv, zene, piktúra. Egyszer elmondtam egy törté­netet valakinek, aki nekem szegezte a kérdést: »Mért nem írja ezt meg. Nagyon érdekes lenne.« Megírtam. Az írás Mikes Lajos kezébe került, aki aztán komoly, nagy szeretettel fogadott és formálisan rám parancsol­t, hogy hetenként­ két novellát írjak — így lett belőlem novellista. Mikes Lajos nem elégedett meg ezzel, hanem könyveket adott a kezembe, hogy írjak róluk. Akkor ismer­kedtem meg azzal a nagyszerű érzéssel, amit az jelent, ha va­laki pontosan el tudja mondani, hogy mit olvasott. Aztán mikor megindult Szabó Lőrinc »Pandora« című lapja, a szer­kesztő felszólítására színházakba jártam és írtam a darabokról, írtam azon nyersen, zölden, vadul egy évig, amikor a Budapesti Hírlaphoz kerültem. Bókay Jánosnál nagy öröm volt a munka, mert Bókay, mint szerkesztő a legteljesebb mértékben respek­tálta az egyéniséget, soha egy jelzőn sem változtatott és ezzel megtanított arra, hogy átérezzem a leírói­­, szó valóságos fele­lősségét. — Hogyan lett színpadi írót — Egészen val­ószi­nőtlenül. Mikor már kritikai írásaimon keresztül megismertek, egy alkalommal Németh Antal megbí­zott azzal, helyesebben meg akart bízni, hogy fordítsak le valamit. Én a megbízatás teljesítése elől kitértem és kifogásnak azt mondottam, hogy nagyon el vagyok foglalva. Németh Antal azt mondotta, hogy nyilván a darabon dolgozom. Nem cáfoltam meg, mire Németh Antal kijelentette, hogy darabomat a követ­kező év műsorrendjébe iktatja — és ez elöl nem volt kitérés. Most már hajtott a furcsán rám­szakadt kötelesség és így szüle­­tett meg a p­örtetők«. — Mit ír szívesebben, novellát, vagy darabot? — Az írás mindig hallatlan nagy küzdelem az anyaggal, azonban a színházban, illetőleg a színpadon baráti vonzást is érzek. Mert ha például munka közben megállít as probléma, csak beültetem magam képzeletben a nézőtérre és máris elképzelem a folytatást, mert már magában véve az az tény, hogy színpad van, ötletet ad és a képzelet játékát helyes útra tereli. — Milyen témák érdeklik? — Mai emberek, mai témák, mai társadalom. És azonkívül a színpad, mint probléma, a színpadi mű, mint műfaj, a kife­jezés módjának sokrétűségével, a sokféle út lehe­tőségé­vel. Ez az, ami mint írót elsősorban érdekel. Nem szeretem ismételni, amit csinálok, a »Méreg« más, mint a »Törtetők«. Az ember vágjon neki az új útnak, nem baj, ha elesik, mert az új minde­nért kárpótol. — Mik a legközelebbi tervei? — Regény. Megírni regényben a Gellérthegyet. A levegő­jét, a csendjét, a havát, a tavaszi mozdulásait, mindezt embe­reken és történeteken átszűrve. Nagyon hiszek abban, hogy minden tájnak meg­van a rendeltetése, sorsa, levegője. Bizo­nyos történetek csak tenger mellett, mások csak erdős vidéken, ismét mások csak súlyos kőfalak között kelhetnek életre. És a hely okvetlenül rányomja bélyegét mindazokra, akik körülötte és rajta élnek és nincs hatalom, amely őket­ felszabadíthatná a táj törvényeinek teljesülése alól. Minden hely meghatározza a köréje fonódó, vagy­­belőle fakadó sorsok útját. — Mikor írja meg ezt a regényt? — Ha több időm lesz. Mert a Gellérthegy regényét úgy akarom megírni, mint Respighi írta meg Róma erdőit és Róm­a kútjait. Nagyon sok fénnyel, áradással, melódiával és könnyű­séggel ... Tnegismtele »Az írás mindig hallatlan nagy küzdelem az anyaggal...« FŐSZERKESZTŐ B---I»!»'. IUI |M» 1 M* SZVATKÓ PÁL XLVDI. Mj**. I« Újabb részletek a fajvédelmi is»""’ A vegyes!.' osságok megakad _ t *

Next