Film Színház Muzsika, 1959. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1959-06-05 / 23. szám

gyen a színpadon. Busch átérti e két végletet, de csak legyint — egykedvű arcrándítása szinte száza­dok fölött grimaszol. A megbánás, az árulás emléke csak később szív­ja be magát a lelki­isme­retébe, ugyanolyan halk lassúsággal, mint aho­gyan ősz szálak csava­rodnak a hajába, s kopik el a szeme fénye. S utolsónak említjük az alakítás legérdekesebb vonását, ahogyan az ara­­szos életű, tehát gyarló ember, s a mindig fiatal tudós lassanként ketté­válik. Az elején lám, a test és a tudásszomj fris­­sesége harmonizál. Ké­sőbb görnyednek és fá­radnak a csontok, de az ember igazságkeresése töretlen: ahogyan a Ju­pitert kutatja az égen, ahogyan azt bizonyítja, hogy kő nem eshet föl­felé, vagy amint félva­kon egy új tudományág alapjait rakja le. Ide koncentrálta a színész szenvedélye egész hevét. S ez kirobbanó érzel­mi erővel tör fel belőle utolsó szavaiban: „elárul­tam a hivatásomat. Ilyen embereket nem szabad megtűrni a tudósok sorai­ban”. A színészi alkotás felfutott a csúcsra. Eddig megmutatta, hogyan válik árulóvá a hős, s most is­­mét a hőst látjuk. Ga­lilei mondataiban itt Brecht szava is meg­csendült, aki a második világháború küszöbén, egy embertelen korban így kiáltott hittel és ag­godalommal hazája tudó­sai felé: — „Én hiszek az em­berben, ami annyit tesz, hiszek az emberi érte­lemben." Nagy Judit Pannónia legszebb városa, Pécs, az elmúlt héten a magyar színházak követeit látta vendégül; az ókori és a középkori műemlékek híres városá­ban a színjátszás modern törekvéseit példázták az előadások s a korszerű színház problémáiról be­szélgettek a küldöttek. A vitáról lapunk más he­lyén már beszámoltunk; a vita az egész magyar színjátszás kérdéseit érin­tette, ám az előadások sem csupán az ország egyik legszínvonalasabb színházának eredményeit sommázták, hanem sok­­mindent elmondtak a ma­gyar színművészet fejlő­déséről is. A Modern Dráma Hete előadásainak nagy ré­szét külön-külön már lát­tuk, így együtt mégis sok újat kaptunk a pécsi szín­háztól. Felmérhettük a pécsi műsorpolitika mag­vasságát, határozottságát, s a törekvését a korszerű­ségre, a modern színját­szásra. Meggyőződhettünk a színház rendezőinek kü­lönböző stílusáról s arról is, hogy ezek a stílusok mind jól megférnek egy­mással a szocialista szín­játszáson belül. Más a stí­lusa Katona Ferencnek, más Lendvay Ferencnek, vagy a fiataloknak: Dohai Vilmosnak és Tortán Györgynek. De a rende­zők sajátos eszközei egy­ségesen alkotják a szín­ház koncepcióját s terem­tik meg az együttesek összeforrot­tságét, a pécsi színészek­­pedig részben sokoldalú­ságukról, sőt magának a vidéki színjátszásnak az erényeiről is tanúskodtak. Nem írhatunk­ most vala­mennyi előadásról, a pre­mierek idején legtöbbjük­ről beszámoltunk már,­­ néhány színészt azonban meg szeretnénk említeni, ■nem kiemelni az együttes rovására, hanem éppen velük példázni az együt­tes kvalitásait. Hányféle szerepet játszottak el ezen a héten! Esténként más és más jellemet villantottak fel, más és más maszk­ban, korban, figurában je­lentek meg a színpadon. Somló Ferenc például öreg pedellus A kapitány­ban, Zahar Bardin az Ellenségekben, a Curry - apa Az esőcsinálóban és

Next