Film Színház Muzsika, 1962. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)
1962-01-05 / 1. szám
OPERAI F ESTÉK A KÉT OPERASZÍNHÁZ igazgatósága az új esztendő első hónapjában mindent megtesz, hogy változatossá tegye a programot. E tervet őszinte helyesléssel fogadhatjuk csak: meggyőződésünk, hogy a jelentékeny művészvendégek sokat használhatnak a hazai operai élet fejlődésének. Egy-egy nagy egyéniség fellépte művészi példát adhat, teljesítményének magas szintje pedig a közönség ízlését fejleszti. A jól ismert szerepnek új kifejezésbeli lehetőségeire mutat rá: „íme, ezt is lehet”. Margaret Tynes, az új év első operai vendége, a kevés eszközzel sokat mondó, nagy élményt nyújtó művészek közül való. Január 2-án az Erkel Színházban mutatkozott be a budapesti közönségnek a Komor Vilmos vezényelte Aida-előadás címszerepében. Tynes két fő erénye, mely egyszersmind alapvető sajátsága valamennyi nagy művésznek: ízig-vérig átázza a zeneszerző mondanivalójának legparányibb mozzanatát is — és minden adottsága megvan ahhoz, hogy a tökéletesen megérzett, megértett zenei matériából nagyszabású drámai jelenséget formáljon. Hangja szép és kifejező, énektechnikája könnyed és biztos (ezt a nézetünket egy-két kevésbé jól megfogott felsőhangja sem változtathatja meg), a tökéletes színésznő, aki szerepét nem játssza, hanem éli. Arca, egész teste: érzékeny szeizmográfja a Verdi-zene mozgásának, belső áramlásának. Légkört teremt, körülötte minden hitelessé, igazzá válik. A hazai együttesből Simándy Józsefet emeljük ki — a vendég Aidához méltó Radames volt. Kettejük szereplése (hadd emlékeztessük az olvasót mindenekelőtt a Nílus-parti áriára, Aida és Radames Nílus-parti kettősére, valamint a megrázó sírbolt-duettre) ünnepi fénypontja volt a különben középszerű előadásnak. Bónis Ferenc Margaret Tynes és Simándy József (Kertész Gy. felv.) Újesztendei tervek Megkérdeztünk néhány fiatal művészt, nyilatkozzék újesztendei terveiről. Simor András hegedűművész, a Rádiózenekar koncertmestere, a következőket mondja: - Az új év első felében külföldi meghívásoknak teszek eleget. Február végén Lengyelországban, később a Szovjetunióban adok hangversenyeket. Glazunov, Mendelssohn és Mozart versenyműveit játszom. Kubinyi Attila hegedűművész így nyilatkozott. - Január 25-én a MÁV-zenekarral Csepelen Hidas Frigyes Concertinójártak szólistájaként lépek fel Lehel György vezényletével. Január 30-án önálló estem lesz a Filharmónia Kamaratermében. Ennek műsorán Verődni, Brahms, Paganini és Jemnitz műveket játszom. - A Zeneművészek Szakszervezetének Ifjúsági bizottsága keretében csoport alakult, amelynek tagjai rendszeresen adnak hangversenyeket nyári táborokban, iparitanuló otthonokban, üzemekben és művelődési házakban. Célunk a komolyzene terjesztése. Jelenleg a Beethoven-versenyt tanulom. Szendrey- Karper László gitárművész a következőket mondja: - Tavaszi koncertemen két zenekari gitárversenyt játszom: Vivaldi versenyművét és Patachlah Iván új művét, melynek befejezésén a komponista most dolgozik. - Kocsis Alberttel és Szabó Zsuzsával tavasszal a Szovjetunióban turnézunk. - A Bartók Béla szakiskolában az idén nyílt először gitár-tanszak. Itt mint tanár működöm, ez is sokat ígérő és lelkesítő feladat. Antal Imre zongoraművész szép tervek megvalósítására készül. - Február elején Bécsben játszom, majd egy bolgár turné van soron. Áprilisban Olaszországba utazom, a nápolyi nemzetközi Casella-zongoraversenyre engem is meghívtak. Az elmúlt év áprilisában Rómában, a Magyar Intézetben koncertet adtam és ott ismerkedtem meg Casella özvegyével, aki személyesen hívott meg. A kiváló zeneszerző lakásán tartott házihangversenyen is részt vettem. A verseny magas színvonalúnak ígérkezik. (S.) 37