Film Színház Muzsika, 1961. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1961-02-03 / 5. szám

EGY ®teÄ Néhány évvel e*­*­előtt egy nyári vendéglőbe vetődtünk: a pincér csendre intett, mondván: műsoros divat­­bemutató van. Tréfásan jegyeztem meg: ha itt is fellép Horváth Tivadar, távozom. A következő pillanatban kilépett a do­bogóra Horváth Tivadar és énekelni kezdett. Mert ő énekelt, játszott, ren­dezett, kabaréban, eszt­­rádban, divatbemutatón. Hadd tegyem hozzá: so­hasem volt ízetlen s min­dig kitűnő előadó. Miért idegesített mégis? Mert emlékeztem, milyen ígé­retes színész volt, meny­nyire bíztak benne vala­mikor a Színművészeti Akadémián, s most, úgy tűnt fel, minden­ álom és ambíció nélkül jegyezte el magát a legkönnyebb múzsával. S bár e sokat szidott hölgyet mindig kedveltem, zavart Hor­váth Tivadar minden esti szilveszteri pendlije. Gál Gyulánál Hamletet, Luci­fert, Biberachot tanulta, Szegeden Pirandello „IV. Henrik”-jét , a „Nóra” Bank doktorát játszotta, a Magyar Színházban a „Blanco Posnet árulása” egyik főszerepét alakítot­ta s akkoriban ő volt Horgasujjú Jakab a „Kol­­dusoperá”-ban. A Pesti Színház vendégeként az „Idegen gyermek”-ben lé­pett fel, a Művészeti Ta­nács nívódíjjal jutalmaz­ta, Bajor Gizi innét vitte el a „Lili” próbáira, part­nereként- És aztán? Ma­gánszámok, sanzonok, egy-egy karakterfigura a kabaréban, fellépés min­denütt, rendezés itt meg ott... Tulajdonképpen nem történt szentségtörés; val­lom a könnyűmúzsa fon­tosságát, aláírom, hogy a kabarét is rendezni kell, szeretem a sanzont... és mégis zavart, hogy Hor­váth Tivadar milyen sok példányban jelenik meg a dobogókon. Később az­tán egyszer-egyszer talál­koztunk, s a színész utalt is rá: érzi ő, hogy valami nincs rendjén, de hama­rosan álfölényes legyintés­sel intézte el a kérdést. Izgatott a titka: a meg­annyi horváthitvadarko­­dás közepette nem álmo­dik már semmiről , — többről, vagy éppenséggel másról? Eszébe jut-e még két „Párizsban szép a nyár” között, hogy mire szánta őt Gál Gyula vagy Nagy Adorján? rál­ixt as évad­ elején kaptam meg. Horváth Tivadar játszotta az új zenés színházban a „Koldus­opera” Leprás Mátyását. Kitűnő volt, igazi Brecht­­figura. Prózában és ének­ben: jeles. S most meg­kettőzte a választ az „Egy szerelem három éj­szakája” egyik legpompá­sabb figurájaként. Egy fezért játszik, egy szerel­mes vagányt, olyan hal­latlan könnyedséggel, ele­ganciával, lelki finomság­gal, hogy hirtelen elém­­bukkant az, akit nem is­mertem: a színiakadé­­mista, az álmaival. Ha­zatalált volna? Ezért ke­restem meg. — Nem magam keres­tem az elmúlt évek hely­zetét. Viszont talpra es­tem benne. Évekig ját­szottam nagy prózai szín­házakban. Aztán az egyik nyáron, amikor hazaér­keztem a nyaralásból.

Next