Film Színház Irodalom, 1944. január-április (7. évfolyam, 1-16. szám)

1944-03-30 / 14. szám

Bemutatjuk az Új Magyar Színház két fiatalját: MEDNYÁNSZKY ÁGIT ÉS PALOTÁS IMRÉT Az Új Magyar Színházban gőzerővel folynak a próbák: direk­ció, író, rendező és a színészek legfőbb vágya mielőbb bemutatni Vaszary Gábor parádés nagyoperettjét Fed­ákkal, Turayval, Eise­­mann­ Z.Jenével és egyéb földi jókkal. A darabban a fentieken kívül főszerepet kapott Mednyánszky Ági és az ismeretlenség homályából előkerült Sáfrány Imre is, aki Zsazsa színésznő v-keresztségé­ben a nem annyira bizarr és fel­tűnő Palotás nevet kapta. Velük beszélgetünk Bulla Elma öltözőjében s először egymás­ról alkotott véleményüket szeretnénk kideríteni. Megkérdezzük­­tehát Mednyánszky Ágitól: — Milyen táncpartner Palotás? — Ó, Imre csodálatosan énekel, — áradozik hévvel — hangja komoly meglepetés lesz a közönség számára. Arra az érdeklődésünkre, hogy Ágikának milyen az ének­­hangja, Palotás hasonló fifikával riposztoz: — Ági úgy táncol, mint egy tündér. Élmény­ét még csak­­nézni is... Na, ha már ennyire benne vagyónk az őszinteségben, akkor hadd halljak: — Mi a véleményük Zsazsáról? — Ó, a Zsazsa... — sóhajtják áh­itatos­an mindketten s ebben a sóhajban benne van két fiatal szív minden tisztelete, rajon­gása és gyermeki szere­te­te színpadi édesanyjuk, tanácsadójuk és irányítójuk iránt. Hogy áthidaljuk az őszinte elérzékenyülésnek e kedves és megható perceit, megkérjük Palotást, hogy mesélje el, hogyan jutott­ az Új Magyar Színház színpadára. — Szerencsémet tulajdonképpen egy szerencsétlenségnek kö­szönhetem, —­ feleli — a darab ugyanis, amelyben Kolozsváron először felléptem, megbukott és csak így kerülhetett sor az én pesti fellépésemre. Különben huszonhét éves vagyok. Szentesen születtem, jeles reáliskolai érettségim van s már diákkoromban komoly vonzalmat éreztem a színpad iránt. Szüleim eleinte nem­ akarták megengedni, hogy erre a pályára lépjek , így én Pestre kerülve banktisztviselő lettem. Munkámmal párhuzamosan azon­ban beiratkoztam az egyik sziniiskolába, ahol alkalmam nyílt a színjátszás alapelemeit elsajátítani. Ezután jöttek a katonaévek és ismét­ a hivatal... Végre egy filmesnek feltűnt a hangom s annyira bízott bennem, hogy hajlandó volt az én főszereplésem­mel egy rövid filmet készíteni. Ennek a »Három kérő« című kis filmoperettnek vidéken nagy sikere van, Pestem1 még nem került bemutatásra. A többi már gyorsan jött: meghívtak Kolozsvárra, meghallgattak és leszerződtették. Az operett, melynek főszerepét játszottam, mint mondom, csúfosan megbukott, de úgy látszik nekem ékerem lehetett, aminek bizonyítéka, hogy most itt Pes­ten ilyen darabban és ilyen kollégákkal dolgozhatom együtt... Ehhez már Mednyánszky művésznő is hozzá kíván szólni, mert közbevág: «­— Vaszary Gábor operettje mindenki számára óriási meglepe­tés lesz, már csak a meséje miatt is. Van egy jelenet, mikor Pa­lotás meg én a nászéjszakára készülünk, de Zsazsa folyton meg­zavar bennünket fontoskodó tanácsaival és­ aggodalmaival. Itt olyan dialógusok hangzanak majd el, hogy a közönség pukka­­dozni fog a nevetéstől. — Mondjon most valamit saját magáról is — biztatjuk Ági művésznőt. — Március tizenötödikén múltam tizenhétéves — hadarja a választ — * jelenleg a hatodik gimnáziumot végzem magánúton. Úgy látszik, foganatja lett annak a sokat hangoztatott kíván­ságnak, hogy: »helyet a fiataloknak'__ |'J DRÁMAÍRÓT FEDEZETT FEL A HARMÓNIA SZÍNPADI KIADÓVÁLLALAT A nagy léptekkel, hatalmas iramban dolgozó fiatal színpadi kiadóvállalat szinte hétről-hétre hallat magáról szerencsés kez­deményezésekkel a színpadi irodalom tevéi­. Legújabban arról értesülünk, hogy azok közé, akiket ez a cég indít el, mint szín­padi szerzőt, a magyar prózairodalom egyik fiatal jelesét is besorozta, Ormos Gerő székesfehérvári postatiszt személyében. Dr. Leiszen László, a Harmónia-cég vezetője a következőket mondja az új színpadi szerzőről: — Ormos (lelőnek, a fiatal, alig harminchatesztendős Székes­fehérvárott élő regényírónak és­­költőnek már sűrűbben talál­koztunk a nevével a fővárosi könyvki­adóvá­llala­tok besteller- l­istáján, de színirodalommal még nem próbálkozott. Sikerült rávennem a drámával való kísérletezésre s örömmel jelenthetem, hogy a kísérlet máris két témában, eseményben, gondolatban gazdag drámát eredményezett. Az egyiknek »Mindörökké« a címe, a hőse egy városi proletárból lett pap, aki falura kerül hitetlen és szegény emberek közé. Ottani munkája meddő és már-már úgy látszik, hogy felolvad a falu intelligenciájában vagy lezuhan ő maga is a falu szegényei közé, de akaratereje győz és faluját egy kim­enetre viszi. A falu­­tehát megtér attól a sugárzó erőtől, mely a papiról árad. A másik talán még na­gyobb lélegzetű és hatalmasabb dráma, amelynek egyelőre cím­e nincs, de olyan problémát­ vet fel, amely rittkán jelenik meg színpadainkon. Egy Erdélyben élő hatgyermekes családapa megözvegyül. Egy dunántúli egykés faluba veti a sorsa hat gyermekével és ott újra házasodik. Szeretné, kívánja a hetedik gyereket, de második felesége, akit megmételyezett a környe­zete, fél a gyermekáldástól. Talán még a férje első feleségétől származó gyermekeket is elpusztítaná. Az egyiket meg is ü­ti, a legkisebb tikot s ezen a megütött gyermeken érzi meg az életet, amit ő is magában hordoz, s amelyet igenis a világra kell hozni. A falu, az egykés falu, ettől a képtől, amit ez a sok tagú család nyújt, új fogalmat ismer meg: a családi összetartozást, a szeretet fogalmát. — Hiszem, hogy Ormos Eterőnek nagy szerepe lesz még a jövő magyar drámairodalmában.

Next