Film Színház Muzsika 1965. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1965-04-30 / 18. szám

HETVEN ÉV A BOULEVARD DES CAPUCINES-TŐ­L A GYARMAT UTCÁIG a magyar film rentine A verejték illúziója Az államosítás nemcsak sorsdöntő eseménye film­­­­gyártásunknak, hanem rög­tön a témája is. A »Tűz« című film Apáthy Imre rendezésében a magyar gyáripar államosítását tár­gyalja egy izgalmas bűn­ügyi nyomozás keretében. A »nagydíszletes« jelenete­iet a Hunniában, a »kis­­díszleteseket« a Könyves Kálmán körúton forgatták. Apáthy második rende­zése még ugyancsak 1948- b­an a »Forró mezők« Mó­ricz Zsigmond regényéből. A film magva ugyancsak egy rendőrségi nyomozás, amely voltaképp a 30-as évek úriosztályának bűneit és romlottságát volt hiva­tott leleplezni. A Móricz­­regény izzó levegőjének visszaadását kissé külsőd­legesen igyekeztek elérni. Az egyik szereplő például így beszélt a forgatásról: A »Forró mezők« nem­csak címében forró, ha­nem a forgatókönyv szerint a szereplők arca az egész film folyamán verejtékben úszik. A külső felvételek­nél úgy oldottuk meg a kérdést, hogy a verejték il­lúzióját keltsük a filmen, hogy két-három percenként bepermeteztük vízzel a szí­nészek arcát. A Hunniában készült belső felvételeknél erre nem volt szükség. Ahogy a műszakiak mond­ták, a nyár munkaverseny­re hívott ki bennünket és­­ győzött. A nap sugarai, a stúdiók fülledt levegője vastag izzadtságpatakokat szántottak a szereplők ar­cára: itt nem volt szükség permetezésre... A »Forró mezők« Vil­mája volt Karády Katalin utolsó filmszerepe. Egy esztendővel később Bán Frigyes filmre vitte, a Nemzeti Színház nagysike­rű műsordarabja nyomán az »Úri muri«-t. Ez a Mó­ricz Zsigmond-regényátdol­­gozás, filmen is, kétségkí­vül sikerültebb és »for­róbb« volt a »Forró me­zőkénél. A nevetés frontján A magyar népi demokrá­cia kulturális életének je­lentős változásai felvetet­ték az úgynevezett »köny­­nyű műfaj« új szerepének kérdését, még­pedig a film területén is — írja 1949. március elején a színházi és film­hetilap. De ekkortájt már elké­szült két filmvígjáték Ke­leti Márton rendezésében a »Mágnás Miska« és Gert­­ler Viktor keze alatt a »Díszmagyar«. S javában készült az újabb Keleti­vígjáték, a »Janika«. A kérdésfelvetésre tehát filmszalagon történt a vá­lasz. S nem is éppen rosz­­szul. A »Mágnás Miska «-ról tudjuk, hogy a legkedvel­tebb magyar film. Tizenkét esztendeje úgyszólván le nem kerül a mozik műso­ráról, s már annyian látták mint az egész ország la­kossága együttvéve — tíz­­millióan. Szirmai Albert e híres operettjét egyszer már Ko­lozsvárott, Korda Sándor rendezésében megfilmesí­tették, csakhogy akkor­­ némán. Most azonban meg is szó­laltak a szép melódiák a vásznon, Németh Marika, Sárdy János, Mészáros Ági és a két Latabár előadásá­ban. Jól sikerült vásár Kedvesen írja meg György László a Színház és Moziban a film egyik forgatási napját: »A Mágnás Miska forga­tása különleges esemény volt kinn a Hunnia film­gyárban. Itt volt például a vásárjelenet felvétele. A gyár hatalmas stúdiójában a legnagyobb élethűséggel építették fel azt a hosszú falusi utcát, ahol ez a szí­nes falusi vásár lezajlott. A Hunniának meglehető­sen gazdag díszletraktára van, azonban szabályos li­geti körhintákat, aranyo­zott hintalovakkal, díszsár­kányokkal együtt mégsem lehetett raktáron tartani. A Hunnia beszerző brigádja nekieredt az országnak és valahol Kecskemét mellett szőrőstől-bőröstől »leszer­ződtetett« egy teljes falusi vásárt. Nemcsak a ring­­lispileket, a mézeskalácsos­­bódékat, papucsossátrakat szedték darabokra és hoz­ták fel több vasúti vagon­ban Budapestre, hanem el­hozták magukat a vásáro­sokat is. A derék mézes­kalácsárusok, csizmadiák először nem hitték, hogy Pesten »filmszínészt« akar­nak belőlük csinálni, de az­tán, amikor kinn a Hun­niában meglátták, hogy a vásár ugyanolyan, mint lenn volt falun, hát neki­láttak »alakítani«. Alig le­hetett őket rábeszélni, hogy önmagukat adják, ez tökéletesen elég, nem mu­száj hamleti pózban árul­ni a lacikonyha véres hur­káját Az egyik piaci bódé tulajdonosa annyira meg­szerette a jupiter-lámpák fényét, hogy kijelentette: szívesen beáll végleg film­színésznek ... Gobbi Hilda egy klepto­­mániás öreg grófnőt játszik a filmben. Mindent elemel, ami csak a keze ügyébe ke­rül. Az egyik vásári árus a felvételek után izgatottan keresett egy kis cserépma­lacot, amely valahogyan el­kallódott a nagy forgatag­ban. A malac nem került elő és a derék ember igen sötéten mászkált Gobbi Hilda körül... Gábor Miklósnak, Mágnás Miska alakítójá­nak olyan népszerű lett a figurája, hogy mindenki csak per­s te Misi«-nek ti­tulálta. Egy kerekképű vá­sáros leányzó pedig kétfo­rintos mézeskalácsszívet ajándékozott neki.« Tizenhét éve ennek, va­jon őrzi-e még? Furcsa „zászlóbontás" A »Díszmagyar«, az idők múlásával ugyancsak sike­resen dacoló filmszatíra mostanában ismét feltűnt a mozik műsorán — s vál­tozatlanul megkacagtatja a közönséget. Egészségesen bukfencező történet — álla­pították meg róla a »maga idejében«, s ez alatt 1949 áprilisát, tehát a bemutató idejét kell érteni, hiszen a film különben 1937-ben játszódik, azon a napon, amikor Budapestre várták Viktor Emánuel olasz ki­rályt és császárt, aki csep­pet sem dicsekedhetett uralkodói termettel. És Pe­ti Sándor pompás alakítá­sa szinte természetes ko­mikumában elevenítette meg ezt a történelmi gyász­figurát, úgyhogy az egyik kritikus így fohászkodott fel az alakítás láttán: — Még szerencse, hogy az olasz király alakjához ULICHFI Egy fiatal rendező, Makk Károly és egy filmszínésznő, a főiskolás Krencsey Marianne elindul a népszerűség útján... Ezt, és sok kedves, szellemes mulatságot jelentett Szigligeti Ede színpadi komédiájának színes filmváltozata istiben. A képen: Krencsey, Dayka Margit és az­­elváltozott külsejű p­l­iliom­fi: Darvas Iván 24

Next