Film Színház Muzsika, 1963. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1963-03-23 / 12. szám

14 Jugoszláv vendég­karmester Oscar Dánon, világjáró jugoszláv karmester vezé­nyelte az Állami Hangver­senyzenekar március 14-i zeneakadémiai estjét, mely­nek szólistája Petri Endre zongoraművész volt. Dánon személyében nagy­tudású, kiváló karmestert ismertünk meg. Nem volt könnyű dolga: műsorát mintha tudatosan úgy állí­totta volna össze, hogy senki se bélyegezhesse „si­­kerhajhász”-nak. Devci­ Isztriai szvitje és Prokofjev kissé híg VII. szimfóniája közt kétségkívül Ravel G- dúr zongoraversenye volt a legtartalmasabb műsor­­szám — ez azonban, jó elő­adás esetén, mégis csak elsősorban a zongoristának hoz sikert. Mindezek előrebocsátása után mindjárt le kell szö­geznünk: kitűnően sikerült hangverseny részesei lehet­tünk. Csodák ugyan nin­csenek s a kevéssé jelen­tős műből a legjobb kar­mester sem tud remekmű­vet formálni. De rámutat­ni legjellemzőbb, legtöbbet mondó, legszebb mozzana­taikra: ez igenis lehetséges és ezt Damon, a kitűnő Hangversenyzenekar közre­működésével meg is tette, az adott körülmények közt maximális feszültségű, min­den részletében ízléses és kultúrált előadással. Devck­ Isztriás szvitje — melyet magyarországi be­mutató előadásban hallot­tunk — a délszláv népek folklor­jából indul ki, rész­ben közvetlen idézetek, részben népi inspirációjú saját tematika felhasználá­sával. Ez azonban édeske­veset mondana még a mű értékéről, hiszen ezt Bar­tók, Kodály és követőik csaknem teljes életművére elmondhatnánk, anélkül, hogy ezzel bármilyen ér­tékítéletet közölnénk. Bar­tók azt mondta egyszer, hogy a felhasznált téma­világ eredete úgyszólván közömbös, az a lényeges, hogy mi kerekedik ki be­lőle. Nos, itt egy-két ha­tásos fokozáson, érdekes szín- és ritmuseffektuson kívül mást nem­igen kap­tunk — azt a bizonyos „pluszt”, mely­­az igazi, jelentős művet kiemeli a zenetermés átlagából, sem­m­­iesetre sem. Annál több örömünk telt a Ravel-koncert előadá-­­sában. Petri Endre vir­­tuóz technikája, nagyszerű ritmus­kultúrája, játéká­nak kihegyezett, franciás szellemessége most sem­ téveszthette hatását. Dá­non és zenekara kitűnő partnereknek bizonyultak. Prokofjev VII. szimfó­niája zárta a műsort. Ez a mű nem tartozik a nagy muzsikus kiemelkedő kom­pozíciói közé: témáinak ba­nalitásán, egyes helyeinek ürességén csak hellyel-köz­­zel üt át Prokofjev más­kor oly ellenállhatatlan szellemessége, feldolgozó­­virtuozitása. Dánon azon­ban tévedhetetlen bizton­sággal idézte elénk a mű legjobb vonásait — más­hol legalább pontosságát, nem mindennapi karmes­teri tudását méltányolhat­tuk. Bónis Ferenc Dvorzsák, Franck, Debussy Magas színvonalú, szép hangversenyt hallottunk szombaton Komor Vilmos vezényletével a Zeneakadé­mián. Legértékesebb em­lékként Dvorzsák Új világ szimfóniájának előadását őriztük meg. Komor Vil­mos karmesteri felfogásá­ban jól érvényesültek a mű felépítésének naan vonalai mellett a népszerű s hatá­sos kompozíció részletszév­­ségei is: a ..Levenda” fáj­dalmas, ábrándos lírája éppúgy, mint a zárótétel heroikus lendületessége. Az „új világ’’ adta élmények mellett a szülőföld ihlető ereje visszhangzik legerő­teljesebben a szimfóniában, s e kettős élmény gyöke­reire Komor tolmácsolása kitűnően rámutatott. Az est szólistája Katona Ágnes, Caesar Franck Szimfonikus variációit lát­­szotta megbízható technikai és művészi felkészültséggel. Franck művének megszó­laltatása nem könnyű elő­adói feladat. Elsősorban a hangulati karakterek válta­kozása miatt, lírai és drá­mai elemek megfelelő meg­ragadása kiváló karakteri­­záló készséget kíván a va­riáció elvét alra követő ver­senyműben. Katona Ágnes zongorajátékának — az alapos mesterségbeli tudás mellett — ez a változatos­ság volt a fő erénye. Debussy két nocturne-je a finom pasztellszínek kife­jező erejével, s az „Ünne­pek” valóban antik ünnepi hangulatot sugalló, jó ízlés­re xxilló előadásával hívta fel Komor Vilmos értelme­zésére és az Állami Hang­versenyzenekar jó diszpozí­ciójára a figyelmet. (M Oscar Dánon próbál az Állami Hangversenyzenekarral Komor Vilmos próba közben (Kertész felv.)

Next