Film Színház Muzsika, 1959. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1959-08-21 / 34. szám

Mozgalmas magyar filmvígjáték sofőr, utcaseprő és ház­mester házatáján csak akad madárfogás nélkül is egy albérleti zug. Minden­esetre megnyugtató,­­hogy az egész tohuvabohu hát­terében céltudatos szor­galommal épülő új, mo­dern lakótelep adja meg a történet szelíd „slussz­poénját”. A mulatságos történet természetesen felgyújtotta a nagylétszámú, pompás színész-együttes szipor­kázó jókedvét. Igazán „belevaló” vígjátéki­­hős Mária, ez a tipikusan kol­lektív lény, ez a bajszos szociális angyal, aki örö­kös önzetlen szervezéssel jár társai kezére és aki­ből csak úgy árad a ki­fogyhatatlan jóság, gon­doskodás , bizalom Pé­csi Sándor derűs megjele­nítésében. Úgy hiszem, csakhamar szállóige lesz frappáns kiszólása: „né­met nyelvtudás, francia műveltség”. S a pesti kö­vezet sok más jellegzetes emberének megjelenése tölti meg pezsgő élettel a filmet, és legtöbbjének, Benedek Tibor sülttök­­árusának, Salamon Béla pincérének, Keleti László madárkereskedőjének, Ki­­bédi Ervin, Garas Dezső, Rajz János, Szabó Ernő sofőrfigurájának s még vagy tucatnyi szereplőnek ad módot egy-egy epizód­ban egy-egy szívből ne­vettető komikus megnyil­vánulásra. Somogyi Er­zsi, a bogaras (helyeseb­ben papagáj­os) öregasz­­szony szerepében e gya­kori szereptípus régen lá­­tot­t remek változatával lep meg. Legkevésbé a két fiatal főszereplővel va­gyunk elégedettek. Zenthe Ferenc játékában se ked­vesség, se humor, se líra; igaz, kreálói semmiféle ilyenfajta lehetőséggel nem is igen kedveskedtek neki. Takács Marika, bá­jos, de jelentéktelen sze­repében nem tanúsít nagy színésznői készséget. A gyerekszereplők talpra­esettek, kiváltképp a kis komisz Jenőke (Bajusz Gábor). A Szerelem csütörtök a filmvígjátékoknak abból a fajtájából való, amely a felszabadulás előtt a ma­gyar filmgyártás nemét jelentette. "Fejér Tam­ás úgy látszik, kellő vonza­lommal és tehetséggel rendelkezik ahhoz, hogy filmgyártásunknak ezt a nagy érdemekkel ugyan nem büszkélkedő, de nagy tömegbázisú hagyományát az új mondanivaló, s egy demokratikusabb ábrá­zolásmód oldalára fordít­sa át. Kísérletei nem is haszontalanok. De a Sze­relem csütörtök valamivel szerényebb kivitelben is megfelelt volna. Forgács Ottó színes képei lendüle­tesek és mutatósak, ám ezúttal elegendő volna a fekete-fehér kópia is. Fé­nyes Szabolcs viszont, a kísérőzene mellett, kom­ponálhatott volna egy-két jó slágerszámot a filmhez, amely zenés vígjátékként még stílusosabban és fris­sítőbben hatna. Végeredményben, ha pa­pagájt nem is lehetett volna fogatni velünk, azért felvidult szívvel hagytuk el a Szerelem csütörtök vetítésének színhelyét. Sas György Bln^MvtSá« Árpi a jövőbe: építi SS' öl lakásul! (^attae Ferenc és Takács Mária)^ (Réger Endre felvételei), — Ezt tessék elvinni, fajtiszta Bonaparte Napoleon (Ki­­bédi Ervin és Keleti László) 7

Next