Film Színház Irodalom, 1943. július-december (6. évfolyam, 27-51. szám)
1943-08-13 / 33. szám
Réthy Eszter hazajött Székesfehérvárra és nyilatkozik a hosszú, boldog vakációról Néhány hete érdekes vendége van a székesfehérvári „öreghegyi* szőlőhegynek. Itt nyaral ugyanis férjével, dr. Imre Vince főorvossal és kisfiával Réthy Eszter, a bécsi operaház kiváló énekesnője. Mondani sem kell, hogy az ősi városban rendkívül örülnek, hogy a nagy sikereket aratott operaénekesnő hazatért és itt tölti el a nyár egyrészét. Amikor kiérünk hozzájuk, éppen kisfiát, a kétesztendős Lacit igyekszik reménytelenül rábeszélni arra, hogy hagyja abba a szűnni nem akaró barackevést. Miután Laci szót fogad, sor kerülhet a beszélgetésre is. — Esztendőit óta nem volt már nyugodt nyaram. — mondja Réthy Eszter — de még néhány napos pihenésre is alig értem rá. Ahogy befejeződött a bécsi operaház szezonja, máris vendégszereplésre indultam. Ez most az első nyugodt, boldog és zavartalan nyár. Férjem különösképpen örül, mert ő sem volt már esztendők óta szülővárosában. Most elérzékenyülve üdvözöl minden régi házat, utcát, ahol gyermekéveit töltötte. — Meddig maradnak még? Sajnálkozva mondja: — Sajnos, már csak néhány napig, mert azután átutazunk Fonyódra, az őszt ideilig szeretnénk a Semmeringen tölteni. Ez bizony irigylésre méltó program, de Réthy Eszter nemcsak emiatt boldog, hanem mert — amint megsúgja nagy titokban — útban van Lacika kistestvére. — Most tehát hosszú vakáció következik. — mondja, mosolyogva — utána majd első fellépésem a „Bocaccio"-ban lesz. — Egyesek hűtlenséggel vádolják, hogy mióta bécsi lakos lett, aránylag ritkán szerepel operaházunkban. Mit szól ehhez? Tiltakozik. — Higgyék el, tragjalan ez a vád, de annyira elfoglalt vagyok, hogy a jövő szezonra is csak tizenöt-húsz pesti vendégszereplésre köthettem le magamat. Befejezve a komoly beszélgetést, a barackszedésnek látunk. Ezt persze Laci is rendkívüli örömmel veszi tudomásul. El sem kívánkozik innen, talán még Fonyódra és Semmeringre sem. Mardéktalanul boldog a barackdús fehérvári nyárbanRéthy Laci fehérvári a székeskertben Réthy Eszter kiskvilis férjével a székesfehérvári ambibuis előtt PEST-SZEGEDI BESZÉLGETÉS VITÉZ BáNKY RÓBERTTEL az Új Magyar Színház »amerikai* programjáról Délfrancia gazdálkodóra és szenvedélyes vadászira emlékeztet inkább; ez az impreszsziónk vitéz Bánky Róbertről, az új Magyar Színház szálas igazgatójáról. Nem az igazgatói irodában, az egyik öltözőben faggatjuk, mit rejt mellében az Új Magyar Színház következő szezonja és arról is, hogy várjon támadásmentesebb lesz e ez az év, mint a lepergett két esztendő. — Kerecsendi Kiss Márton s Első című darabja lesz az Új Magyar Színház új szezonjának gerince — sorjázza a szavakat Bánky igazgató — és azonkívül egy igen előkelő szerző új darabja, amelyről csak annyit árulhatok el egyelőre, hogy modern miliőben lejátszódó dráma. Megkérdezzük ezután, hogy a színház se kikerítte-e nyár Ignácz Rózsa új darabját. — A tárgyalások folyamatban vannak, de ezeket még nem zártuk le és bizonyosat csak napok múlva mondhatok.. Ellenben — folytatja — már most elárulhatom, hogy hetenként kétszer stúdió előadásokat rendezünk. Érdekes külföldi és klasszikus műveket mutatunk be, olyanokat, amelyek még Budapesten sem kerültek színre. Közöttük Pirandello »Mi az igazság?” című színművét, egy Ibsen-drámát, amelynek most készült a fordítása és egy ész drámát. Na meg a Tartuffe-ot. — A Tartuffe-ot a Nemzeti Kamara Színháza is hirdeti már — vetjük közbe. — Viszont mi mutattuk be elsőnek a vidéki városok egész sorában — mondja gyorsan — olyan sikerrel, hogy a vidéki városok sorra kérték az előadást. Nem kérem azonban a Kamara Színház előadásainak a »hegyibe menni* és a mi stúdiós előadásainkat úgy tervezzük, hogy az ne zavarja Németh Antal munkarendjét. — További program? — Az Magyar Színház mutatja be Vándor Kálmán »Négyen a viharban* című modern drámáját, az új háború szélvihara által elsodort négy asszonyról. A darab a szezon derekán kerül színre. Előreláthatólag Dayka Margit, Simor Erzsi, Szilágyi Szabó Eszter és Pelsőczy Irén játsszák a négy vezetőszerepet — Teljes a társulat? — A legteljesebb mértékben. A törzstagokon kívül Bulla Elműt, Dayka Margitot, Simor Erzsit, Szeleczky Zitát, Kiss Ferencet és Payer Antalt köti szerepszerződés színiházunkhoz. — Megoldódott már a Papp Jenő távozásával felmerült művészeti vezetői válság? — A legkomolyabb dramaturgiai munka folyik, mondhatnám éjjel-nappal — válaszol Bánky igazgató — a rendezés munkájában pedig, a színház rendezői gárdáján kívül Zsindelyné, Tüdős Klára és Páger Antal is részt fognak venni. Kopogtatnak. A öltöző ajtaján Bánky Elemér h. igazgató és Török Emil karnagy kukkantanak be és néhány rejtjeles szót váltanak. A siffrét távozásuk után, gyorsan megfejti Bánky Róbert: — De nemcsak Pesten, hanem Szegeden is hatalmas munka folyik. Török Emil, a Fővárosi Operettszínház volt kitűnő karnagya lesz a szegedi színház helyettes igazgatója Szegedet építjük ki a magyar színpad amerikai stílusú h ősbemutatót — gócpontjává. Még ebben az évadban három-négy eredeti bemutatót tartunk azzal a céllal, hogy azokat azután, siker esetén, a sip avárosba, az Új Magyar Színházba hozzuk fel. A szegedi színház önálló operaegyüttest is szervez, tuitalmas kórussal és balettel, úgy, hogy pesti és külföldi vendégénekesek szereplését is beiktathatjuk. Puccini, Mozart, Bizet, Verdi legszebb operáit mutatjuk be és ősbemutatóként Gounodnak még Pesten színre nem kerültRomeo és Júliát-jól. Ezzel azután a tavasz folyamán az Új Magyar Színházban fog szerepelni a szegedi színház opera együttese. — Mi lesz a szezonnyitó pesti bemutató? — Szeptember havában a Tartuffe ... (Ha csak addig Németh Antal le nem lövi az Új Magyarok elöl a Tartuffe sikerének kékmadarát! — gondoljuk, de nem mondjuk ki, mert még az ilyen interjú-csevelynek is vannak kötelező illemszabályai...)