Film Színház Muzsika, 1962. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1962-01-05 / 1. szám

OPERAI F ESTÉK A KÉT OPERASZÍN­HÁZ igazgatósága az új esztendő első hónapjában mindent megtesz, hogy változatossá tegye a programot. E tervet őszinte helyesléssel fo­gadhatjuk csak: meggyő­ződésünk, hogy a jelenté­keny művészvendégek so­kat használhatnak a ha­zai operai élet fejlődésé­nek. Egy-egy nagy egyé­niség fellépte művészi példát adhat, teljesítmé­nyének magas szintje pe­dig a közönség ízlését fejleszti. A jól ismert szerepnek új kifejezés­beli lehetőségeire mutat rá: „íme, ezt is lehet”. Margaret Tynes, az új év első operai vendége, a kevés eszközzel sokat mondó, nagy élményt nyújtó művészek közül való. Január 2-án az Er­kel Színházban mutatko­zott be a budapesti kö­zönségnek a Komor Vil­­mos­ vezényelte Aida-elő­­adás címszerepében. Ty­nes két fő erénye, mely egyszersmind alapvető sa­játsága valamennyi nagy művésznek: ízig-vérig át­­ázza a zeneszerző mondani­valójának legparányibb mozzanatát is — és min­den adottsága megvan ahhoz, hogy a tökélete­sen megérzett, megértett zenei matériából nagy­szabású drámai jelensé­get formáljon. Hangja szép és kifejező, ének­­technikája könnyed és biztos (ezt a nézetünket egy-két kevésbé jól meg­fogott felsőhangja sem változtathatja meg), a tö­kéletes színésznő, aki szerepét nem játssza, ha­nem éli. Arca, egész tes­te: érzékeny szeizmográf­ja a Verdi-zene mozgásá­nak, belső áramlásának. Légkört teremt, körülötte minden hitelessé, igazzá válik. A hazai együttes­ből Simándy Józsefet emeljük ki — a vendég­ Aidához méltó Radames volt. Kettejük szereplése (hadd emlékeztessük az olvasót mindenekelőtt a Nílus-parti áriára, Aida és Radames Nílus-parti kettősére, valamint a megrázó sírbolt-duettre) ünnepi fénypontja volt a különben középszerű elő­adásnak. Bónis Ferenc Margaret Tynes és Simándy József (Kertész Gy. felv.) Újesztendei tervek Megkérdeztünk néhány fiatal művészt, nyilatkozzék újesztendei terveiről. Simor András hegedűművész, a Rádió­zenekar koncertmestere, a következőket mondja: - Az új év első felében külföldi meghí­vásoknak teszek eleget. Február végén Lengyelországban, később a Szovjetunió­ban adok hangversenyeket. Glazunov, Men­delssohn és Mozart versenyműveit ját­szom. Kubinyi Attila hegedűművész így nyilat­kozott. - Január 25-én a MÁV-zenekarral Csepe­len Hidas Frigyes Concertinójártak szólis­tájaként lépek fel Lehel György vezényle­tével. Január 30-án önálló estem lesz a Filharmónia Kamaratermében. Ennek mű­során Verődni, Brahms, Paganini és Jem­­nitz műveket játszom. - A Zeneművészek Szakszervezetének Ifjúsági bizottsága keretében csoport ala­kult, amelynek tagjai rendszeresen adnak hangversenyeket nyári táborokban, ipari­­tanuló otthonokban, üzemekben és művelő­dési házakban. Célunk a komoly­zene ter­jesztése. Jelenleg a Beethoven-versenyt ta­nulom. Szendrey- Karper László gitárművész a következőket mondja: - Tavaszi koncertemen két zenekari gi­tárversenyt játszom: Vivaldi versenyművét és Patachlah Iván új művét, melynek befe­jezésén a komponista most dolgozik. - Kocsis Alberttel és Szabó Zsuzsával ta­vasszal a Szovjetunióban turnézunk. - A Bartók Béla szakiskolában az idén nyílt először gitár-tanszak. Itt mint tanár működöm, ez is sokat ígérő és lelkesítő feladat. Antal Imre zongoraművész szép tervek megvalósítására készül. - Február elején Bécsben játszom, majd egy bolgár turné van soron. Áprilisban Olaszországba utazom, a nápolyi nemzet­közi Casella-zongoraversenyre engem is meghívtak. Az elmúlt év áprilisában Ró­mában, a Magyar Intézetben koncertet ad­tam és ott ismerkedtem meg Casella özve­gyével, aki személyesen hívott meg. A ki­váló zeneszerző lakásán tartott házihang­­versenyen is részt vettem. A verseny magas színvonalúnak ígérkezik. (S.) 37

Next