Film Színház Muzsika, 1964. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1964-10-30 / 44. szám

aki ezután, mint baritonis­ta kíván működni, csak­ugyan elénekelte a szerepet, de valahogy az volt az ér­zésünk, hogy a Pinkerton­­nal való dialógusban­­ ön­magával duettezik. sz. J. Doro Antoni ék­ két szerepben Abban a kellemes hely­zetben vagyunk, hogy im­már válogathatunk a kül­földi operavendégek közt, s a rangot jelző Scala-tagság birtokosai is sorra felvo­nulnak közönségünk előtt. Doro Antonioli, például két szerepben is bemutatkozott Először a Szerelmi báj­ital Nemorinóját énekelte, mégpedig olyan körülmé­nyek közt hogy eredetileg nem erre a szerepre ka­pott meghívást, hanem a Manon Lescaut tenor-fő­szerepére — kiderült azon­ban, hogy Antonioli nem a Puccini-, hanem a Masse­net-féle Manon-változat Des Grieux-jét tudja; így került sor, mintegy beug­­rásszerűen, Nemorinóra. Érthető hát hogy az új feladatot idegen környe­zetben, csak némi zökke­nőkkel teljesíthette. Anto­nioli tenorja a nagyobb faj­súlyú, hősi erőt és fényt is magában foglaló orgá­numok közül való, s ér­­tékéhez nem fér kétség Bőven árad, szól — néha gyönyörűen szól —, élvezet hallgatni. (Csak olyankor nem, amikor a művész ala­csonyan intonál; sajnos, ez többször megtörtént.) Antonioli képességeinek teljesebb megismerését a Paust címszerepétől vár­tuk, őszintén megmond­juk, ez a várakozásunk csalódást eredményezett. A művész a Gounod-dallamo­kat is nemegyszer igen szé­pen, valódi olasz bel cantó­­val formálta meg, ala­csony intonálását azonban most is tapasztalhattuk, nem szólva arról, hogy a kavatina befejezése bizony nem sikerült; ez csak meg­erősített abban a véleke­désünkben, hogy a magas hangok képzése Antanioli­­nál nem eléggé megtá­masztott. Nem hisszük, hogy különösebb indiszpo­zícióról volt szó: általában észre lehetett venni, hogy a magas regiszter problé­mát okoz számára. Színpa­di alakítás tekintetében ez a Faust — ellentétben a rendkívül kedves, elhitető Nemorino-figurával — elég­gé színtelen, üres volt. Az előadás magyar szereplői, elsősorban Orosz Júlia (Margit) és Fodor János (Mefisztó) nagy részt vál­laltak a közös sikerből. Szenthegyi István Rádiózenekar, Lehel György és Kovács Béla Rádiózenekarunk példás műsorral szerepelt a Ze­neművészeti Főiskola nagy­termében. Lehel György vezényletével és Kovács Béla klarinétművész köz­reműködésével Debussy, Szervánszky és Hindemith egy-egy művét szólaltatta meg. Debussy Ibériája nem tartozik a szinte önmagá­ról szóló, s így viszonylag könnyen megoldható De­­bussy-művek közé. Éles ritmikája, a már-már punk­­tuálisan történő színező be­lépések, az egésznek elemi erejű sodrása gondos ki­dolgozást kívánnak, s ugyanakkor az improvi­­záltság látszatát kell nyújt­sák Lehel és a zenekar együttműködése gyümöl­csöző eredménnyel járt: színes, szép Ibériát élvez­hettünk, különösen zsongó éji zenéjében, a belőle fel­épített s a harmadik té­telbe torkolló hatalmas át­menettel, amely után az ünnepi reggel harsány és friss színei, s a gitármód­ra kezelt vonósok élő és megjelenítő hangzása ez­úttal is érvényesültek A műsor második szá­maként Szervánszky Endre klarinét-szerenádja hang­zott el Kovács Béla szóló­jával. Ez a fiatal művész igen jelentőset produkált. S tizenhárom évvel a mű keletkezése után ismét meg­állapíthattuk, Szervánszky klarinét-szerenádja tiszta stílusával, alapos felépíté­sével, világos szerkezetével az akkori kompozíciós tö­rekvések egyik időt álló darabja. Kovács Béla ösz­­szefogott előadása - amely­­nagy kifejező erővel szó­laltatta meg a szerenádot. Klarinétjátékában feltűnt a hang hajlékonysága, szín­­gazdagsága s a bugyboré­koló trillák, a népi cifrá­zatok inspirációjából szüle­tett arabeszkek, a hely megkívánta lágyság, vagy szükséges élesség mind a zenét, a költő mondani­valójának érvényre jutását szolgálta. A műsor­záró Hinde­­mith-műben a­­Mathis, a festő­ című szimfóniában megmutatkozott Lehel biz­tos koncepciója. Az An­gyalok koncertjének szirtes és zengő tartalmassága, a Sírba tétel drámai fokozá­sa, a Szent Antal megkí­sérlésének vízionárius ere­je és barokkos áramlása a szó szoros értelmében, kép­szerű zene leglelkét tárta fel, s egyik legjobb hazai előadáshoz juttatta a hall­gatóságot. , Raics István VERNASZ. Az Operaház október 31-én mutatja be Sor­s F. Guda-Luta tragédiája alapján irt­ Vérnász című karmester: Kórody András, rendezd: Mikó András. A Szőnyi Ferenc, Komlósy Erzsébet, Domahidy László és Erzsébet (Kertész Kovács Béla játszotta Szervánszky: Klarinét-szerenádját 23

Next