Film Színház Muzsika, 1959. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1959-08-21 / 34. szám

M­ég most fiam késő: aki egy Rezsőke névre hallgató gaz­dátlan papagájt ta­lál, szolgáltassa vissza a Hunnia Filmstúdió dra­maturgiájának. Ott majd ismét átfestik valamely más madárra, tárgyra vagy élőlényre, hogy egy újabb filmben is legyen már keresni széleskörű társadalmi összefogással. Ahogyan ez már a fil­mekben, úgy látszik, a korszellemmel jár. Moldova György, a te­hetséges fiatal író, akinek a fejéből a papagáj, illetve az alapötlet kiröppent, duzzadó ambíciókkal el­telve írta meg a filmet Gantner Jánossal össze­fogva. A forgatókönyvbe fektetett munkájuk an­nak a futball-csa­tárnak a játékához mérhető, aki számára nincs­­elveszett labda. Itt a filmben sem az akciók, vagyis hát az ötletek és a megoldások szépsége és tisztasága a fontos, hanem a biztos be­­letalálás. Fejér Tamás rendező „játékvezetésé­vel” az íróknak ez a „lab­­daibiztonsága” és kitűnő tempóérzéke teszi, hogy nincs felocsúdás az egy­mást kergető kabarészi­tuációkból, s még az ide­gen forrásból merített öt­leteket is újult frisseség járj­a át. Csakhát Moldova és Gantner elánja ott már megtorpan, ahol az írói igényesség kezdődik, hogy mást ne mondjunk, elke­rülték a témában, a cse­lekményben, a figurákban nagyon is kikívánkozóan benne feszengő szatírát. Ennek helyébe inkább az enyhe parodizálást vá­lasztották. Kihegyezhet­ték volna jobban a tolla­kat a megmemértőkkel s a bürokratákkal szemben, ha már az emberi szolida­ritásnak az egész fővá­rosra kiterjedő monstre­­tömegfelvonulásával ör­vendeztetik meg a szívün­ket. A garázsfőnök figu­rájában egy pillanatra maguk villantják fel az elmulasztott kritikai le­hetőségeket, amikor ez a főnök egy régóta elfekvő akta felett nem az elinté­zetlen ügy miatt sajnál­kozik, hanem azon, hogy nem a megfelelő dosszié­ban tartotta eddig. De ez sem igazi szúrás, mert azonnal baráti viccelő­déssé sikkad. Ámbátor úgy tűnik, eléggé kritikus a film, hi­szen mai életünk megle­hetősen kényelmetlen és fájó kérdésére tapint rá: a lakáshiányra. Tagadha­tatlan, hogy akadnak ná­lunk fiatal házasok szép számmal, akik nem egy­könnyen jutnak családi fészekhez. Vígjátéki di­menzióba helyezve, úgy fest ez a dolog, hogy a filmbeli fiatalok egy TEFU-kocsi vezetőfülké­jében tartanak hetenként egyszer „szerelem-csütör­tököt”, és további sorsuk az aktív és nyugállomá­nyú gépkocsivezetőkből, a házfelügyelőkből és a köz­­tisztasági alkalmazottak­ból alakult alkalmi mun­kaközösség papagáj-beke­­rítési hadműveletétől függ. S bár szünet nélküli mu­latságra ad alkalmat az egyre fokozódó iramú haj­sza, mégiscsak előbúvik a nézőből az epéskedés: — Naná, gyerekek, hát, nem kár a fáradságért? Ennyi Máró igyekszik meggyőzni az özvegyasszonyt (Pécsi Sán­dor és Somogyi Erzsi)

Next