Film Színház Irodalom, 1943. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1943-01-08 / 2. szám

örök női logikátlansági A párisi metró­ban — minthogy a biciklin kívül ez az egyetlen közlekedési mód ma — olyan zsú­foltan szoronganak az utasok, mint egy szardiniás dobozban, mégis a francia höl­gyek, ennek az elkerülhetetlen kényelmet­lenségnek fokozására olyan kalapdivatot találtak ki, amely semmi esetre sem al­kalmazkodik a mai idők kiváltotta problé­mákhoz. Nyáron még kedves »folie«-nek minősí­tették a libegő, lebegő fülltömegeket és fátyolrengetegeket, amelyek Páris mindig csillogó utcáinak illatos és virágzó foltjaivá váltak. De jött a tél és a kalapok ahelyett, hogy leegyszerűsödtek volna, csak megnö­vekedtek terjedelmükben és súlyukban. A fejtetőn bizonytalanul libegő malomkerekek és sajtkorongok ismét divatba hozták nagy­anyáink nélkülözhetetlen fegyverét, a ka­lapjűt. A zsúfolt metrók férfiutasai ijedten kapkodják fejüket jobbra-balra kalaptű­­orvtámadástól félve, a hölgyek pedig bra­vúros ügyességgel egyensúlyozzák fejükön a hol légies, hol pedig monumentális kalap­tömegeket. A mai párisi kalapdivat, ha ke­véssé praktikus is, de milyen méltó ke­retet ad a női szilu­ettnek! A kalap ma nem lényegtelen kiegé­szítője az ensemblenak, hanem domináló motívu­ma, annál is inkább, mert a mai párisi nő ruhában és kabátban az anyaghiány miatt nem fejthet ki különö­sebb fantáziáit. Milyen kalapokat látni ma Pá­­risban? Filccel kombinálva vagy anélkül, óriási bársonykorongokat amelyeken csupán az anyag rán­colása, redőzése — és ez egyedül az utólérhetetlenül könnyű francia tündérkezeknek adottsága — adja a mouvement-t, színpompás­­tollazatú, tü­neményes, egzotikus madarak (h­ogy kerültek ezek ma Parisba!) helyezked­nek el a gazdag bársonyfészkekben, kínai templomokra emlékeztető valódi keleti kásmirturbánok, óriási festőién szép mű­virágok (legtöbbször rózsák) rejtőzködnek a Hilla és fátyol felhők­ben. A párisi kalapokba a tervezők ma külön­leges művészi kultúrát visznek bele: festői hatáskereséseket , és az anyagoknak meglepő, újszerű kombinációját. Például: bársonyt csipké­vel, szőrmét füllel párosítják, vagy pedig fátyolba rejtik a nagy selyemvirágot Amit ezzel a tisztán esztétikus hatásokat kutató munkájukkal elértek, eredményezi a szemünknek, szívünknek annyira jól eső, szinte utánozhata­tl­an­ul lendületes, meglepően merész, festői, hol kihívóan frivol, hol pedig méltóságteljesen ünnepélyes mai párisi kalapokat 1. Sötétkék fi­ckalap, piros groeren sza-lagdísszel. SUSY-model 2. Gyöngyszürke bársonykalap, világosabb szürke fátyol és tülldíszítéssel GABRIELLE modelje 3. CORALIE zöld húzott bársony kalapja, piros bársony rózsákkal 4. LEGROUX SOEURS Bézs filckalap, barnapöttyös fátyoldíszítéssel 5. Gesztenyeszínű file és bársony kombi­nált kalap LE MONNIER kreációja C. Bársonykalap ÁGNES kollekciójából (Ph. de Flaugergue* felv. Paris) DÁN KLÁRI platinarókás bézs szövet­kabátja, KLEIN PÁL sablonban készült (Váci­ u. 11.) (Tárkonyi Stúdió felv.) V.K.

Next