Film Színház Muzsika, 1958. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1958-07-04 / 27. szám

Részlet a szerző Jászai Mari című készülő mű­véből. J­enézte azokat a szí­­­nészeket, akik nem jártak színházba. Több­ször is magyarázgatta ne­kem: — Aki ruhát, cipőt, ka­lapot, frizurát készít, vagy akár kirakatot rendez, az lót-fut, szimatol, tudni akarja, mit hogyan csi­nálnak a szakmában a többiek. Tanul a szemé­vel, a színésznek sem le­het mindegy, hogyan ját­szanak pályatársai a töb­bi színházban. Okulhat a jó játékból, még többet a rosszból. Én például min­dig csak a rossz játékból húztam hasznot, arra ta­nított meg, hogy mitől óvakodjam, mit kerüljek. Gondosan figyelte a színházak műsorát , a valamilyen szempontból érdekes darabokat okvet­lenül megnézte. Sőt, nem volt rest akár Bécsbe is felszaladni, hogy megis­merje például a sokat emlegetett Josef Kainz mennyekig magasztalt Hamlet-alakítását. S nem volt rest tüstént jó vitrio­­los cikkbe facsarni csaló­dása mérgét, s mitagadás­­kárörömét. „Hála isten­nek, hogy nem kell egy nagy tragikust irigyelnem a szomszédunktól. Elég egyéb irigyelni valónk van!" — vallja be roppant elmés förmedvénye csat­tanójaként. Hamis netán a kép, melyet a valóban zseniális művészről ad? Korántsem. Föllelhetők bizony a Kainzot dicsőítő tanulmányokban, életraj­zokban a Jászai karikíro­­zó készségével kétségte­lenül túl élesre fent voná­sok körvonalai, sőt az a megállapítás is, hogy az ingatag idegalkatú művész néha fásult közönnyel hadarta el szerepét. Já­szainak alkalmasint ilyen előadást sikerült kifognia és aligha állítja igazság­tanul, hogy Kainz gyalog­szerrel járt egész este és kutyafuttában végzett sze­repével n­em ült máshova, csak páholyba, holott többre becsülte a föld­szinti helyet, mert onnan a teljes színpad áttekint­hető, de nem bírta elvisel­ni a körülötte ülő embe­rek tenyelmezetlenségét: a megjegyzéseket, a papír­­zörgést, cukorkaszopoga­­tást, perecropogtatást, ki­­besétálást, no meg a füst­szagot, amit a dohányzó­ból hoznak ruhájukkal. Megjegyzés azonban ki­kicsúszott az ő száján is. Az Operában egy Faust­­előadáson nem tetszett ne­ki a Mefisztó. „Mit akar itt ez a hüle Krampusz?" — kérdezte félig harago­san, félig mókásan, de oly hallhatóan, hogy a szom­széd páholyokban felka­cagtak. Moissinak Oswald­­dal keresztezett Hamletjét „beteg csirkének“ nevez­te. A színészek halk be­széde végiképp kihozta sodrából: — Motyognak ezek a modern művészek és azt képzelik, hogy attól ők már természetesek. Így hát egy s más fon­tos bosszankodni való körült-fordult majd­nem mindig. Ilyesmi pél­dául: Somlay Artur piros­pozsgásra festett paraszt­embert játszott s fülét fe­héren hagyta. Másnap vé­letlenül jelen voltam, ami­kor Jászai így üdvözölte: — Fehérfülü! Fehérfülü! — Az alakításomból mindössze ennyit tetszett profitálni? — vágott visz­­sza élesen a vérig sértett Somlay. Figyelme kiterjedt min­den mozzanatra. Pana­szolta is: — Úgy vagyok a rossz színielőadással, mint a szabó, akinek ócskából kell újat varrnia: előbb föl kell fejtenem a szere­peket, és újra játszanom. Ez pedig roppant fárasztó munka. Nagy szerencséje a nézőnek, hogy nem a céhbeli szemével lát. Ritkán sikerült belefe­ledkeznie a színjáték kép­­rázatába, holott gyermeki naivitással szeretett volna gyönyörködni a színpad örök tündérbirodalmában. Amikor semmi sem zavar­ta bámészkodó örömét, ha mű és színész tetszett ne­ki, sikongott elragadtatá­sában. Ii . sokáig tévedhetet­­ J­­ennek gondoltam. Ha nekem sehogysem tet­szett, akiről éppen árado­zott, akkor is bizonyosra vettem, hogy csak az ő vé­leménye lehet helyes. Em­lékszem, egy kezdő szí­nésznő szerintem szörnyen túlozta és hamisan értel­mezte szerepét. Ebben ugyan Jászai igazat adott nekem, de mégis nagy te­hetségnek tartotta a lányt. Véleményét így indokolta: — A tehetségtelen kez­dő nem mer ilyen nagyot markolni és ilyen óriásit tévedni.

Next