Film Színház Muzsika, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-53. szám)

1965-09-24 / 39. szám

FILMGYÁRTÁS NEM ISMERI a fel­sőfokot. A legnehe­zebb nap után ugyan­is­­ még nehezebb következik. Műteremben mindig szí­vesebben forgatnak, mert ott akkor süt a nap, ami­kor a filmesek akarják. Kevesebb a bizonytalansá­gi tényező. Amikor hu­­szonhetedszer újra meg­lendül a mechanizmus, a forgatócsoport barométere csendes napot jelez. An­nál kellemetlenebb a dal­sorozat a pasaréti műte­remben. Nem oda állítják a lámpákat, a­hová az ope­ratőr elképzelte. Holt idő. Finom művű svájci óránál is finomabban ott ketyeg a filmesek idegrendszerében, az előző­­­legnehezebb nap­fáradtsága alatt­­keletkezett robbanószerkezet. Az első már explodált. Sebtében átrakják a lámpákat. — Bolondokháza ez — mondja valaki a büfében. — Mindig így megy ez itt. Minden forgatásnál. Két­féle filmes van, aki már bolond, és aki bolond lesz. Munkaláz. Ha vége a for­gatásnak, azután ők is me­gint olyanok, mint a kö­zönséges halandók. A 27. az állások napja. Nincs színész. Megjavítják a tétlenség rekordját. Vé­gül mindössze 45 hasznos méter készül, és így a „Ti­los a szerelem” produkció­ja eljut a 2599 méterig. S­ÉTAGALOPPOT a folytatás sem ígér. Másnap éjszaka Csil­lebérc a helyszín. Mókus­ka (Pongrácz Imre) és Lenke (Hacser Józsa) — akiket már jól ismerünk, itt sétálnak az erdőben. Békési Lajos fővilágosító­ra különösen nehéz feladat várt, úgy kellett elhelyez­tetnie a hatalmas lámpá­kat a bokrok és a fák kö­zött, mintha a fényt a Hold árasztaná. Szemerké­lő esőben. Pongrácz Im­rének p­edig a ruhatéprés okozott fejtörést A jelenet szerint, amíg az elrejtőzött Lenkét keresi az erdőben, az ágak összevissza szag­gatják az öltönyét. Trükk nélkül nincs for­gatás. Mert csak az egyéb­ként ártatlan ágakra még­sem bízhatja a lelkiisme­retes rendező a főszereplő ruhájának szétszaggatását. Előrelátóan Pongrácznak két egyforma ruhát rendel­tek. (Darabja 2200 forint.) Az egyiken nem volt semmi különös, a másikat csak lazán összefércelték, vagy­is, tehát Mókuska viszony­lag könnyen összetéphe­­tően vehette fel. A helyszínt úgy válasz­tották ki, hogy az erdei tisztáson volt néhány bo­kor is. Pongrácz futtában néhány másodpercre eltűn­hetett a gép elől, ekkor kellett összetépetni a ru­háját. Igyekezett, de egye­dül a szaggatás mégsem sikerült tökéletesen. Valakinek ekkor mentő­ötlete támadt. Az ötletet Köő Sándor első asszisz­tens valósította meg a gya­korlatban : elrejtőzött a bokrok mögé, és amikor Mókuska futtában odaért, valósággal rátámadt. Együttes erővel tépték-sza­­kították a ruhát, ahogy csak bírták. Tökéletes munkát végeztek. — Varrni — adta ki az utasítást a gyártásvezető, mert a következő próbá­hoz, úgy-ahogy, megint csak össze kellet fércelni a ruhát. — Tépni — mondta a rendező. Nyolcszor fércelték és tépték Mókuska ruháját két éjszaka, amíg Csillebércen a film hatodik képe elké­szült. Mulatságos helyzetek fű­szerezték az éjszakai jele­netet, Lenke el akarja hi­tetni Mókuskával, hogy ő a Hófehérke, a férfi pedig ő a hét törpe. Minden rendezőt a börleszk irá­nyába csábított volna a kínálkozó lehetőség de Rényi Tamás mértéktar­tásra intette színészeit, hogy ezek a beállítások is igazodjanak a film egészé­hez. I­SMÉT VISSZA A MŰ­TEREMBE! Kezdés: délután négy óra, bár a filmben ekkor éjszaka van. A 70. kép színhelye a száguldó vonat, de ez már ősrégi gyakorlat, hogy a vasúti kocsik sohasem az igazi síneken, hanem a filmgyárban robognak. A jellegzetes zötyögő himbá­lózást rugókkal idézik elő, mert sín helyett ezeken áll a vonat díszlete, az abla­kot gondosan lefüggönyö­zik, tehát még rohanó hát­tér sem kell, elég egy-egy elsuhanó lámpia, a kerekek csattogását p­edig utólag a hangfelvételnél aláfestik. A «Tilos a szerelem» vonata éjszaka száguld, Frank bri­gádvezető ekkor jelenti be álmából ébredező, hülede­­ző társainak, hogy házas­ságot köt. Mindenki nyugodt lenne a műteremben, mert a 70. kép viszonylag egyszerű, ha most más nem okozna izgalmat. A mai már az utolsó nap, a nevezetes harmincadik. Már az első óta lázasan ezt várják a forgatócsop­ort tagjai. — Jó lenne túl lenni az egészen — ezzel a vággyal indultak, most viszont, amikor a végéhez érnek, nem p­ontosan azon az ér­zelmi hullámzáson esnek át, amire számítottak. Pe­dig minden menetrendsze­rűen történik. Egyedül Pongrácz panaszkodhatna, mert a forgatókönyv sze­rint ő álmosan fogadja Frank bejelentését, és azért, hogy kissé felélén­küljön, a Herceg (Darvas) leönti vízzel. Ez a jelenet csak nem akart sikerülni, ezért Pongráczot nyolcszor öntik nyakon (nem győzött átöltözni) a legutolsó kép viszont már gyorsabban szalagra került. Frank nagy hévvel megcsókolja szerelmét (Törőcsik Mari), hogy a «boldogító vég» se hiányozzék a filmből, mert ugye, a brigádvezető addig óvta társait a házasságtól, amíg ő maga meg nem nő­sül. Simán megy ez a je­lenet. Gyakran vitatkoznak a nézők arról, hogy a fel­vételnél a csók valódi-e. Ez természetesen épp­en olyan játék, mint a ruhaszagga­tás, vagy az utazás a mű­terem vonatán. Hajnali fél háromkor csattan az utolsó csapó, int csendre a felvételt jel­ző duda és piros lámpia. És csodák­ csodája, ez a jele­net a film legvége lesz, Frank két csók között ki­szól a közönséghez, leszűri a történet tanulságát. —... — mondja a bri­gádvezető. Hogy mit? Már annyi mindent elárultunk a filmről, ha már ezt is előre közölnénk, tapintat­lanság lenne. Erre a képre írják majd a «VÉGE» szót. Egyelőre azonban még ez távoli, mert csak a forga­tás ért véget M­indenki, akinek­­bármi köze van a filmhez, (és a vége­láthatatlan névsort a kö­zönség türelmetlenül ol­vassa majd a moziban a főcímben) ott tolong a műteremben. Ünnepielni akarnak, és ez lényegében nemcsak az utolsó nap 69 hasznos métere alapján jo­gos, hanem főleg az egész 2887 méter után. (Az elfor­gatott nyersanyag 582 mé­terrel kevesebb a megenge­dettnél.) A forgatócsop­ort játék-exkavátort ajándékoz a rendezőnek, aki épp­en úgy, mint munkatársai, elé­gedettséggel vegyes szomo­rúságot érez Vége. Elmúlt, méghozzá visszavonhatat­lanul — egy filmforgatás, és közben észrevétlenül elsu­hant egy nyár. Koccintanak, a színészek ráadásként műsort rögtö­nöznek a műteremben, mert számukra valóban be­fejeződött, de a rendező még nem ünneplés hét. Még legalább egy hónap szívós munka, amíg a 30 nap fel­vételeiből film lesz. De er­ről majd később. Molnár Károly Akiknek a neve majd ott lesz a főcímen: a főszereplők és a forgatócsoport az utolsó napon (MAFILM — Inkey Aliz felv.)

Next