Film Színház Muzsika, 1958. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1958-08-01 / 31. szám

ni — az „Estére kiderül­jen) ismétlése sok néző­nek is ismétlés és — bosz­­szúság. Az is helyeselhető, hogy ,a vidám szórakoztatás kedvéért a szerzők klasz­­szikus ,,társszerzőket“ ke­resnek és a „Szerelmi ABC “-ben Moliére, Sha­kespeare darabjaiból ka­punk a műsor cím­éhez illő részleteket. Csakhogy a tokaji aszút nem lehet Bambival keverni. Szíve­sen látnánk egy műsort klasszikus vígjátékok és komédiák részleteiből (és sikere is lenne, ha Szo­­phoklésznak sikere van nyáron!) De annyi önbírá­latra azért némely, külön­ben igen jószándékú ka­­barészerzőjének is lehetne, hogy ha Shakespeare-rel vagy , Moliére-rel kelnek versenyre, nem lehet két­séges az eredmény, ame­lyen a jóízlésű néző in­kább szána­cozik, mint mulat. Mint ahogyan nem érti és nem is örül a ze­­nésített és „zanzásított“ Pygmal­ionnak. Tudom, milyen nagy gond megfelelő vidám je­leneteket találni és ha nem is örömmel, de el­fogadom — mert a tapasz­talatok szerint tény —, hogy m­ég a legkönnye­debb, csak a nevetőizmok mozgatására alkalmas hu­mort is nehéz írni, ezért fordulnak művelőik bevált sablonok ismételgetéséhez. A burleszk-csacsiságokon, szójátékokon már az ókor­ban is mulattak és való­színűleg nevetni fog raj­tuk az a néző is, aki az űrrakéta lépcsőjén lógva keresi majd fel a Szabad­téri Holdszínpadot. Leg­feljebb azon szisszen fel, ha a szójáték túlontúl erőltetett, vagy ha az ösz­­szekötőszöveg versikéinek rímelése és ritmusa nem haladja meg egy középis­kolás tanuló verstani há­zifeladatát. Márpedig aki versben tanítja a szerelem ABC-jét, az illendő, hogy jobban ügyeljen a verse­lés ABC-jére is. Mindezek után és alap­ján eljutottam az „elvi“ részhez, amely nem több, mint egy gyanú: mi vala­mennyien, művelői és bí­rálói, teljesen félreértjük e vegyes műsorok (nyá­riak és téliek) feladatát. Minden áron beszélni akarunk a nézőkhöz. Úgy tartjuk, hogy a zene elen­gedhetetlen és lényeges része az ilyen műsorok­nak, de mindig csak része. Folyton a prózai részeken gyötrődünk, rendezők, dramaturgok, szerzők iz­zadnak a kabarészámokon, párjeleneteken, versiké­ken. Annyira bennünk él a kabaré fogalmában való gondolkodás, hogy minden vegyesműsorból többé-ke­­vésbé kabarét akarunk csinálni! Elfelejtjük, hogy az „esztrád“ világszerte, és az ilyen jellegű műso­rok hazai múltja is azt mutatja, hogy nyugodtan lehet a műsorok 90 szá­zaléka (vagy még több) csafó zene, könnyű zene, színvonalas jazz, dalok, sanszonok, hangszeres ma­gánszámok, táncok stb. Elfelejtjük, hogy ez más műfaj, mint a kabaré. Sőt, elfelejtjük azt is,­­hogy a közönség "is inkább a zenét, táncot, látványos­ságot (s ez utóbbival is hajh! de gyöngén állunk!) kívánja, mint a szót, az ósdi vicceket, erőltetett humorizálást. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha végre kizök­kennénk e félreértés köz­ben futó sínéről, amelyen a vegyes műsorok vonatja csak zörögve, bukdácsol­va szaladgál körbe-körbe, a kisiklás állandó veszé­lye közepette. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha fel­ismernénk, hogy mindan­nak, amin a műsorrende­zők annyit kínlódnak, jó­része egyszerűen felesle­ges. Ha zenés-táncos-lát­­ványos műsorokat állíta­nának össze, amelyben nem volna több szöveg, mint egy valóban szelle­mes összekötő és legfel­jebb két-három magán­szám. Mennyivel több eredményt érnének el ke­vesebb fejtöréssel és per­sze, elismerem:­­ egye­seknek kevesebb tant­­emmel. De hát valakinek áldozatot kell hoznia és nem hiszem, hogy az csak a­­ közönség lehetne. Mert ha egy műfajjal, amely már annyi kísérle­tezést elviselt, még min­dig nincsen miden rend­ben, nem árthat — leg­alább kísérletképpen — kicsit visszamenni az ABC-hez. Bogáti Péter Tolnay Klári és Bánt Lajos, az „Estére kiderül” című esztrádműsorban A Majakovszkoj sm­ption (Rékai felvételei)

Next