Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)
1966-07-01 / 26. szám
Aki a Körút felöl jön, a Wesselényi utca sarkán feltekintve ilyennek látja az új köntösbe öltözött épületet Gyönyörű, látványosságnak is bell- 16 újdonsága a fővárosnak, az egész országnak ez a palota, Azbej Sándor építészmérnök alkotása. Merőben új látvány fogadja az erre járót, s az ide betérőt. A két emeletnyi ráépítéssel, a régebbi bejárat elé emelt új szárnnyal megnőtt, kitágult az egész épület. Tömbje az Erzsébetváros sűrű házrengetegében komoly súlyosságával is könnyed és merészen emelkedett benyomást kelt. A Hevesi Sándor téren állva a szemlélő tekintetét rögtön megragadja és a magasba vonja Illés Gyula mozgalmas, sokalakos, rendkívül modern impressziójú relief-kompozíciója, mely pirogránitba égetve — ez a bejárati rész borítóanyaga — díszíti a homlokzatot. Barcsay márványmozaikja Még malteroslábak, meszesvödrök, építőbakok közt óvatosan lépdelve jutunk előre a márványpadlózatú, márványfalburkolatú előcsarnokbón. Itt is kibontakozóban van már az építés vonalvezetésében, a mennyezet érdekes struktúrájában a korszerűségnek az az élménye, melyet e színház közönsége már beléptekor magába fogad. Pontosan szemben a belépővel az új létesítmény ékességét, Barcsay Jenő márványmozaikját helyezték rá a falra; most végzik rajta az utolsó simításokat. Az antik görög világot modern sugallmazással idéző kép — beszélgető asszonyok csoportja — szigorúan konstruált felület formálásával a mester stílusának reprezentáns megnyilatkozása. Gonddal és szeretettel bántak ezzel a remekmívű alkotással és az építészetileg legkedvezőbb helyre tették. A mester egyik legmonumentálisabb munkája ez a mozaik. A leganyagszerűbb anyagból, a márványból alkotta. A nézőtér szellős, tágas, de már most, kiformálódása közben is intimnek ható légkörében valami máris Az új Hevesi Sándor téri színház legjelentősebb képzőművészeti ékessége Barcsay Jenő márványmozaik-kompozíciója, mely az előcsarnok főhelyét foglalja el. A nagyszabású mű végleges elkészülése alkamából felkerestük a mestert új szentendrei műtermében. Új modern othona Pillantás az erkélyről a »meztelen« forgószínpad gépezetére. A félig kész nézőtér is már jól mutatja a korszerű építészeti elgondolásokat Barcsay Jenő márványmozaikján még az utolsó simításokat végzik