Film Színház Muzsika, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-53. szám)

1965-09-24 / 39. szám

MUZSIKA nek. Ez az esztendő Bartók halálának huszadik évfor­dulója. Ferencsik azt mondja: — Híres történet, hogy amikor Václav Tarich el­dirigálta a Táncszvitet Bu­dapesten, Bartók ilyesfélét mondott: -Idáig azt hit­tem, nem tudok hangsze­relni, de most, miután ezt az előadást hallottam, ki­derült, hogy mégis tu­dok ...« Kétségtelen, hogy az új zenei nyelvet, nem­csak Bartókét, hanem má­sét is, az interpretálónak csak úgy, mint a hallgató­nak, meg kellett tanulnia, de amíg dadogón, piszkos előadásban mutatták be, persze nem értették meg. Talich tehetsége és művé­szete kellett ahhoz, hogy Bartók Táncszvitjének új nyelvét igazán érthető­vé tegye itthon. Szomorú, hogy nem magyar művész vállalkozott erre a fel­adatra. Ami a budapesti zenei heteket illeti: le­gyünk őszinték, az első években igen szerényen in­dultak. De ez így is volt rendjén. Nem handaban­­dáztunk, hanem igazi érté­kekkel sikerült kivívnunk nemzetközi hitelünket. Ferencsikkel már több­ször beszéltem stílusproblé­mákról, meg arról, hogy hatalmas repertoárjából mit dirigál legszívesebben. Most, amikor ismét erre te­relődik a szó, ezt feleli: * Alkotó és előadó — Hogy ki mit dirigál­jon, az mindenekelőtt hul­lámhossz kérdése. Mert minél több rezgéssel rezeg vissza az előadóban a mű, annál hívebben tudja meg­szólaltatni. Az alkotó és az előadó között lényeges a különbség. Az alkotó több­nyire (de nem kivétel nél­kül!) előremutató, az elő­adó pedig átéli a művet, voltaképpen kaméleon-ter­mészet. — Ez megállapítás vagy követelmény? — Elképzelhetetlen, hogy valaki csakis Bach műveit tudja dirigálni. De Bach minden művében Bach ma­radt. A kaméleon-természet szükségszerű, noha nem mindig sikerül. Mert az in­terpretálás alkat dolga is, ahogy Fischer Edwin egyik könyvében írja. Akinek rövid a lélegzete, az hí­vebben dirigál rövid lé­legzetű műveket, de a IX. szimfóniához, már Klempe­rer vagy Furtwängler lé­legzete kell. Elgondolkozik: — Azt a fogalmat, hogy­­korlátolt«, sokan sértőnek hiszik. Nincs igazuk. Mert aki a maga korlátai között tudja, miről van szó, az sokkal többet ér, mint az, aki a korlátain kívül ug­rál, vagyis képességeit meghaladó feladatra vál­lalkozik. Hirtelen felém fordul: — Egy régi kínai filozó­fust, nevére most nem em­lékszem, megkérdezte a ta­nítványa: -Mester, mit te­gyek, én látom az igaz utat, de nincs erőm végig­járni ...« Mire a mester: -Jól van fiam, csak ne fe­küdj le az út elején . . Akinek a művészet nem kenyérkereset, hanem élet­cél és hivatás, az tudja, hogy az utat nem lehet vé­gigjárni. De kötelező az igaz úton haladni. A mű­vészet, jellem. Esztétikai értelemben az. Hogy mi az az út? A soha el nem ér­hető cél, vagyis a tökéle­tesség. A művészetben so­sem szabad nyugtázni a múltat, mindig terveznünk kell... Az ablakon be­vöröslenek az alkonyi fények. Idelát­­szik a Jánoshegy. Csend és nyugatom. Ferencsik azt kérdi: — Hogy miért beszéltem most erről? Mert az én éle­tem egyetlenegy értelme és tartalma a művészet. Min­dennél fontosabb számom­ra... Gách Marianne Látogatás Ferencsiknél -Életem egyetlen értelme és tartalma a művészet... (Kotnyek Antal felv.) Otthon a teraszon

Next