Film Színház Muzsika, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-53. szám)

1965-11-05 / 45. szám

ntm a tellnabdi SZÍNHÁZTÖRTÉNETI EMLÉKEZÉSEK GALSAI PONGRÁC A tragikus mosoly A grimasza is felejthetetlen. A mo­tyogása. Ahogy fejét félrehajtotta s ki­csit rézsűt leszegte, mintha a világ minden bűnét magára vállalta volna, és egyszerre akarná bevallani; sze­mét a félig lehunyt pillák alatt ma­gasba emelte, egy semleges pontra, mivel senkivel sem tanácsos szembe­nézni, az ilyesmit még dacnak, ko­­nokságnak vélhetik; de közben — a behúzott nyak, merev fejtartás árul­kodott erről — maga mögé is figyelt, hiszen hátulról is jöhet valami ve­szély, esetleg orvul hátba támadják, ki tudja? S ahogy beszélt! Száját összecsücsö­rítette, mintha cukrot szopogatna, vagy éppen fütyülni akarna. Nyelve hegyével tapogatta a szavakat, dado­gott, majd folyékonyan hadarni kez­dett Mindig hadart, hogy — amíg közbe nem szólnak, vagy egyáltalán engedélye van a beszédre — még el­mondhassa a mondókáját A közbe­szólást egyképp várni lehetett az il­letékestől, aki előtte állt s az illeték­telentől is, aki titkon a háta mögé lo­­pódzott. Ám éppily emlékezetesek a mozdu­latai is: egyszer, a második pofontól tartva, karját az arca elé kapta, de más, hasonló esetre nem emlékszem; keze mindig ugyanazt a rövid utat járta meg, a nadrág­varrástól legfel­jebb mellközépig, s a kézfej is, ha olykor indulatosan magasba lendült, félúton megbicsaklott, elernyedt, és már csak egy asztalsarkot vagy szék­támlát keresett, egy biztonságos pon­tot e szétfolyó és bizonytalan világ­ban. Ez volt Kabos Gyula. Így él ben­nem. De így él másokban is, barátaiban, akik közelről ismerték. Hiszen Kabos Gyula a magánélet­­ben sem tagadta meg a szerepeit. Ti gyárspolgár volt ő a művészvilág­ai­ban; félszeg, fölösleges gondo­­ll­kon rágódó, kicsinyes. A­­jobb félni, mint megijedni­, az­­addig nyújtózkodj, amíg a takaród ért, a -több nap mint kolbász- közhelyeit gyakorolta mindig és mindenütt. Szé­két a vendéglőben sem húzta közel az asztalhoz. Ideges pillanataiban csak a térdén mert dobolni, sosem a térí­tőn. Ha leszállt a sör habja, mire ,­ pincér kihozta, újat kért. S jómódú ember létére, patkó-pénztárcájában mindössze pár pengő és némi apró­pénz zörgött. De a valódi kispolgárt éppen az jel­lemzi, hogy nem ismeri fel saját kis­polgári tulajdonságait. Vagy ha rá­pirítanak, jóvá akarja tenni őket: a fukarságot például a magára erőlte­tett, verejtékes nagyvonalúsággal. Az igazi fukar akkor leplezi le magát leginkább, amikor — valami erköl­csileg kifizetődő pillanatban — pezs­gőt bonttat, ajándékot osztogat. Míg Kabos Gyula túljátszotta saját kis­­polgáriságát, s ezáltal felül is emel­kedett rajta. Kabos az idegen szemével tudta nézni alkatának árnyoldalait; felis­merte a félszeg, kicsinyes, rosszmájú ember komikumát; megbotránkozott magán és nevetett; majd a félszegsé­­get oktalan félelemmé, a kicsinyessé­get körömrágó riadalommá, a rossz­májúságot tudatos kárörömmé nö­velte — egyrészt, hogy az öngúny ál­cája mögött e hibákat szabadon gya­korolhassa, s másrészt, hogy a vég­letek abszurdumával minél nevetsé­gesebbé tegye őket. Csak egyre vigyá­zott: a gyanútlanság látszatára. Mert a szándék gyanúja csökkenti a komi­kum hatását. Kabos nem arra ügyel, hogy — magát meghazudtolva — kü­lönbnek lássék. Hanem, hogy egyé­niségének túljátszásában ne vegyenek észre semmi tudatosságot. Kabos Gyula úgy hebegett, mintha a folyamatos beszéd lenne természet­­ellenes. És úgy emelte ki barátai sze­lencéjéből a »visszajáró« cigarettát, mintha rendesebb dolgot nem is mű­velhetne ennél. De a magánember mozdulatai itt már továbblendülnek, a színészi moz­gásba. Szerepeiben is legtöbbször önmaga karikatúráját játszotta el. K­abos 1913-ban került Budapestre é s huszonöt év alatt, a Nem­zetit kivéve, a Király Színház­tól a Kristály-palotáig, szinte minden fővárosi színpadon fellépett. A har­mincas években pedig a legnépsze­rűbb magyar filmkomikus volt. De ha átnézem szerepeinek jegyzé­két, elképedek. A darab- és filmcí­mek mintha rímelnének egymással, íme: »Vigyázat, női szakasz« — »Min­dent a nőért!»; »Uraim csak egymás után« — »Úrilány szobát keres»; »Baj van a szerelemmel« — »Szerelemből nősültem«... Ezek a címek szinte nyelvileg szavatolják saját jelenték­telenségüket. Játszott, persze, Csehovot is. Egy­szer. Móriczot, Tersánszkyt, Molnár Ferencet, Hunyady Sándort, Jerome K. Jerome-ot, egy­szer-egy­szer. Zi­­lahyt pedig két alkalommal. Másfélszáz szerep között! Míg a legtöbb darab cím szerzője ma már fel sem rémlik. Harminchét filmje sorában is csak néhányat találok (»Hyppolit, a la­káj«, »Meseautó», »Nászút féláron»), amelyet filmtörténeti kuriózumként számontarthatunk. Pedig milyen kitűnő Ványa bácsi lehetett volna! S milyen félelmetes volt Szemen Juskevics »Szonkin és a főnyere­mény» című,­­csehovi­ tragikomédiá­jában. Egy zsidó írnokot játszott, akinek nincs semmije, csak öreg anyja s sze­gény felesbe van. Értük őrlődik. Nappal az irodában körmöz, éjszaka otthon túlórázik. Ahhoz sincs ideje, hogy a levesét megfújja. Amikor az­tán megnyeri a főnyereményt, a ban­kókat szétszórja a lakásban — eszét veszti a számára kibírhatatlan sze­rencsétől. —A színész — írja Kosztolányi —, ki ezt az alakot részletező elemzéssel, mértékes, tragi­komikai erővel ábrá­zolta, nagy művész, öntudatosan ha­ladt az útján, az utolsó állomásig, a tébolyig, mely alakításának tetőpont­ja. De ez is csak azért megrázó, mert igaz és így igaz. Kabos Gyula elejétől végig őrültet rajzolt. Szonkin valóban az, már az első pillanatban ... Aki­nek az ily megrázkódtatás elborítja elméjét, azzal nem történik nagyobb szerencsétlenség, minthogy lappangó őrülete hirtelenül nyilvánvalóvá vá­lik. Nem győzöm dicsérni a színész lélektani megfigyelését s a finomsá­got, mellyel ezt fokonként megérzé­keltette.« Kabos Gyula éppen az említett ala­kítás után jegyezte meg: »Azt hiszem, a színész legnagyobb öröme, ha ki­szállhat önmagából, és beleilleszked­het egy más ember lelki szervezeté­be ...». De korántsem mindegy, hogy ez a »más ember« kicsoda, milyen a »lelki szervezete«, s Moliére­­nek, Goldoninak, Lope de Vegának. 24 KABOS GYULA (1888—1941) A kereskedelmi iskola elvégzése után tanult. Szabadkán játszott először, később Nagyváradon, UU-ban Buda­pesten a Király Színház tagja lett. A pálya következő állomásai: Operett Színház, Royal Orfeum, Duna-parti Színház, Andrássy úti Színház, Bel­városi Színház, Vígszínház és ismét az Operett Színház. Fővárosi Művész Színház néven próbálta ezt a társula­tot újjászervezni, összetartani. A har­mincas években inkább szerepekre szerződött, különböző társulatokhoz. 1939-ben Amerikába emigrált a fasiz­mus elől. Ott is halt meg 1941-ben.

Next