Film Színház Muzsika, 1963. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1963-09-14 / 37. szám

Maradok Alfonzé!... A­lfonzó megvált a Vidám­­ Színpadtól. Megpróbáltuk szóra bírni elhatározása oká­ról: — Előrebocsátom, hogy sem a Vidám Színpaddal, sem Fe­jér István igazgatóval nem volt személyes konfliktusom. Sőt, szeretném leszögezni, hogy Fe­jérnek ma is hálás vagyok, hi­szen amikor 58-ban hazatértem a disszidálásból (nem szép szó, de hiába szégyellem, ha egy­szer elkövettem ezt az ostoba­ságot), elsőnek adott talajt a lábam alá. Nem személyi, ha­nem művészi ellentéteim vol­tak a színházzal. — Művésziek? Hiszen keve­sen arattak olyan sűrű és tar­tós sikereket a kabarészínpa­­don, mint éppen Alfonról . Csakhogy én modern ka­barét szerettem volna megva­lósítani, harmincnapomként változó műsorral, díszlet nél­kül, frissen, merészen. Olyas­mit, amihez elég néhány író és egy kis társulat, de azok­ból állandóan bugyogjanak az új és új ötletek, és ha kell, hetenként vagy naponta iga­zodjanak az aktualitásokhoz, önálló estjeimen kísérleteket tettem az effélék megvalósítá­sára. A Vidám Színpadon vi­szont, mint státuszban levő színésznek, természetesen min­dent el kellett játszanom, amit rámasztottak, örökös művészi vitáim voltak rendezőkkel, daramturcokkal. Túl sok olyan gyenge darabban léptem fel, amelyet — remélem nem ve­szik szerénytelenségnek — csak miattam fogadott el a közönség. Tudom, hogy nevem és hitelem van a közönség előtt, ezt azonban szeretném megalkuvások nélkül, igénye­sebben megőrizni. — Nincs itt ellentmondás? Művészi okokból vált meg a Vidám Színpadtól, mert más­fajta kabarét akar csinálni. Viszont a Fővárosi Operett­­színházhoz szerződött, egy év­re és h­árom szerepre, ahol az­tán egészen más műfajban kell dolgoznia és semmiféle egyéni kabaré­ elképzelését nem való­síthatja meg. — Azokat a televízióban, a rádióban, önálló műsoraimban, üzemi kultúrestjeimen szeret­ném valóra váltani. Meg az Irodalmi Színpadon, az „Így Játszunk mi” című készülő műsorban. Vagyis, ha átmen­tem is más színházhoz, azért maradok Alfonzé, az Operett­­színház színl­apjára sem Mar­kos Józsefnek nyomják a ne­vemet. Az operetts­zín­padon természetesen nem leszek Al­fonzé, nem is lehetek: herceg akarok lenni a Csárdáskirály­­nőben, bírd a Luxemburg grófjában (ezek Csákányi sze­repei voltak) és gengszter a Csókolj meg, hazám­ban. Az a figura, az a jellem: az az em­ber, akit éppen alakítanom kell. Hiszek benne, hogy meg­tanulom és jól fogom csinálni a háromfelvonásost is, az „al­­fonzóság” mellett a szerepját­szás, a színészi alakítás is men­ni fog. Tulajdonképpen csá­szármetszéssel volt egyenlő át­menni a kabaréból az operett­be, de úgy érzem, helyesen cselekedtem, mert ez nagy is­kolája lehet további fejlődé­semnek. — Egyelőre nincs mindenki ezen a véleményen. Mondták nekem azt is, mit akarasz ne olyan színészek mellett, mint Hornb­y, Latabár, Feleky, Rá­­tonyi — hányadik ember le­szel te ott? A kabaréban te voltál „az" Alfonzé, itt kis szerepekben egy komikus szí­nész leszel a sok között. Nos, én úgy érzem, mégis, a válto­záson csak nyert­etek. K­­UNSZT MÁRIÁT, az Ope­raház fiatal tagját vendég­szereplésre hívta meg a berlini és a bukaresti operaház. 115 .Mié­rtt készülnek FILMSZATÍRÁK? INTERJÚ /■jyéhámy hete hírt adtunk a Hun­­g­­nia legközelebbi terveiről. A még ebben az évben forgatásra ke­rülő fim­ek között három szatíra szerepel. Vajon mit tűznek filme­sei­nek a szatíra tollhegyére és miért? Két filmnek az íróját, egynek pe­dig a rendezőjét szólaltattuk meg. Kállai István, az „Elmúltak már azok az idők” írója így beszélt: — Először is hadd szögezzem le, hogy az én véleményem szerint ez a munka tulajdonképpen nem is szatíra, hanem ironikus hangvétel­lel megírt történet, dráma, életkép, — vagy ha úgy tetszik, komédia. A ma embere szerintem igényli az ironikus hangvételt, s ezért ez az a mód, ahogyan a mondanivaló a leg­közvetlenebbül eljut a nézőhöz. — Természetesen nagyon kell ii- HÁROM ALKOTÓVAL gyáznunk azzal, hogyan nyúlunk bele embertársaink életébe, még akkor is, ha csak a segíteni vágyás vezet bennünket. Ha ugyanis vala­kit a szerintünk helyes útra aka­runk terelni, akkor mindig saját érzésviágunkból és erkölcsi nor­mánkból indulunk ki — nem pedig az illető helyzetéből. S egyáltalán nem biztos, hogy amit mi helyesnek tartunk — az valóban az is! A film­ben egyébként felvetünk nagyon fontos erkölcsi és társadalmi prob­lémákat is. Nevezetesen azt, hogy egy világ változott meg körülöttünk, s noha azt hangsúlyozzuk, hogy mo­dern időket élünk, egyes dolgokról olykor mégis olyan nézetet vallunk, mint egy évszázaddal, vagy mond­juk — tíz évvel ezelőtt. A tíz év előtti időkben például kellemetlen sémák szerint ítéltünk meg bizonyos szerelmi és érzelmi kérdéseket, amikkel aztán szép számmal tettünk boldogtalanná embereket, de ugyan­akkor azt is „elértük”, hogy most, napjainkban, egyesek görcsösen ir­tóznak minden akkor h­angoztatott sémától, amikből pedig némelyik nem is volt olyan ostobaság. — A filmnek négy főhőse van: egy negyvenkét év körüli mérnök, a felesége, aki fogorvos, a mérnök munkatársa, egy fiatal lány és a lány vőlegénye. De vigyázat! Ebből nem lehet a szokásos módon kikom­binálni a film cselekményét, mert ez egy „nem-szerelem” története lesz. másik filmszatíra „A pénzcsi­náló”, Tolnai Lajos „Az ötforintos” c. novellája nyomán készült. A forgatókönyvet Bencsik Imre és Wiedermann Károly rendező írta. A már előkészületben levő filmről Wiedermann Károly a rendező beszél. — Tolnai Lajos eredeti novellájá­ban, mely a Milleneum évében ját­szódik, a humornak, a szatírának nyoma sincs. Amit Tolnai ír, az vé­res dráma. Arról van szó, hogy egy kishivatalnak akaratlanul pénzhami­sítóvá lesz. Megpróbáljuk mai szem­mel nézni a századfordulót, és első­sorban a szatíra eszközével akar­juk megmutatni az 1896-os eszten­dőt. Ma már csak nevetni lehet, ahogyan az ezeréves Magyarorszá­got ünnepelték a Monarchia urai. Magyar siker Bécsben „Két fiatal magyar művész elbűvölte a bécsi közönsé­get”. Ilyen címmel jelent meg az Arbeiter Zeitung kritikája Gyarmati Vera és Katona Ág­nes szonáta-estjéről a Pállfy Palaisben. Ez a hangverseny egyúttal a két fiatal művész bemutatkozó estje is volt a nyugati közönség előtt. Műso­rukon, a­­ nagy B szerepelt, vagyis Bach A-dur szonátája, Beethoven Kreutzer-szonátája, Brahms A-dur szonátája és Bartók 1. Rapszódiája. Merész vállalkozásukat óriási siker ko­ronázta. S a következő tervek? Gyar­mati Vera Lengyelországba, Csehszlovákiába indul, Katona Ágnes pedig Párizsba és Olasz­országba. Az újabb turné előtt Katona Ágnes itthoni programja iránt érdeklődünk: — Januárban a Zeneakadé­mián lesz Beethoven-estem, azonkívül még két itthoni hangversenyre készülök. Az Új Magyar Fúvósötössel ugyan­csak Beethoven-estre és Lu­kács Miklóssal Mozart-estre. A VI. BALETT ISKOLÁBA Jókai tér 8. I. (Tel.: 119-109) felvételre jelentkezés naponta délután 4-7. Balett, akrobatika, stepp, színpadi tánc. Tanerők: Bányai Rózsi, Rózsa Magda, Réti Piroska.

Next