Film Színház Muzsika, 1961. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1961-09-08 / 36. szám

sem lehet többé a néző­tér«». Mindezt úgy mond­ja, annyi forrósággal a hangjában, hogy meghök­kent .Még ma is, huszon­nyolc év után is, ennyire friss ez a seb? Azt mond­ja, hogy mostanában kü­lönösen úgy érzi, hogy sokkal maradt adósa az anyjának. Soha nem tu­dott törleszteni. Ez a hir­telen átmenet, ez az adós­ságérzet sokat magyaráz abból, hogy Gobbi Hilda miért törődik annyit az öregekkel. — Életunt idős ember és életunt kisgyermek ritka — szól. — De az idős, a szeret­­nivalóbb kor, hiszen az öre­gek már tudják mindazt, ami mögöttük van és mégis ra­gaszkodnak az élethez. Ez aztán a hősi romantika. Aase anyótól az öreg Margit királynőig, Kar­­nyónén keresztül a Tar­­tuffe-béli nagyanyáig, Fi­­fi kisasszonytól a Szaxo­fonos nagymamáig, se szeri, se száma annak, ahány öregasszonyt meg­szólaltatott már. Anyókái­val talán több érzelmet fejezett ki, mint az a szí­nésznő, akinek a világ­irodalom valamennyi pa­rádés női főszerepe ju­tott osztályrészül, öregjei­vel a teljes élet minden skáláját végigjátszotta. — Sohasem éreztem magam beskatulyázottnak. Ha újra kezdhetném, ismét ezt a sze­repkört választanám. * Mostanában sokat ját­szik. Aznap, amikor nála jártam , egyszerre érkez­tünk. Ő a televíziótól jött, ahol egy új TV-játék idős parasztasszony­ szerepét próbálja. Reggel jött meg Szegedről, ahol előző este az évadban utoljára ját­szották a „János vitéz”-t, melyben ő a boszorkány. Nem épít újjá színházat, nem hív életre színész­­otthont, nem alakít mú­zeumot. Hová tűnt legen­dás energiája? — Elég a naptáramra pil­lantani, egy perc szabad­időm sincs. Délelőttönként a rádióban próbálok. Szabó nénit alakítom. Semmi ellen­vetést, tudom, sokan okos­kodnak, nívót emlegetnek. Sőt, bevallom őszintén, hogy kezdetben én is lázadoztam a Szabó-család ellen. Hiszen megszoktam, hogy felső fo­kon oktassak Shakespeare és Ibsen szavaival. Hónapok tel­tek el, amíg rájöttem arra, hogy alsófokon is meg kell népszerűen szólalnunk. A kö­zönség várja tőlünk. Azon a vidéken jártam, ahol egy év­tizeddel ezelőtt még villany sem volt. Matyóföldön. Be­tértem egy üzletbe. A han­gomról ismerhettek fel. Oda­jön hozzám a helyiségben álló idős parasztasszony. Azt kér­dezi: „Hogy van kedves a ve­séje" — Köszönöm, kopogom le a pulton. „Elküldeném én magának, drágám, azt a teja­­fa receptet. Jó az, nagyon jó, ha fáj valamink." Gondolkoz­tam, vajon miért hisz beteg­nek? Aztán hirtelen rájöttem, hogy Szabó néni panaszko­dott egy héttel ezelőtt arról, hogy fáj a veséje ... — Tehát délelőtt többnyire rádiózom. Délután? Mostaná­ban gyakran próbálok a tele­vízióban. Imádom ! Izgat, mint minden új. Meg szeret­ném hódítani. Lehet, hogy ez emberi gyenge, de én egy kissé mindig a halhatatlan­ságra törekedtem. Talán ezért volt a színészotthon, a múzeum is. Úgy éreztem, hogy a színpadról elmondott szó hamar elszáll. A film nem hív, nem szeret. Csak néha-néha egy villanásnyi kis szerepre. A televízió más. Egy kis halhatatlanság az is, ha sokan tudják az emberről, hogy művész. Szabadidőm­ben? Magánmúzeumomat rendezem. Itt van ez a sok dosszié Mind, mind színház­zal kapcsolatos emléket őriz. Minden dosszié a színpadon töltött huszonhat esztendő emlékeivel van teli. Minden évnek külön története van... Egyelőre csak passzió. De egyszer színháztörténet lesz. Hogyha valakinek szüksége lesz rá? Szívesen ... És itt hirtelen a note­szába néz. — Uramatyám! — mondja —, fel kell hívnom a tsz-t. Csodálkozva nézek rá, aztán magyarázatképpen hozzáteszi: — Amolyan indító műsort állítottam össze. Szombat es­tére. Nem, nem pénzért. Kedvtelésből. És már tárcsáz is. Mert az energia nem vész el... Lelkes Éva Élete egyik nagy sikere Mi­rigy a „Csongor és Tifundé"­­ben Egyik régi elfiadás emléke. Aase anyó — Gobbi Hilda, Peer — Jávor Pál

Next