Film Színház Muzsika, 1963. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1963-07-06 / 27. szám

Gyula bácsi olvas. Gyula bácsi kezében a ..Szentivánéji álom”. Lábánál egy tó maga nevelte paradicsom és paprika; mögötte, virágágyás közepén, sok sok karcsú levéllel ékeskedő ismeretlen növény; egy cső kukoricát du­gott Gyula bácsi a földbe, a sok kukoricaszemből nőtt a seregnyi üde zöld level. A cseresznyefán láthatatlan madár szól. Gyula bácsi visszafütyül neki. Feleselgetnek egy sort, madár és színész. Egyszóval olyan ez a kert a Ház körül, mintha csak része volna annak a Shakespeare-megálmodtól, sosem­ volt­ Athén melletti ligetnek, ahol próbára gyűl a mes­terember-társulat, és Vackor kiosztja a szerepeket . . . Mert újfent Vackor szerepére készül Gázon Gyula, akár negyed­századdal ezelőtt, amikor a Margitsziget frissen avatott szabadtéri színpadot viháncolta be a Shakespeare­­ jókedv. Gyula bácsi szerepet tanul. Szegeden játssza majd azt a szereposztó mesterembert, Vackort. Hetek vannak még hátra a premierig. De Puck, avagy Robin pajtás ott lesel­kedik már a lombok között Gyula bácsi tudja. És a szem­üvege mögül a játékos manóra kacsint . . . (Kotnyek felv.) A korszakváltás színháza vagy átlagszínház új­ ára azt hinnénk, hogy ** hírlapi viták, újság­írók, kritikusok megjegyzé­sei, észrevételei meghatá­rozhatják a művészet, a színház irányát, törekvéseit, akkor csakugyan a legendás forgalmistához kelletne ha­­sonlítanunk, aki egy kis ál­lomáson, mindennap tiszte­legve az átrobogó gyors előtt, azt hitte, ettől megy a vonat. Azért annak a forgalmis­tának is meg lehetett a ma­ga szerepe, ha egyéb nem, annyi mindenesetre, hogy a vasút melletti tisztelgő je­lenlétével kifejezte: a pá­lya szabad. Meg azután köz­lekedhetnek azon a vona­lon vicinális jellegű vona­tok is... Hogy a példázat hangjá­nál maradjunk, a vonatok járását figyelő forgalmista megfigyelhet bizonyos is­métlődő jelenségeket, s bi­zonnyal meg is teszi, hogy válaszolni tudjon, ha kér­dezik. Egy szembetűnő jelenségről Sok vonzó és ígéretes kezdeményezés mellett, úgy tűnik, a mi mai színházun­kat a stabilitásra, a konszo­lidált működésre való tö­rekvés jellemzi. Ennek a tö­rekvésnek sok előnye, ész­szerű oka is van. De ameny­­nyire megfelel a stabilitás­ra való törekvés a nyugal­mat és jólétet kívánó em­ber vágyainak, ha a köz­életben van jelen, éppoly kevéssé elégítheti ki ugyan­azt az emberi igényt a mű­vészetben. A művészetnek mint társadalmi jellegű te­vékenységnek célja ugyan­az, mint az emberi életet s ezzel az embert is formáló politikának — az eszközei másak. S eme eszközök kö­zött nem nélkülözhető az iz­galom, az érdekesség. hu- Nemzeti Színház: Julius Caesar (Gelley Kornél.

Next