Film Színház Muzsika, 1966. január-június (10. évfolyam, 1-25. szám)

1966-01-07 / 1. szám

SIKER A COTE D’AZUR-ON Carlo utánMonte- Mesés operett és a kemény való­ság keveréke: ez Monte-Carlo. A ru­lett hazája és művészeti események színhelye: ez Monte-Carlo. Ideruc­canó milliomosok és itt vendégsze­replő művészek: ez Monte-Carlo. Csu­pa ellentét. Mintha csak a két vezető házaspár »összetétele« is ezeket jel­képezné — a monacói herceg felesé­ge, Grace Kelly, Oscar-díjas film­színésznő. A pénz fejedelme, Onassis pedig az operaszínpadok fejedelem­asszonyának, Maria Collosnak a fér­je. Rang és művészet. Vagyon és mű­vészet. Valószínűtlen, lebegő operettország, de a librettóhoz világnagyságok adják a zenét , a művészetet. Ebben a me­sébe illő környezetben fél évszázada virágzik a balettművészet, Gyagilev modern, chagalli erejű vízióitól nap­jainkig. Itt tehát kiváltképp kényesek a balettre; az év végi főidényben min­dig a világ legjobb balettegyütteseit látják vendégül. 1964-ben a kievi tár­sulat lépett fel itt, s jövőre is szov­jet balett meghívását tervezik. Ennek fényében mérhetjük meg a budapesti Operaház balettegyüttesé­­nek meghívását és őszinte, forró si­kerét. A meghívást ez a siker jelesül, egyértelműen igazolta. Nyolc előadá­son tapsolt a magyar balettnek a Cote D’Azur nemzetközi közönsége. A repertoár legfontosabb jellemvo­nása: mindhárom programban egy­­egy Bartók-művet is előadtak, s ez­zel egyben a magyar balettművészet modern törekvéseit is jelképezték. A Csodálatos mandarin, a Zene húros, ütőhangszerekre és celestára és A fá­ból faragott királyfi teremtette meg a vendégjáték atmoszféráját, valóság­gal a magyar balett ars poeticáját. Ez már küldetés volt, nemcsak kikülde­tés. A magyar zene géniuszának meg­ismertetése balettszínpadon is első­sorban a mi feladatunk. A programok változatosak voltak; az egy-egy Bar­­tók-balett köré különböző stílusú táncszámokat csoportosítottak a ba­lettművészet klasszikus és új reme­keiből. Ezt a kitűnően összeállított progra­mot az itthon és külföldön is jól is­mert, sokszor méltatott táncosok ha­talmas emócióval, ihletetten, nagy akarással és nagy tehetséggel valósí­tották meg. Jellemző volt megint vi­lágrangú szólistáink rendkívüli sikere s a legfiatalabbak örvendetes kiug­rása. Ezúttal a sok országból verbu­vált, a legjobbhoz szokott nemzet­közi közönség tapsolt olyan alakítá­soknak, mint Lakatos Gabrielláé, a Csodálatos mandarin Lány­ szerepé­ben, a Gajane és a Don Quijote remek bravúrral megoldott részletében, vagy Fülöp Viktoré, aki most is mesterien formálta meg a Mandarint. " Orosz Adél királylányát, (A fából faragott királyfi) nemesi velésű, szép táncait szólókban és pas des deux-kben, Róna Viktor lírai telítettségű, s Havas Fe­renc férfias erejű táncait méltán illet­te itt is az elismerés. Stockholm és Moszkva után Monte-Carlóban is ki­tűnően vizsgázott Kékesi Mária. A fából faragott királyfi női főszerepé­ben Ugray Klotild, művészi érlelő­­déséről vallott Sipeky Levente, Dózsa Imre, Menyhárt Jacquelin, Péter László, Kaszás Ildikó, Perlusz Sándor, Baross Erzsébet, Budavári Rudolf, Forgács József, Zilahy Győző, s az egész tánckar, melyről méltán álla­pította meg a Cote d'Azur közönsége és szakmai­s­ága az összeforrottsá­­got és fölényes tánctudást. A monte-carlói balettközpontban tehát egy világszínvonalú, s a magyar művészetet híven reprezentáló balett­együttesnek volt rendkívül értékes sikere. Erről azonban hadd valljon a leghivatottabb, Youly Algaroff, a monte-carlói balettprogramok veze­tője. Az ő vallomása, gondolom, per­döntő, jóllehet érdekelt az ügyben, hi­szen az ő ötlete volt a magyar balett meghívása. De először néhány szót róla. Két évvel ezelőtt vált meg a színpadtól, mint világhírű táncos. A karcsú, vibráló tekintetű Algaroff lé­pései, mozdulatai most is a táncosról árulkodnak. Orosz származású, akár­csak Gyagilev vagy Lifar. A párizsi Champs Elysées-i balett első táncosa volt, a háború után szerződött az új monte-carlói baletthez, mely Gyagi­­levék után a legjobb együttes volt a Cote D’Azur-ön. Az egész világot be­járták műsoraikkal; innét hívta meg állandó vendégszereplésre a párizsi Opera, ahol Serge Lifar szerepeit táncolta. Első ízben történt meg, hogy a párizsi Operába más együttes tag­ját hívják meg. A vasárnapi, forró hangulatú búcsú­előadás után beszéltem Algaroffal. — A budapesti balettet először Pá­rizsban láttam, s már ott foglalkoz­tatott a meghívás gondolata. Pestre utaztam, hogy még teljesebb képet kapjak a repertoárról, hiszen az ilyen vendégjáték esetében a legnehezebb a program összeállítása. Nagy gondot okoz ilyenkor az, hogy a művek dísz­letei a saját, jól ismert színpadra készültek. Szerintem egy balettegyüt­test elsősorban nagy produkciókban kell és lehet bemutatni idegenben. Úgy érzem, ez sikerült — s ha nem is hozhatták ide az egész budapesti repertoárt, de hiteles képet kaphatott a közönség a magyar balett magas színvonaláról, felkészültségéről. Az is természetes, hogy az egyik műsor erő­sebb, mint a másik — de az együttes értékeit megmutatták. — Mi a véleménye az itt műsoron szerepelt Bartók-balettekről? — Bartók zenéje a legjelentősebb az együttes műsorában is. A Csodála­tos mandarin és a Zene ... koreográ­fiája rendkívül érdekes, s nagy vitá­kat váltott ki. Ám ha valalamin vitat­koznak, az jó. A közönség egy része rajong, a másik polemizál — ez már ok a bemutatásra. Őszintén megval­lom: meglepett a Bartók-balettek itteni sikere. Magam ugyan kiválónak tar­tom, de az itteni közönség meglehe­tősen konzervatív ízlésű. Az együttes mégis sikert aratott Bartók modern­ségével, elsősorban azért, mert min­dent tud táncolni, kivált a karakter­táncokat. Jó néhány kivételes tehetség­gel büszkélkedhetnek: Lakatos Gab­riella, Orosz Adél, Róna Viktor nevét említem elsőül, s kiváló Fülöp Man­darinja, Havas Ferenc a Poloveci táncokban, Szumrák Vera a Manda­rinban. Ami pedig a jövőt illeti: olyan nagy tehetséget ismertem meg itt, mint Kékesi Mária, s rendkívül tet­szett a fiatal Dózsa Imre könnyedsé­ge, technikája. De talán a legérdeke­sebb: Harangozó koreográfiája. Egyéb­ként kellemes meglepetés volt még egy jelenség. A keletről érkező tár­sulatoknál eddig azt tapasztaltam, hogy kiválóak a klasszikus táncok­ban, de a koreográfiát nem korszerű­sítik. Modernet nem is táncolnak — a Bartók-balettek éppen e tekintetben nagy jelentőségűek. Meg kell mon­danom, hogy a világon mostanában mindenki próbálkozik a korszerű stí­lussal, de ezek közül sok olyan akad, amely nem modern, csak zavaros. Vannak botrányok és sikerek is. A modern balettstílus még nem bonta­kozott ki. Az önök együttesének prog­ramja azért volt jó, mert megfért benne a modern törekvés a klassziku­sokkal — klasszikus táncok nélkül modernség sem lehetséges. Monte- Carlo a világ minden kiváló együt­tesét, a legnagyobb tánccsillagokat hívja meg évről évre. Az a fogadta­tás, amelynek tanúi lehettünk, mél­tán bizonyítja a magyar balett nem­zetközi színvonalát. S ne tekintse puszta udvariasságnak: meggyőződé­sem, hogy a társulat, Nádasdy Kál­mán és Lőrincz György szakértő irá­nyításával mind nagyobb sikereket ér el majd otthonában és a világ szín­padain. A beszélgetés eddig sem zajlott va­lami hivatalos stílusban, de azután Algaroff — egyelőre magánember­ként — megjegyezte: — Két év múlva szeretnék megint találkozni az együttessel Monte-Car­­lóban... Nos, azt hiszem, ennél jobban nem pecsételhette meg véleményét a ki­tűnő művész. Itthon, néhányan azok közül, akik olvasták a monte-carlói beszámoló­kat, kissé kétkedve megkérdezték: — Igazán ilyen nagy volt a siker? Hadd feleljek: igazán. Demeter Imre

Next