Film Színház Muzsika, 1960. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1960-04-22 / 17. szám

Dómján Edit és Kalló Fló­rián is remekül bevált a film egyik házaspárszere­pében. Mindketten egy­azon esztendőben, 1954- ben vizsgáztak a főisko­lán a Vízkeresztben, Dóm­ján mint Sebastian, Kalló mint Malvolio, s azóta már sok nehézveretű klasszikus- vagy könnyed operett-főszerepben arat­tak közös sikert a szegedi közönség körében. De az első filmszerep csak most érett meg számukra. — Minden filmrendező­nek — mondta Herskó János — ismernie kell az ország egész színészállo­mányát, hogy mindig az elképzelésének legmegfe­lelőbb típust választhassa. Ehhez újabban nagy segít­séget adnak a vidéki te­levíziós színházi közvetí­tések. A Két emelet bol­dogságban sikerült elér­nem, hogy mindegyik fő­szereplő a valóságban is filmbeli életkorának felel meg; egyik sincs több harminc évesnél... Bát­ran lehet és kell a vidéki színészekre építeni, leg­többjük a kamera előtt is nagyon fejlődőképes. Avar István például, amikor először állt a felvevőgép elé, még nagyon „a néző­tér hátsó sorainak is” ját­szott. Színpadon ennek helye van, filmben vi­szont bántó. Most azon­ban, hogy Avarral újra találkoztam, meglepőd­tem, mennyit csiszoló­dott! Már szinte spontán is megoldja egy-egy érzés finom kifejezését... Ezután a Hunnia Film­stúdió színész-egyeztetőjé­­hez fordultam egy kis in­formációért. — Hány vi­déki színész filmezik ez idő szerint?... A válasz ez volt: — összesen kettő. Az Alázatosan jelentem egyik epizódistája Upor Péter Szolnokról, az Arc­nélküli város egy fontos szerepét pedig a pécsi Tomanek Nándor játssza. — A Film Színház Mu­zsika mintegy két hónapja megjelent cikke nyomán indultam el megkeresni Tomanek Nándort, — tá­jékoztatott Fejér Tamás, a rendező. — Az a cikk a Karenin-alakítását mél­tatta eképpen: „ez egy­szerűen nem jó, vagy hű­séges alakítás; ez a szín­házi esemény.” S Toma­­neket valóban nagyon al­kalmasnak találtam a film terjedelmileg ugyan nem nagy,,de jelentékeny kulcsszerepére, ő alakít­ja azt a párthoz hűtlenné vált, munkástanács-elnö­köt, akit az ellenforra­­dalmárok meggyilkolnak, s ez váltja ki a történet bonyodalmait. Egyébként a forgatás előtt, a vidéket járva, megnéztem „hu­szonnégy dühös embert” — a felét Győrben, a má­sik felét Pécsett. És meg­győződtem, hogy legalább­is annak a szinte vala­mennyi filmünkben nél­külözhetetlen, három-négy forgatási napra szerződte­tett színészi törzsgárdá­nak óriási tartaléka lel­hető fel vidéken. Tomanek Nándorral első forgatási napján ta­lálkoztam. Így nyilatko­zott: — A pécsi színpad desz­káin kívül még nem lép­tem fel másutt. Annál szívdobogtatóbb és fele­lősségteljesebb érzés, hogy nemsokára az egész ország láthat engem is ... Egye­lőre azonban még szokat­lan számomra ez a vi­lág... Ha a filmektől kérünk választ, azt látjuk, hogy a mozivásznon az utóbbi három évben bemutatko­zott új arcok többsége vi­déki színész volt, vagy fő­iskolás, akiknek nagyobb része azóta szintén vidék­re került, bár a tehetsé­ges vidéki színészek szín­házi elfoglaltsága általá­ban jóval nagyobb, mint a pestieké, több a bemu­tató, a szerep, a próba: a színigazgatók többnyire ezért is zárkóznak el a „kiadásuktól”. És ha mindegyre kedvezőbb is a helyzet, azért a két pa­naszos megszólalás nyo­mát egyelőre nem törlöm ki a jegyzetfüzetemből. S. Gy. 19

Next