Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-12-23 / 51. szám

TELEVÍZIÓ En, Strasznov Ignác, a szélhámos H­a az úgynevezett hálás témák között bizonyos sorrendet akarnánk teremteni, valahová az elsők közé kerülne az ügyes, szel­lemes bűnözés, az emberi hiszé­kenységre építő elegáns szélhá­moskodás. Ott volna a helye köz­vetlenül a zseniális logikájú bűn­üldözés mellett, ha­nem éppen előtte. Az egyszerű krimivel szemben, ahol a még meg nem oldott rejtély, a fel nem kutatott gyilkos miatt feszülnek az ide­geink, itt eleve ismert a tettes és többnyire a célja, szándéka is, mégis marad elég ok az izgalom­ra. A beavatottak kíváncsiságá­val követjük nyomon a mindent kockáztató szélhámost és több­nyire — bár ez nem éppen tisz­tességes tőlünk — kinevetjük a kárvallottakat. Igaz viszont — és ez már mellettünk szól —, hogy nem is igen sajnáljuk őt, ha a törvény kezére kerül. Hja, az ef­féle hazárdjátékban nyerni is le­het, meg veszteni is. Egy a fon­tos csak: hogy frissen, élvezete­sen villogjanak a szellem fegyve­rei. Ebben a műfajban a nehéz­kesség hatványozott hiba. Nemrégiben jellegzetes példánk is akadt arra, hogy nem lehet sú­lyos lovassági kardokkal hada­kozni ott, ahol vivótőrök cikázása kell. A hírhedt Arséne Lupin ka­landjait láthattuk két feldolgo­zásban. Amit a filmszínházak mutattak be, az friss volt, köny­­nyed és változatos. Amelyik a képernyőn jelent meg, fáradt volt és körülményes. Pedig ugyanabból a forrásból merítet­tek, még a címszereplőjük is azo­nos volt. A jelentős különbség a feldolgozás módjából következett. Nos, ebben kereshető az oka an­nak is, hogy ez a hosszú című új magyar tévéfilm, miért nem olyan érdekes, mint amilyen lehetne. Kezdjük ott, hogy ez a Strasz­nov, akit Bencsik Imre forgató­­könyve állít elénk, a megeleve­nedő cselekedeteiben lényegesen kisebb stílű szélhámos, mint ami­­lyen a róla szóló megemlékezé­sekben. Azt mondják a filmben, hogy Strasznov eladta a Vérme­zőt bolgár kertészeknek. Érdekes volna látni, hogy ezt hogyan csi­nálta. Érdekesebb, mint annak a hosszas bemutatása, hogy miként csalt ki ezreseket a hercegprí­mástól vagy hogyan korteskedett. De jó, fogadjuk el, hogy Strasz­nov nem Arséne Lupin, hogy ki­sebb országban kisebbek egy szél­hámosi lehetőségei is. Ha így néz­zük, és még azt sem vitatjuk, hogy abban a császári és királyi világban ilyen mértékben pótolni tudott iratot, tagsági igazolványt a jó kiállás és a huszárfőhadna­gyi egyenruha, nos, még akkor is túlzottnak érezhetjük helyenként a Strasznovval kapcsolatba kerü­lő emberek naivitását. Mint a megbűvölt nyulak az óriáskígyó előtt, Strasznov szélhámoskodása is csökkent érékű lesz, amikor ilyen mafláknak az eszén kell túljárnia, amikor szinte kockázat nélkül bonyolíthatja le üzleteit. A kétrészes filmben azok a leg­jobb epizódok, ahol előre ki nem számítható fordulatokat teremt Strasznovnak, vagy másoknak a leleményessége. Például amikor azért köt bele Strasznov egy kra­­kéler főnemesbe, hogy megkap­hassa a névjegyét, amellyel aztán ezreseket keres, vagy amikor a börtönből való szökésével a nála is furfangosabb börtönigazgatóék csapdájába esik. A világ, amely rangkórságával és előítéleteivel kedvező talajt biztosított az effé­le szélhámoskodásoknak, elég pregnánsan tárul fel a filmben, az epizód­figurák és a jellegzetes színhelyek (Duba László sikerült díszleteivel) valóban árasztják a kor levegőjét. Ilyen szempontból jól sikerült Keleti Márton rendezése és a sze­replők kiválasztását is csak di­csérni lehet. Ben­kő Gyulán úgy áll az uniformis, hogy a kapu­őröknek hajlongani, a kapuknak megnyílni kell és fellépésével bi­zalmat, tiszteletet parancsol ma­ga iránt. Nem az ő hibája, hanem a szerepé, hogy ez a Strasznov olykor nem eléggé nagyvonalú. Mikolát, a peches detektívet, Strasznov üldözőjét és áldozatát kitűnően személyesíti meg Már­kus lászló. Mikola nem megszál­lottja a szakmájának. Terhes kö­telességének érzi, hogy éppen ne­ki kell foglalkoznia Strasznovval, akitől erősen tart és akire a ma­ga korlátozott képességeinek szintjéről fel is néz. A sok epizód­­szereplő közül érdemes megem­lékezni a sváb gyárost elsőren­dűen jellemző Szendrő Józsefről és a Fényes Szabolcs kellemes ze­neszámát szépen előadó Pécsi Il­dikóról, aki Strasznov szerelmét alakítja. Nagy József operatőri munkája kifogástalan. Igazán kár, hogy nem érvénye­sülnek jobban ebben a filmben a műfaj követelményei. A dialógu­sok sokszor laposak, a történés aprólékos és körülményes, mél­tán keveselhetjük a friss ötlete­ket, szellemes riposztokat. A fel­dolgozás szerkezeti megoldása ugyancsak nehezék. Az öreg Mi­­kula a tévé kamerái előtt emlé­kezik Strasznovra, aki aztán a film nagyrészében ugyancsak az emlékeit idézi. Egy kevésbé laza és kevésbé alkalmi kapcsolat a két főszereplő között, vagyis egy izgalmasabban folyamatos köl­csönhatás talán lendített volna a kalandsorozaton, amely sikerült részeivel így is érdeklődést kelt­het, de végeredményben a lehető­ségei alatt maradt. Kürti László A detektív és a szélhámos (Márkus László és Benkő Gyula) Strasznov szerelme, a bártáncosnő (Pécsi Ildikó) (Tv-fotó Vörös Ilona felv.) 15

Next