Film Színház Irodalom, 1944. január-április (7. évfolyam, 1-16. szám)

1944-01-06 / 2. szám

Az új Bib­ó-da­rab próbáján A »Kaméliás hölgy« óriási sikere egyre jobban eltolja a Bibó-darab premierjét, amelynek most már január 21 az utolsó dátuma. Ennek az intézkedésnek a szerző és a színé­szek egyaránt örülnek, mert a dráma betanulása fokozottabb figyelmet kíván. Minden színész ugyanis kettős, sőt hármas szerepet játszik s ezt időben és térben egyaránt nehéz megoldani. Minden szónak, minden mozdulatnak, minden színpadi hely­zetnek személyi fontossága és jelentősége van s ezt tökéletesen be­gyakorolni csak a szokványosnál jóval több próbával lehetséges. Jelenleg éppen a leeresztett vasfüggöny mögött folyik a próba: a függöny tövében ül a galambőszfej­ű szerző, Bibó Lajos, aki egyben a darab rendezését is végzi. Mellette Szilasy Gyula játékmester helyezkedik el s tőlük kissé távolabb van a súgó kis asztalkája. Makay Margit és Lehotay Árpád vannak pillanatnyilag a színen. Párbeszédüket hirtelen lárma szakítja félbe, kivágó­dik egy kulisszaajtó s azon berobban a főszereplő: Kiss Ferenc. Nyomában nem kevésbbé nagy zajongás közepette felvonul az egész színészgárda: Tímár József, Somogyi Erzsi, és Bornemissza Éva. A kialakuló párbeszédekből megtudjuk a felfordulás okát. Vidéki városkában vagyunk színészek között. Estére díszelőadás készül, de a pesti főszereplő nem érkezett meg. Az összes jegyeket eladták, az előadást minden körülmények között meg kell tartani, mit csináljanak? Ezért vannak hát úgy lehangolódva, mint egy rossz zongora. Lehotaynak azonban mentőötlete támad. Azt tanácsolja, játssza el az együttesben mindenki a saját életét, hisz az színesebb, mint akárhány kitalált történet. Szavait eleinte kételkedve és hitetlenül fogadják, hangosan vitatkoznak egymással a szereplők, majd a hangulat hamarosan viharos lelkesedésbe csap át: mindnyájan helyeselnek. Elhatározzák, hogy az esti előadás előtt még egyszer összeülnek és mindent részletesen megbeszélnek. Kiss Ferenc ezekkel a szavakkal tolmácsolja mindannyiuk érzését : — Végre másfél óráig maradéktalanul önmagunkat adhatjuk , így indul a darab, melynek folytatása a legfrappánsabb színpadi ötletek sorozata. Az egész pedig olyan izgalmas, mint egy amerikai grand-guignol történet. Arról van szó, hogy miképpen váltogatja egymást játék és valóság és ennek egy más régióba való vetülete : élet és művészet. Percenként megtörténik ugyanis, hogy a játék valószerűbb, mint a való­ság s a művészet pedig reálisabb, mint az élet. A feszültség egy pillanatig sem enged, mert a színész szabadon rögtönöz­het, a játék valósággal comedia del’artévá faj­ul, ilyen­kor nem­csak a közönség lepődik meg, hanem néha még a színészek is... A teljesség kedvéért meg kell jegyeznünk, hogy a darab nem újkeletű, váza és alapötlete egyfelvonásos kamara­darab formájában már 1918-ban megvolt, Szegeden elő is adták »Komédia” címmel, Kertész Endre és Étsy Emilia főszereplésével. A dráma különben annak a szép gondolatnak költői illusztrálása, hogy egyszer ki kell mondanunk az igazságot, mert máskép megfulladunk . . . Timur József és Bibó Lajos a próba után Újév — miatc Hölgyeim — be kell vallanunk — egy évvel öregebbek let­tünk. Új évet kezdtünk és az arcbőrünk is öregebb lett egy évvel. Amilyen szomorú tény ez, oly örvendetes a modern kozme­tika csodája, a Cyclone-krém, melynek használata által az arc bőre nemhogy öregedne, hanem ellenkezőleg, napról-napra fiatalo­dik. Az ön arcbőre is teljesen kicserélődik, úgyszólván új lesz. A Cyclone-krém állandó használatától igazi csoda következik új év, új arc, de sokkal fiatalabb. A világhírű Hug. Guerlain kozme­tikai gyár e kiváló Cyclon-krémje olcsó is. Egy tubus ára: P 5.78. Óriás tubus: P 9.57. Kapható szaküzletekben. Magyarországi töltő­telep: Budapest, VII. Damjanich­ utca 30. Kodály Zoltán a Hunniában Nagy eseménye volt néhány nappal ezelőtt a Hunniának: Kodály Zoltán ,Kádár barát­­jának a hangfelvételei készültek a stúdióban. A zenekart Kodály maga vezényelte. A zenekari pró­bát este hét órakor kezdte el és mire a felvételre került a sor, már mélyen benne jár­tunk az éjszakában. Megtudtuk, hogy a Ko­­dály-balladából újszerű rövidfilm készül, a sze­replők nem beszélnek benne, játékukat Szil­­vásy Margit éneke és a zenekar kíséri. A ballada szövegét a képek im­presszionista módon mu­tatják be. A film producere feltű­­nően szép, fiatal, szőke úriasszony, Lippay Ist­­vánnénak hívják. Szép­ségét és fiatalságát megszégye­nítő komolysággal, ambícióval és felkészültséggel dolgozik a film­gyárban. .Megkérdeztük, hogyan került erre a pályára és melyek az ed­digi eredményeit — Eredetileg zenei pályára ké­szültem, — mondja — de közben megbetegedtem és lemondtam ar­ról, hogy művész legyek. A film mindig nagyon érdekelt. Kijár­tam a Hunniába és behatóan ta­nulmányoztam a filmgyártás minden kis részletét Sok a ter­vem és az elképzelésem, de ezek­ről nem szívesen beszélek előre. Saját vállalkozásomban eddig kis­játékfilmeket csináltam. Nem kisérő filmeket hanem olyan rövidfilmeket amelyek formailag egységes egészek. Eddig öt rövid­filmmel készültem el ezek egy műsorban kerülnek előadásra. Premierjük Szegeden lesz. Ki­váncsi vagyok, kísérletem ho­gyan válik be? — Mik ezek a rövidfilmek ! — Kodály »Kádár Katá«-ja (Szellayval és Halász Gézáival, Szőts István rendezésében), Har­­sányi Zsolt »Harmatos rózsaszál" című egyfelvonásosa (Jávorral és Egry Máriával), Strauss »Me­sék a bécsi erdőről« című műve (IBordy Bellával) és egy Lavotta­­szerenád (Szilassyval és Kertay Lilivel). Minden egyes film előtt megjelenik a vásznon Babay Jó­zsef és bevezetőt mond. Az a célom, hogy filmjeimnek irodal­mi mondanivalójuk is legyen.

Next