Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-07-01 / 26. szám

Aki a Körút felöl jön, a Wesselényi utca sarkán feltekintve ilyennek látja az új köntösbe öltözött épületet Gyönyörű, látványosságnak is bell- 16 újdonsága a fővárosnak, az egész országnak ez a palota, Azbej Sándor építészmérnök alkotása. Merőben új látvány fogadja az erre járót, s az ide betérőt. A két emeletnyi ráépítéssel, a régebbi bejárat elé emelt új szárnnyal megnőtt, kitágult az egész épület. Tömbje az Erzsébetváros sűrű házrengetegében komoly súlyosságá­val is könnyed és merészen emelke­dett benyomást kelt. A Hevesi Sándor téren állva a szem­lélő tekintetét rögtön megragadja és a magasba vonja Illés Gyula mozgal­mas, sokalakos, rendkívül modern im­­pressziójú relief-kompozíciója, mely pirogránitba égetve — ez a bejárati rész borítóanyaga — díszíti a hom­lokzatot. Barcsay márványmozaikja Még malteroslábak, meszesvödrök, építőbakok közt óvatosan lépdelve ju­tunk előre a márványpadlózatú, már­ványfalburkolatú előcsarnokbón. Itt is kibontakozóban van már az építés vo­nalvezetésében, a mennyezet érdekes struktúrájában a korszerűségnek az az élménye, melyet e színház közön­sége már beléptekor magába fogad. Pontosan szemben a belépővel az új létesítmény ékességét, Barcsay Jenő márványmozaikját helyezték rá a fal­ra; most végzik rajta az utolsó simí­tásokat. Az antik görög világot mo­dern sugallmazással idéző kép — be­szélgető asszonyok csoportja — szi­gorúan konstruált felület formálásá­val a mester stílusának reprezentáns megnyilatkozása. Gonddal és szeretettel bántak ezzel a remekmívű alkotással és az építé­szetileg legkedvezőbb helyre tették. A mester egyik legmonumentálisabb munkája ez a mozaik. A leganyag­­szerűbb anyagból, a márványból al­kotta. A nézőtér szellős, tágas, de már most, kiformálódása közben is intim­nek ható légkörében valami máris Az új Hevesi Sándor téri színház legjelentő­sebb képzőművészeti ékessége Barcsay Jenő márványmozaik-kompozíciója, mely az előcsar­nok főhelyét foglalja el. A nagyszabású mű végleges elkészülése alkamából felkerestük a mestert új szentendrei műtermében. Új modern othona Pillantás az erkélyről a »meztelen« forgószínpad gépezetére. A félig kész nézőtér is már jól mutatja a korszerű építészeti elgondolásokat Barcsay Jenő márványmozaikján még az utolsó simításokat végzik

Next