Film Színház Muzsika, 1957. július-december (1. évfolyam, 8-33. szám)

1957-08-30 / 16. szám

... a színjáték . . . föladata most is és elejétől fogva az volt és az marad hogy tükröt tartson mint­egy jó természetnek, hogy felmu­tassa az erénynek önábrázatát, a gúnynak önnön képét és maga az idő a század testének tulaj­don alakját és lenyomatát. (Shakespeare) A mottó, amelyet választottunk, a színpad legnagyobb zsenijének szavait idézi — maga a gondolat, az örök és mindegyre megújuló Színház jelmon­data is lehetne. Igen, mert ahogy örök és teremtő megújulás az élet, úgy él a színház mindig, hisz kötelessége élteti: felmutatni a század testének tulajdon alakját. Kapunyitás előtt kiváltképp érezzük a színpad, a színház hiányát. Hisz éle­tünk szerves tartozéka már a színját­szás, a színházhoz közel állunk vala­mennyien, a színész sorsa mindig érde­kes, ez a világ a miénk, hisz az arra hivatott, hogy megmutassa, milyenek is vagyunk tulajdonkép­pen. Amióta csak léteznek a társ­művészetek, a film vagy újabban a televízió, újra és újra vitatkoznak emberek, klubokban és lapok hasáb­jain a színház válságáról. A színház pedig, mintha csak minden vitatkozás hiábavalóságát akarná bizonyítani, egyre virágzik és naponta megújul. Megújulása új és új hódítás, új réte­gek bevonása, új közönség meghódítása. Igaza van Kosztolányinak: „azt a bor­zongást, hogy egy koholt tragédia min­den izgalmát és veszedelmét testben és lélekben olyan valaki vállalja, aki él, aki érez, aki valóban könnyezhet, vé­­rezhet, meg is halhat, soha semmi sem pótolhatja.” Nincs izgalmasabb szelle­mi játék mint a színjátszás megannyi paradoxonjával vívódni, hisz bárhová nyúlunk, mindenütt izgalmas problé­mák örvénylenek, a színpad, a színjá­ték megannyi abszurditás, itt a merő csináltságot valóságnak fogadjuk el, tudjuk, csupán játék és lobogó nyers életnek tűnik fel, a művészet szuggesz­­tív hatása a játékból, a „hazugságok­ból” hatásos és igaz életet teremt. Ezt a kollektív élményt pótolni, elpusztí­tani, háttérbe szorítani nem lehet soha! A színháznak belső parancsa is a megújulás. Ha hajdan nagyapáink idején a színház megcsinálta a maga nagy forradalmát, a patetikus szavaló stílustól elszakadt s tovább lépett a realista színjátszás felé, ma újra az az érzésünk, hogy a kor drámájá­nak megszületésével új drámai stílu­sok jelentkezésével egy kicsit új szín­játszó stílus is születik. Vagy legalább­is: az új drámai stílus, új színjátszó stílus igényét jelzi. Mindez még nem annyira nálunk figyelhető meg, mint inkább a világ különböző színpadain. Nyugaton és keleten egyaránt. A szín­pad, a színház, a játék nyomul előre, a nehézkes, már-már naturalista isko­lát felváltja valami artisztikusabb, nem oly aprólékos gonddal részletező játék­stílus; a mai színpadi játék stilizál­tabb, modernebb, a színpadi hatáskel­téstől nem fél, sőt azokat elsődleges­nek tekinti. Épít és merít a valóságból, ám óvakodik attól, hogy a valóság megragadásának és színpadi bemuta­tásának követelménye az igazi, a mé­lyebb, a sokszor rejtett valóság felmu­tatásától fossza meg a színpadot. Brecht színházának hallatlan világsi­kere, Stein „Hotel Astoria“ című drá­májának, Majakovszkij modern szatí­ráinak rendkívüli erjesztő hatása, a modern nyugati drámairodalom egy-

Next