Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)
1966-09-09 / 36. szám
IULASZEZON ♦ INDUL A SZEZON ♦ INDU kor divatját segítségül hívni a jellemábrázolás elősegítésére, másodsorban a darabra bízva a korábrázolást, semleges térben és időben elképzelt alakokat tervezni, napjainkban művészeti irányaink példájára. Bevallom, jobban izgat a második út. Básti Lajos, Sárkány Béla alakítója sötétszürke ruhát visel a darab elején, aztán egyre világosabb lesz az öltözete, végül „fehér szörnyeteg” válik belőle. Törőcsik Mari jelmezeiben pedig azt szeretném kifejezni, hogy ő is „intellektuális vadállat”. Most vitatkozunk a harmadik felvonás jelmezén. Mari csipkés hálóköntöst szeretne, én selyempizsamát. De abban egyetértünk, hogy öltözékeit kultúrált, izzó színvilág jellemzi majd. Czillei és a Hunyadiak Schaffer Judittal a Hevesi Sándor téri új Nemzeti Színházban beszélhettünk. Milyen legyen Gara Mária ruháinak színe? Ezen tanakodtak Tordai Terivel. — Marton Endre, a Czillei és a Hunyadiak rendezője azt tanácsolta — mondja a jelmeztervező —, olvassam el a történelem könyvet és nézzek kódexeket. Egyet tudok: erőszakosan magyaroskodó jelmezeket nem szeretnék tervezni. A színvilágot a kora reneszánsz képeken keresem, s valószínű, hogy a színeket drámai kontrasztként használom majd fel. A vörösesbarna élvetegebb színek jellemzik a királyhű udvari emberek öltözékét, józan kék és fekete színű lesz a Hunyadiak jelmeze. Talán páncélinget tervezek a Hunyadiakra. Mindenesetre azzal az igénnyel dolgozunk, hogy a „Czillei és a Hunyadiak” állandó nemzeti drámáink sorába lépjen. Nagy Judit Köpeczi Bócz Isván első díszletterve a »Rosmersholm«-ról, és íme így alakult át a terv a Pártos Gézával történt megbeszélés után Schaffer Judit és a Gara Mária szerepére készülő Tordai Teri beszélgetése az új Nemzeti Színház előcsarnokában Vágó Nelly Törőcsik Mari ruháit tervezi Németh László drámájához. (Féner Tamás és Laczkovich László felv.)