Film Színház Muzsika 1965. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1965-03-12 / 11. szám

olyan leckét, amelyre a kö­zönség nem tud felelni. Mert, ha erőszakosan vá­laszra kényszerítik, nem lesz őszinte. — Mit ért kényszeren? — A közönség nyers­anyag. Nem szeretem, ha előre rábeszéljük, hogy le­gyen elragadtatva attól, amit majd lát. A nevelés legjobb eszköze a széles skálájú, átfogó művészetpo­litika. S azon belül a jel­lemző mozzanatok hangsú­lyozása. — Vagyis a karikatúra? — Az. A karikatúra min­dig a legjobb portré. Ha va­lakit, vagy valamit jelle­mezni akarok, akkor nem részletekbe bocsátkozom, hanem azt húzom alá, ami benne vagy rajta a leglé­nyegesebb. Ennek a mód­szernek a nevelőhatása azért is jó, mert sűrített. Tudja, mi a siker? A mű és a közönség egyidőben való találkozása. A poros alko­tásnak épp úgy nincs sike­re, mint a még megemészt­­hetetlennek. Én úgy érzem, hogy az Üvegfigurák elő­adása a József Attila Szín­házban volt a jó példája annak a fajta absztrakt színházi játéknak, amely korszerű is, mégis teljesség­gel érthető a nagyközönség számára. Tehát: siker. — Íme, eljutottunk az absztrakció égető kérdésé­hez. Erről mi a pszichiáter véleménye? — Fejlődésünk első állo­mása a konkrét volt. Abból haladunk az absztrakció fe­lé. De az emberi agyvelő a régi élménymódokat még nem rúghatta fel teljesen. Nem pusztán fogalmilag élünk. Az emberek többsé­ge még nem tart ott, hogy érzékszervek nélkül, mond­juk vakon is, boldog lenne. Ezt is karikírozva mond­tam. De ez az igazság. No­ha nemcsak a művészet, hanem a szellemi élet min­den terén az absztrakció fe­lé haladunk, befogadóké­pességünk még ragaszkodik a fül, a szem, a tapintás konvencionális élményéhez is. A művészet kérdései azért is olyan izgalmasak, mert átmeneti korszakát él­jük. A romantikától már el­szakadtunk, de a teljes absztrakció érzékeléséhez még nem érkeztünk el... Az érdekes az, hogy a pszichiáter optimistábban és kevésbé bonyolultabban látja a kor művészeti kér­déseit, mint akárhány mű­ítész ... Gách Marianne Ne látsszék áldozatnak az ember ARTHUR MILLER ÚJ MŰVÉT PRÓBÁLJÁK A VÍGSZÍNHÁZBAN »Az a legfontosabb, hogy ne látsszék áldozatnak az ember» — hangzik fel egy mondat a Vígszínházban. Arthur Miller »­Közjáték Vichyben« című drámájának olvasópróbái folynak Horvai István vezetésével. Szinte Gá­bor díszlettervének — bár még csak jelzésében látjuk — drámai, kafkai hangulata van. Kopárak, szigorúak a falfelületek. Kanyargós, sötét a folyosó, amely talán a menekülésbe, talán a halálba visz. S a háttérben az ember­telenség pere folyik az emberek ellen. Hat férfit látunk egy padon ülni. Lati­novits Zoltánt, Benkő Gyulát, Kern Andrást, Pethes Sándort, a vendég Dar­vas Ivánt és a főszereplő Várkonyi Zol­tánt. Az író jellemzése szerint úgy ül­nek ott, mint egy kis zenekar, amely megfagyott, amikor pedig éppen elkez­dett volna játszani. Ezeket a férfiakat 1942. egyik reggelén fogták el a nácik Vichyben. A városról eddig azt hitték, mentesül a faji megkülönböztetés alól. Bűnük, hogy élni, dolgozni mertek, nem figyeltek fel a készülő veszélyre. »Volt nekem egy kis zenekarom» — mondja majd a Von Berg herceget ala­kító Darvas Iván. — »Amikor a néme­tek bejöttek Ausztriába, három zenész szökni készült. Én meggyőztem őket, hogy nem történhet semmi bajuk. Le­vittem őket a kastélyomba. Az oboista húsz vagy huszonegy éves volt.. Az embernek elállt a lélegzete, olyan cso­dálatosan játszott. A kertből vitték el. Felrángatták a székéből. A hangszere úgy hevert ott a gyepen, akár egy ha­lott csontja... Nem él már. És az egész­ben az volt a legszörnyűbb, hogy be­jöttek és leültek és végighallgatták a próbát. És akkor vitték el... Mondha­tom, most már semmi sem tilos. Semmit. Miller művének egyszerű embereit is az életük csúcsán vitték a fasiszták a fogdába. A pincér bűne, hogy kiszol­gál. A színészé, hogy játszotta Cyranót, Leducé (Várkonyi Zoltáné), hogy rejtek­helyéből elindult feleségének fájdalom­­csillapítót szerezni, mert az emberség törvénye erősebbnek bizonyult a lelké­ben, mint az önvédelem törvénye. És a dráma során Miller szereplői ebben a megalázó, mindenkit pőrére vetkőztető helyzetben az uniformizálódást hirdető megszállók előtt megpróbálnak meg­szabadulni lelki bénaságuktól, meg­őrizni magukat. Innen már csak egy lépés az út, a hősiesség, az önfeláldozás felé. Játszani kezd a megfagyott zene­kar.* Arthur Miller »A realizmusról­» szóló füzetében így jellemzi korunk egyszerű hősét: »Annak semmiféle jelentősége nincs, hogy a modern színmű fűszeres­sel vagy köztársasági elnökkel foglal­kozik, ha a hős a maga elé tűzött vál­lalkozókba az elképzelhető legnagyobb szenvedéllyel száll... Én egyébként azt hiszem, hogy szembe kell nézni a halál tényével, ha meg akarjuk magunkat erősíteni az életben». Nagy Judit I I I I I Kihallgatásra várva (Latinovits Zoltán, Benkő Gyula, Kern András és Pethes Sándor (Koncz felv.) 11

Next