Film Színház Muzsika, 1957. július-december (1. évfolyam, 8-33. szám)

1957-10-11 / 22. szám

találhatott volna Made­leine Sologne szőkeségé­nek, aki ismert, finom­­húrú művészetének legja­vát adja. Szinte alig mo­zog, a hangját soha nem emeli fel, játékából még­is mindvégig a legizzóbb szenvedély csap ki. Jean Marais itt még fiatalabb, fiúsabb, szőkébb mint példáud legutóbbi filmjé­ben, a „Kuruzsló"-ban, de nem kevésbbé erőteljes, határozott, hódító. Amint a fam végén a halász­­kunyhóban, kettőjük holt­testétől lassan távolodik és búcsúzik a filmfelvevő­­gép, zsebkendőjébe szipog a néző, akárhányadszor látja is a mesét. Axhille, a törpe szerepében Pieras megrendítő alakítást nyújt, óhatatlanul arra gondolunk, milyen kár, hogy csak kevés szerep kínálkozik számára. Vándor Györgyi Szeret száguldani ?.. M­intha lökhajtásos mo­ziszéken ülne: más­fél órán át rohan, robog, száguldozik az, aki bátor elszántsággal megnézi a „Vetélytársak” című né­met fimet. Különböző típusú és tulajdonságú autóverseny­zők és versenyző autók összecsapásáról van szó a történetben és a­mi­ A hírneves autóversenyzőre, Falk-ra „egyéni varázsával” is igyekszik hatni Manuéla, a délamerikai milliomoslány­ként az effajta sportfil­mekben általában lenni szokott — a sportjellem és morál bizonyos kérdé­seiről szerelmi kitérőikkel kombinálva. Látjuk Dél- Amerikát is, elképesz­tően olcsó , gyermeteg kiállításban. S még sok­­minden történik, bonyo­lódik, amiről fáradságos lenne számot adni, mint ahogy nézni is fáradságos volt. Izgalomra alig ad okot a film, habár szem­mel láthatóan minden igyekezete ideirányul. Eszmei szándéka, hogy megbélyegezze a profi­sport, nevezetesen a vé­resen veszélyes autóver­senyzés kufárjainak lel­­ketlenségét. A látottak való alapját nem is kell nagyon keresgélni: gya­korta halljuk, hogy Nyu­gaton hány halálos áldo­zatot követel a motorsport, nemrégiben Olaszország­ban sok nézőnek is vesz­tét okozta. Ez a téma drá­maikig, lélektanilag mély és erőteljes, sallangtalan feldolgozásban hasznos művet eredményezhetett volna, vagy a borzalmak kihagyásával, derűs fel­fogásban jó vígjátékot; a „Vetélytársak” azonban teljesen műfajtalan, igen elegyes film, szerteszét tűzdelt, de valójában egy­szer sem érvényesülő drá­mai csomópontokkal. Ezért elsősorban Günther Hofe forgatókönyvírót hi­báztatjuk, de nem ke­vésbé E. W. Fiedler-t, aki kettős szerepet vállalt, a rendezést és a fényképe­zést. A színészek számára nem adatott sok lehetőség képességeik igazi kiélé­sére, pedig a tehetségéről, ábrázolókészségéről már ismert, rokonszenves Wil­helm Koch-Hooge-t is a főszereplők között talál­juk. A közönség soraiban le­hetnek olyanok, akik a süvöltve rohangászó gép­kocsik szédületében lelik kedvüket. Azoknak ajánl­juk ... Sas György

Next