Film Színház Muzsika, 1962. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1962-01-05 / 1. szám

HŐSÖK ÉS NARRÁTOROK a néző tegnap még csak a szenvedélyt kutatta a színpadon, ma már a szenvedély okát is. Nemcsak meg­rendülni kíván a tragédián, de tudni akarja, hogyan le­het értelemmel, s jószándék­kal megelőzni azt. És e kí­vánsághoz segítendő, né­hány darabban megjelenik a narrátor, aki mintegy segít megvilágítani a tragédia okát, felébreszteni a felelősségér­zetet. Szerepeltetésüknek azonban, úgy érezzük, akkor van jogosultsága, ha szemé­lyes közük van a hőshöz, s részt vesznek a drámában- Ezért keressük most meg három narrátor és három hős személyében az értelem és a szenvedély drámai köl­csönhatását.­­ ALFIERI~] szerepét vizs­­gálgatva a „Pillantás a hídról” című drámában úgy tűnik, hogy szinte csak felidézője Eddie Carbone lezárt tragédiá­jának, de drámai szere­pe nem volt bekövetke­zésében. Mégis, utólag emlékezetünk valami­képp vádlottnak látja az ügyvédet is. Miért? Idéz­zük fel Eddie és Alfieri első beszélgetését. Mit tett az ügyvéd? Csillapí­totta Eddiet, nyugtatta, de tétlen maradt. Ezt maga is elítéli, hiszen így vall később: „Az em­ber néha érzi, hogy vész­­jeleket kellene adnia és mégsem csinál semmit. Ott és akkor pontosan tudtam, hogy véget vet­hetnék az ügynek még aznap délután. Az ügy teljesen világos volt. Előre láttam mindazt, ami később belkövetke­zett. Lépésről lépésre kö­vettem. Tudtam, merre tart, tudtam, hol végző­dik majd. Még azt is megtettem, hogy elmen­tem egy idős hölgyhöz, alá itt lakik a szomszéd­ban. Egy nagyon bölcs öregasszonyhoz és el­mondtam neki a történ­teket. ő meg csak bólo­gatott és ennyit mondott: imádkozzék érte. És én... vártam tovább." Úgy érezzük, épp ez a tétlen várakozás Alfieri bűne. És a tehetetlenség. Az, hogy az ügyvéd nem indult el segíteni készen Eddie Carbone nyomába, bizonyos fokig feloldja Eddiet bűne alól. Miller célja nemcsak Eddie tragédiájának bemutatá­sa volt, de az is, hogy ráirányítsa a figyelmet egy, az Eddienél tágabb horizontot látó amerikai középréteg megalkuvó te­hetetlenségiére, mely köz­vetve oka a tragédiának. Ha taláros úr­ az „Ilyen nagy szerelemé­ben egy új társadalom­ban megnövekedett érte­lem és felelősségtudat ol­daláról kísérli meg, hogy felderítse Láda Matysova halálának okát. Lezárt tragédia után lép fel. Személyes köze nincs a cselekményhez. Jóhisze­műséggel, tiszta logiká­val fedi fel Lida isme­rősei apró bűneinek lán­colatát. És a mesterde­­tektív biztonságával ál­lítja össze az emberi gyarlóságok mozaikjaiból a gyilkosságot. Lida ha­lálának okát Kohout ér­dekes darabjában az a legszebb rész, amikor a Taláros úr kiesik szere­péből és félti, óvja az utolsó útjára induló Li­­dát. Tehát az író felveti azt a merész lehetősé­get, hogy mit mondana a Taláros úr (illetve a személyében megjelenő ésszerűség, társadalmi lelkiismeret), ha módjá­ban volna beszélni a hőssel az utolsó, végze­tes lépés előtt. „Lida, maga ... felnőtt ember, aki előtt ott áll az egész élet. Minden szépségével, örömével. Ha mégis úgy érzi, hogy elviselhetet­len ez a mostani helyzet, menjen el valahová és lélegezzen nagyokat, vagy számoljon ezerig." Csak egy apró hiány­érzet támad bennünk e szavak hallatára. Miért nem azt mondta: men­jünk el valahová, léle­gezzünk nagyokat, vagy számoljunk ezerig? Tehát a hős sorsát kísérő értel­mi társ a megoldásig el- Eddie és Alfieri (Pécsi Sándor és Uray Tivadar)

Next