Film Színház Irodalom, 1943. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)
1943-01-08 / 2. szám
örök női logikátlansági A párisi metróban — minthogy a biciklin kívül ez az egyetlen közlekedési mód ma — olyan zsúfoltan szoronganak az utasok, mint egy szardiniás dobozban, mégis a francia hölgyek, ennek az elkerülhetetlen kényelmetlenségnek fokozására olyan kalapdivatot találtak ki, amely semmi esetre sem alkalmazkodik a mai idők kiváltotta problémákhoz. Nyáron még kedves »folie«-nek minősítették a libegő, lebegő fülltömegeket és fátyolrengetegeket, amelyek Páris mindig csillogó utcáinak illatos és virágzó foltjaivá váltak. De jött a tél és a kalapok ahelyett, hogy leegyszerűsödtek volna, csak megnövekedtek terjedelmükben és súlyukban. A fejtetőn bizonytalanul libegő malomkerekek és sajtkorongok ismét divatba hozták nagyanyáink nélkülözhetetlen fegyverét, a kalapjűt. A zsúfolt metrók férfiutasai ijedten kapkodják fejüket jobbra-balra kalaptűorvtámadástól félve, a hölgyek pedig bravúros ügyességgel egyensúlyozzák fejükön a hol légies, hol pedig monumentális kalaptömegeket. A mai párisi kalapdivat, ha kevéssé praktikus is, de milyen méltó keretet ad a női sziluettnek! A kalap ma nem lényegtelen kiegészítője az ensemblenak, hanem domináló motívuma, annál is inkább, mert a mai párisi nő ruhában és kabátban az anyaghiány miatt nem fejthet ki különösebb fantáziáit. Milyen kalapokat látni ma Párisban? Filccel kombinálva vagy anélkül, óriási bársonykorongokat amelyeken csupán az anyag ráncolása, redőzése — és ez egyedül az utólérhetetlenül könnyű francia tündérkezeknek adottsága — adja a mouvement-t, színpompástollazatú, tüneményes, egzotikus madarak (hogy kerültek ezek ma Parisba!) helyezkednek el a gazdag bársonyfészkekben, kínai templomokra emlékeztető valódi keleti kásmirturbánok, óriási festőién szép művirágok (legtöbbször rózsák) rejtőzködnek a Hilla és fátyol felhőkben. A párisi kalapokba a tervezők ma különleges művészi kultúrát visznek bele: festői hatáskereséseket , és az anyagoknak meglepő, újszerű kombinációját. Például: bársonyt csipkével, szőrmét füllel párosítják, vagy pedig fátyolba rejtik a nagy selyemvirágot Amit ezzel a tisztán esztétikus hatásokat kutató munkájukkal elértek, eredményezi a szemünknek, szívünknek annyira jól eső, szinte utánozhatatlanul lendületes, meglepően merész, festői, hol kihívóan frivol, hol pedig méltóságteljesen ünnepélyes mai párisi kalapokat 1. Sötétkék fickalap, piros groeren sza-lagdísszel. SUSY-model 2. Gyöngyszürke bársonykalap, világosabb szürke fátyol és tülldíszítéssel GABRIELLE modelje 3. CORALIE zöld húzott bársony kalapja, piros bársony rózsákkal 4. LEGROUX SOEURS Bézs filckalap, barnapöttyös fátyoldíszítéssel 5. Gesztenyeszínű file és bársony kombinált kalap LE MONNIER kreációja C. Bársonykalap ÁGNES kollekciójából (Ph. de Flaugergue* felv. Paris) DÁN KLÁRI platinarókás bézs szövetkabátja, KLEIN PÁL sablonban készült (Váci u. 11.) (Tárkonyi Stúdió felv.) V.K.