Film Színház Muzsika, 1966. január-június (10. évfolyam, 1-25. szám)

1966-01-14 / 2. szám

Zenei napló írja: Fábián Imre Raina Kabaivanska A bolgárok világjáró nagyjai, Nikolov, Christoff, Gyaurov mel­lett most majd az ő nevét is meg kell jegyeznünk. Raina Kabaivans­­kát eddig nem ismertük, Budapes­ten Desdemona szerepében mutat­kozott be először. S ha művészete még nem is jutott el olyan csúcsok­ra, mint nagyhírű honfitársaié, Kabaivanska megjárta már a vi­lág legrangosabb operaszínpadait a Scalatól a Metropolitanig és a Co­­vent Gardenig. S a művészpálya legfontosabb állomásait jelző pros­pektus adatai ebben az esetben va­lós, meglevő értékek kifejezői. Raina Kabaivanska nemes szépsé­gű hangja, színpadi alakteremtő képessége, művészi ereje meg kel­lett, hogy fogjon már ezen a bemu­tatkozó estén is. De nemcsak a hanganyag értékes, a művésznő mesterien tud bánni is vele. Tech­nikája, hangjának hajlékonysága, kifejezőkészsége már a méltán nemzetközi hírű énekesnőé. S köz­ben tudjuk, érezzük, hogy Kabai­vanska adottságai még további, ra­gyogóbb eredményeket ígérnek, hogy ez a fiatal énekesnő ezután fog csak kibontakozni, s talán a legnagyobbak közé kerülni. Mert még éppen ez hiányzik belőle: a legnagyobbak sugárzó ereje, szín­padi varázslatos egyénisége. Simándy József énekelte Otellót, Radnay György Jagót. Az előadást Lukács Miklós vezényelte, korrek­ten és nagyobb emóciók nélkül, bár a beidegzett­­hétköznapi slam­­possággal­ szemben ő is tehetet­len volt. Szenkár Jenő hangversenye az Erkel Színházban Szenkár Jenőt mindenütt és min­denkor úgy emlegetik, mint a XX. század zenéjének lelkes és hivatott propagátorát. Igaz, hogy elévülhe­tetlen érdemeket szerzett korunk klasszikusainak tolmácsolásával, s bemutatásával, de Szenkár immár zenetörténeti érdemeinek méltatói gyakran elfelejtkeznek arról, hogy ez­ a kitűnő dirigens a klasszikus és romantikus hagyományok birto­kában jutott el korának zenéjéhez. Mert Szenkár annak a nagy előadó­nemzedéknek a képviselője, mely még Gustav Mahler és Arthur Ni­­kisch közvetítésével ismerhette meg ezt a hagyományt, s mint az ő köz­vetlen örökösük vihette át száza­dunkba. Ennek az iskolának a kép­viselői egyre ritkábbak közöttünk, az ifjabb nemzedékben meg keve­sen vannak, akik nyomukba léphet­nének. Ez az alapos, a mesterség minden területére kiterjedő klasszikus isko­lázottság, átfogó műveltség, a zené­lésnek valamilyen különösen mély, etikus értelmezése, a kivételes egyéniség csalhatatlan jegyei avat­ják Szenkár Jenő hangversenyeit, szerepléseit minden alkalommal ki­magasló művészi eseménnyé. Sok­féle emléket őrzünk Szenkár buda­pesti fellépéseiről: emlékszünk Strauss­ vezénylésére az Operaház­ban, amikor a hatalmas zenekari együttes olyan áttetsző világosság­gal, s könnyedséggel szólt, ahogyan a szerző megkívánta: »mintha Mendelssohnt játszanának.« S hal­lottuk őt, amikor a Fideliót diri­gálta, s nem felejtjük el a III. Leonora-nyitányt, mely korunk »nagy öregjeinek«, a Knapperts­­buschok és Furtwänglerek szelle­mét idézte intenzitásával. Aztán hallottuk őt a hangversenydobogón is, klasszikusokat, romantikusokat és modemeket vezényelni: mindig ugyanaz a humánum és méltóság Hétfői hangversenyén Beethoven I. és IX. szimfóniáját vezényelte a Filharmóniai Társaság zenekará­nak élén. Előadását most is ezek a vonások jellemezték. »Hangszeré­vel«, a Filharmóniai Társaság együttesével az I. szimfóniában tudta meggyőzőbben megvalósíta­ni elképzeléseit: egyenletes, magas szintű, szép produkció volt, mely­ben zenekar és vezetője kitűnően egymásra talált. Szenkár nagysze­rűen érzékeltette­ a fiatalkori Bee­­thoven-mű mozarti és haydni hangjait, plasztikusan kibontva a szimfónia sokféle stiláris elemét, összetevőjét. S hallhattuk, hogy Szenkár milyen szuverén mestere a formálásnak, az összefogásnak is. Fiatalos lendülete, temperamentu­ma meg zenekart és közönséget egyformán magával ragadott. A IX. szimfónia monumentális feladatában az együttműködés gyöngéi is jobban megmutatkoztak, mintha idő és alkalom nem lett volna elegendő a részletes, minden­re kiterjedő kidolgozásra Itt kel­lett felfigyelnünk a vonóskar sá­padt, vékony hangzására, a fúvósok bizonytalanságaira. (Szinte hihetet­len, hogy egyénileg kiváló felké­szültségű fúvós művészek milyen tónustalanul tudnak játszani egy­­egy szólót, s milyen hanyagul meg­szólaltatni egy akkordot!) Szenkár koncepciózus felfogása mindezek ellenére át tudta hatni az együt­test, s vele a Budapesti Kórust is. A szólókat Werner Mária, Hámori Júlia, Simándy József, és Szalma Ferenc énekelte. Egy Urai és egy drámai, hősi pillanat a IX. szimfónia próbáján. Szenkár Jenő a Fil­harmóniai Társaság zenekarát vezényli. (Fejes L. felv.)

Next