Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-12-09 / 49. szám

Boszorkány Móricz nagy regényének, az Erdély­nek világa elevenedik meg ezekben a napokban, estéről estére a kecskemé­ti Katona József Színház színpadán. »Boszorkány« címmel ugyanis az Er­dély című regénytrilógiából alkotta színpadra Móricz Zsigmond művét az író lánya, Móricz Virág. A dráma ka­landos sorsa ezzel újabb fejezettel bővült. Móricz 1934-ben írta a mű­vet, 1937-ben a Nemzeti Színház még­hirdette előadását, 1941-ben is szóba került, végül is a Móricz-darabok szo­morú sorsa várt rá, a színház és az író közötti megalázó herce-hurcában lassanként eltemetődött a színpadra­­állítás gondolata, nem is került szín­re már életében, csak 1947-ben mu­tatta be a pécsi Nemzeti Színház Bes­senyei Ferenccel és Móricz Lilivel a főszerepekben. Móricz Zsigmond ebben a drámá­ban Bethlen Gábor életének egy epi­zódját írta meg, egy szerelem villám­fényénél engedte látni a nagy felada­tokra készülő lázas, forró lelkületű embert, akit egy elementáris erejű szerelmi vonzalom megrendít, meg­forgat és előrelendít, sorsának útjára löki. Ahogy az író leírta: »A­­fejede­lem számára Báthory Anna igen nagy jelentőségre emelkedett, ő hevítette a férfikor csúcsán a fehérizzásig, s ez­zel ő volt az, aki az igazi nagyságot kihozta belőle. Károlyi Zsuzsanna, a fejedelemasszony, a Bethlen Gábor életének­­nagyszerű rendtartója, Bá­thory Anna roppant viharszerzője volt.­» A kecskeméti színház Móricz Vi­rághoz fordult és átdolgoztatta a mű­vet. Így született meg az általunk lá­tott változat, amely, ha meg is őrizte a Móricz által leírt szöveg egyes mo­tívumait, jelentős mértékben átalakí­totta, megváltoztatta a dráma valósá­gát és inkább a regényre támaszko­dott. Kétségtelen, ez a változat sokat erősített abban, hogy a fejedelem életének nagy drámai alternatívája fogalmazódjék meg a színpadi jele­netekben. Amit mégis sajnálunk, az különösen az első felvonás izgalmas, vibráló expozíciójának elmaradása. Móricz zsenialitása itt ugyanis re­mekül érvényesült, különösen Jósika és Anna dimenzionált, vibrálóan szel­lemes, kegyetlenül bonyolított párbe­szédében. Igaz, amit az új feldolgozással ka­punk, bevezet az erdélyi történelmi világba, de a veszteséget nem tudja pótolni. A későbbiekben is érdekes történelmi tablókat kapunk a fejede­lem emberi válságainak és történelmi vívódásainak remek ötvözését. A Bá­thory Annához való elementáris von­zódás egyszerre viszi céljaihoz közel küldetésétől távol, s ez a vonzás-ta­szítás ad különös feszültséget Anná­val folytatott alkudozásainak, baj ví­vásának. Végül szakításához is ezzel teremti meg a természetes utat. Eze­ket a nagy lelki viharzásokat, váltá­sokat ültette át bravúrosan Móricz Virág a regényből. Az új változat kétségkívül világo­sabbá tette a befejezés hajdani meg­oldatlanságait. Bethlen itt úgy mene­kül, úgy szakítja ki magát Anna sze­relméből, hogy a másik nőhöz, Zsu­zsannához sem léphet vissza, nincs más választása, mint előrelépni­ a történelmi feladatokba. Az egyes pontjain vitatható átdolgozás itt a legsikerültebb, mert távlatot, emberi tartalmat ad a drámai kelepcének, s így katartikus hatást ér el. Turián György rendezte az elő­adást. Történelmi hűség és pszicholó­gia hitelesség elérésére törekedett. Aktuális mondanivalókat csak pró­bált de nem tudott kifejezni a ren­dezői vízióval. Inkább így mondhat­nám: nemesen szórakoztató történel­mi játékot kaptunk, így ha érdeme nem is több, minthogy egy színt fe­dezett fel ismét a színpad számára,­­ ezt a tényt elismeréssel kell leírni. A szereplők közt kiemelkedő Dé­vay Kamilla alakítása. Báthory An­nát játssza; a szerelmi szenvedély fehér izzását, a démoni nőalak külö­nös pszichológiai valóságát érzékel­tette hatásosan. Bethlen Gábor meg­jelenítője Mester János, a fejedelem szenvedő lelkitusait, a lélekindulá­­sok, a nagyságkeresés különös izgal­mait fejezte ki tiszta, nemes eszkö­zökkel. Zsuzsanna, Göndör Klári volt, a szolid, okos asszony, a hatalom és szerelemféltő nő alakját fogalmazta meg, vonzó természetességgel. Schweiz András Jósika Zsiga pipogya, szere­lemtől szédült lelkét próbálta cselek­vésekben kifejezni. A kisebb szere­pekben Mezey Lajos, Fodor Zsóka, Major Pál, Piróth Gyula jeleskedett. Borcsa István díszletei, Márton Ala­dár jelmezei jól jellemezték a kort és az embereket. Illés Jenő Károlyi Zsuzsanna és Bethlen Gábor Korzum, Bethlen és Báthory Anna, a boszorkány (Göndör Klári és Mester János) (Major Pál, Mester János és Dévay Camilla)

Next