Film Színház Muzsika, 1961. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1961-04-21 / 16. szám

AZ IGAZSÁG HÁZHOZ JÖN (FOLYTATÁS) a történetet, mondani­valójukat hűvös aggyal fogjuk fel. A darab tulajdonképpen kétrészes, nagy monológ, amely felidézi az apa és fia viszonyának történe­tét, illetve azokat a mo­mentumokat, amelyek ar­ra vezettek, hogy a fiú a neki elképzelt biztos és nyugalmas pálya helyett rossz társaságba keve­redve, egy bűnügy része­sévé vált. S bár Kállai szóban elítéli a sematikus sablonokat, amelyekkel ilyenkor élni szoktak (iszá­kos, apa, nyomor, elvált szülők stb.), egyet alkal­maz, mint említettük: a rossz társaságot, valami­féle galerit, amely­­rossz útra téríti a fiút. És saj­nos, mindössze ennyi, amit a társadalomból be­mutat a szerző, mintha a figura családján és a ga­lerin kívül más erők nem hatnának. Emiatt az egész cselekmény elveszti álta­lános érvényét, beszűkül a család kereteibe s ilyen értelemben is az apa ví­vódásának illusztrációjává válik. A jelenetek azt bi­zonyítják, hogy az apa hibás nevelési módszere, meggondolatlan magatar­tása és szavai szisztema­tikusan lökték a lejtőre a fiút, de arról is, hogy ez a lejtő is „párnázott” — szerencsére. Szerencsére, mert ez ad lehetőséget a megnyugtató befejezéshez, s az „optimista” kicsen­géshez. DE HA MÉLYEBBEN­­ vizsgáljuk a dráma anyagát, meglepő dolgok­ra is bukkanhatunk. Min­denekelőtt az apa maga­tartásának vizsgálata ad furcsa képet. Ez a férfi kiváló, harcos munkás, jó vezető. Ám otthon — leg­alábbis, amennyit az író ebből az „otthon”-ból be­mutat — úgy viselkedik mint egy mérges K. u. K.­­őrmester. A fiának prob­lémáit illetően az élet fo­lyamán előálló helyzetek­ben pedig annyira kispol­gárián konzervatív, hogy csupán megkoronázza el­lenszenvünket, ami­kor az utolsó jelenetben bevallja, hogy még sohase mondta azt a szót fiának, hogy: szeretlek. Ebben a Kállai által bemutatott „speciá­lis” esetben teljesen meg­érdemelt az apa éjszaká­­nyi gyötrelme (s az anyáé is más okokból) s szük­ségszerű a csalódása is. Teljesen egyetértettünk azzal, hogy (megismétlem: ebben a darabbeli eset­ben) az író elmarasztalja az apát a fia vétkeiben, mert valóban ő a vétkes. S ha vannak ilyen apák — s biztosan vannak — tanulhatnak a darabból. Ami a többi szereplőt illeti, szinte kizárólag azért járnak a színpadon, hogy az apa jellemének, magatartásának kibonta­kozását elősegítsék. Igazi drámai helyzet nincs is a darab folyamán, a drá­ma mindvégig az apa lel­kében, illetve a mono­lógban játszódik le. Nem „narrátor” tehát az apa a szó megszokott értelmé­ben, hanem a darab hőse, aki egy este elmondja ne­künk vívódásait és előz­ményeit. Így tehát a for­ma, amelyet Kállai vá­lasztott, nem valami kü­löncködés eredménye, ha­nem a koncepcióból szük­ségszerűen következik. Erre mutat az utolsó je­lenet is, ahol a monológ a színpadi jelenetbe ol­vad, mivel egybeesik a monológ (az éjszakai ví­vódás) és az illusztráció (a nyomozás vége,) a szín­padi időnek megfelelően. Formailag és tartalmi­lag érdekes és színvona­lasan megírt darabot lá­tunk tehát! Mégis — bár örömmel fedezzük fel Kállai István drámaírói fejlődésének egy sor jelét — némi kielégületlenség­et is érzünk. Legutóbbi da­rabjának eszmei tisztá­zatlanságai ebben a szín­műben nem mutatkoznak, de mintha színpadtechni­kai gondossága mögé rej­tette volna ezúttal mon­danivalójának élét és mintha kutatókedvét re­zignált kozervativizmus­­ba bújtatta volna. Arra­­gondolok elsősorban, hogy a fiú alakjának halvány, passzív jellemzésével megakadályozta a valódi problémák kib­ukkanását. A replikák olykor szelle­mesek és szellemesen szemtelenek, de folytatá­suk elmarad ... Pedig az ifjúság magatartásának, világlátásának feltárása K­ ■ felelős? (Sinkovics Imre és Komlós Juci)

Next