Film Színház Irodalom, 1943. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1943-02-12 / 7. szám

KOLOZSVÁR ÉS A SZÍNÉSZ Írta: Ignácz Rózsa (Kolozsvár, március hó.) Azalatt a pár év alatt, amit a Nemzeti Színházban töltöttem, megtanultam, hogy a társadalom megnyilvá­nulásait, mint a leghűbb tükörben, a színház bels­ő etején át figyeljem. A színház népe a társadalmi eseményekre könnyedén és kissé felületesen, de annál biztosabban és gyorsab­bban reagál. Kíváncsian leszem, hogy Kolozsvár öntud­atossága, szinte öncélú, szellemi magatartása hogyan­ érzik meg a mai kolozsvári színészek életén? Örömmel jelentem, hogy ezen a téren semmi hiba sincs. Mihályf­fy Béla szigorú úriember arcával s érces modorával­ éppen Kolozsvárra való. Muszáj, hogy szeres­sék a kolozsváriak. Mintha örökké itt­ élt volna, olyan ter­mészete van: az embereket szem­től -szembe szidja s a kri­tikáját nem nyeli le. Dicsérni háb megett szokott s épen jelen voltam, mikor kidobott az igazgatói irodából egy árulkodó ifjú hölgyet. Megérezte, hogy a kolozsvá­riak megvárják a közeledést: kedves és tartózkodóan ba­rátkozó ő is, mint a kolozsváriak.­ Többet érez, mint amennyit mutat. Elegáns alakja dísze a belvárosi kávé­háznak, ahol minden délután fellelhető- Az Utód­ban lát­tam­ játszani. Tapssal fogadják, mikor a­ színpadra lép. Kolozsvár tudós társadalma feli s tele van most egészen fiatal emberekkel. Az­­ Utód-lkam, Ajtay szerepét Szécsi Ferenc játssza, aléit mi még gyermekszínész korából ismerünk s Ferkónak becézünk. Az ifjú tu­dósok rendszerint szeretik magukat egy kis bu­­juszkával, bakomparttal, miegymással öregíteni, hogy növeljék külső tekintélyü­ket. Szécsi Ferkó olyan helyre, komolykodó, helyét megálló kolozsvári ifjú tudós palán­tát ábrázolt a színpadon, mintha a mintát a kolozsvári Tudományos Intézet valamelyik fiatal zseni­ jelöltjéről vette volna. Volt is sikere. Emberükre ismertek benne a kolozs­váriak. Úgy tetszik, hogy Kolozsvár befogadta a színészeket s ők kolozsváriakká hasonul­­­­tak, percek alatt. Két ifjú színésznőnek van­­ most itt a törvényes, gyűrűs és — méltóságos­­ — vőlegénye. A családi hangulatot az igazán pompás opera kitűnő igaz­ fi­tó-karmestere és­ gyer­mekei jelentik­ A kis PasZíZ-lánykák ott ül­nek a páholyban, minden operaelőadáson, szünetben beszaladják az épületek cerelét tartanak az ismerősök között Voltam egy zártkörű­ politikai klub vitaestjén. Kit látok az ifjú kolozsvári szel­lemi elit tagjai között? Tompa Pufit a ko­mikust, Tompa Miklóst a kolozsvári rende­zőt és Nádasdy Kálmánt-aki vendégként ép-O­pen Farkas Ferenc »Bűvös szekrény« című­­ operáját rendezi. A külpolitikai tárgyú elő­­­­adást Vita Sándor, az angol lord modorú képviselő tartotta. Pufink, mint a kolozs­­vári társadalom régi és megbecsült tagja szólt hozzá, a vitához. Nád­asdy Kálmán elő­adás után, félrehúzta Tompa Miklóst a ren­dezőt: - Te, — mondta — ha egyszer olyasmit rendezel, ahol nagy fontosságú dolgokat hosz­­szasan mond el valaki, gondolj a mai elő­adásra. Figyelted? Ilyen előkelően beszél­tessed a színészt. Faarccal, egyetlen gesztus nélkül, a poéneket minél szürkébben. A frá­­zisos hatást úgy lehet elkerülni, ha a szí­nésszel ejteted a nagyjelentőségű poéneket. Kolozsvár vezető társadalma meghitt barátságába fogadta s a színészeket. Azt hi­szem, minden lehetőségük megvan rá, hogy­­ rövidesen jellegzetes kolozsvári színját­szást teremtsenek, különösen, ha a város demokratikus szellemét is magukévá teszik és szélesebb társadalmi kapcsolatokat terem­tenek. Meglesz ez is, ha majd a színházlá­togató, többnyire kispolgárokból álló »Tizes Szervezet« tagjai is a színészek személyes barátaiként nézik az előadásokat. Ha majd a színházlátogató (hóstáti gazda kereszt kö­rű diának hívja — mondjuk — Görbe János, „ . kolozsvári színművész urat... Szécsi Férem Tomim Pál'i Tomim ,Miklós Farkas Fém EGY BALERINA a második quadrille-ból A harmadik emeleti balett-te­remben, az Operaházban üteme­sen hangzik a baletton ester ve­zényszava se gyenge Roppanások jelzik, hogy a vezényszavakra megfelelő táncmozdulatokat lej­tenek a balerinák. Szigorú rang­sor van ebben a kia birodalom­ban. A magánban­kisn­­ők és a quadrilletagok befejezik a pró­bát s közülük az egyiket — a második cpiadrilleból — kivá­lasztjuk, hogy elbeszélgessünk vele arról, hogyan él egy bale­rina, ráragadó szőke lány, Szabó Gabi a neve. Valahonnan ismer­jük s mint utólag megtudjuk, a »Balkezes angyal« és más ma­gyar filmekből, ahol kisebb sze­repeket játszott. És természete­sen az operaházi színpadról, ahol feltűnik a Babatündér és más balettek előadásán üde sző­keségével. — Hogy lettem balerina — mondja mosolyogva kérdésijük­re — úgy, hogy egyik rokonom az Osperaház tisztviselője volt és ő ajánlotta szüleimnek hogy járjak a balett­­iskoláiba. Erdélyiek vagyunk és szüleim annak idején átmene­kültek Marosvásár­helyről. Jóm­ájam vagonban születtem Törökszentmiklós és Budapest között. Csa­ládunkat nemcsak az én személyem köti össze a színházi világgal. Nővérem, Szabó Olga, a Nem­zeti Színház pénztárosnője. Másik testvérem, Szabó Irén, az Operaház titkári hivatalának tisztviselője. Harmadik leány­­testvérem, Szabó Magda, aki szintén a Nemzeti Színház pénz­­tárosnője volt, nemrég ment férjhez. — Soka­t dolgozik egy bale­rina —­­kérdezzük. — Bizony eleget — feleli. — Minden délelőtt két és fél órát gyakorolunk. — Meddig tud spiccelni? — Akár egy fél napig és négy­re félszer fordulok meg magam körül. Ezért a bravúros mutat­ványért egyszer húsz pengőt kaptam Radnai Miklós igazgató úrtól. A fiatal Szabó Gabi »öreg« operista már, hiszen ötéves ko­rai óta táncol a színházban. Ak­kor még mint növendék kezdte, később mint ösztöndíjas foly­tatta ma pedig a m. kir. Opera­­ház balerinája. És mint halljuk, a mozi­val is kacérkodik Nagyobb feladatot akarnak neki adni a filmproducerek. Amikor elbúcsúzunk tőle, Gere Lolával és Laurisin Lajossal ta- lálkozunk, akik éppen a kis Szabó Gabi­hoz igyekeztek. — Mit óhajtanak tőle? —­­kérdeztük kíváncsian. Ezt felelték: — Ő a mi bérma­keresztlányunk__

Next