Film Színház Muzsika, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-10-28 / 43. szám

írem a iillaata SZÍNHÁZTÖRTÉNETI EMLÉKEZÉSEK MÁTRAI-BETEG­H BÉLA: Aki a lelkét maszkíroztaE­ gész oldalas képe az egykori Film Színház Irodalom című hetilap valamelyik 1941-es számában. Egy cu­korkaüzletből lép ki, mindkét hóna alatt kerek bonbonos doboz, jobb keze középső ujján spárgán lóg egy har­madik csomag, nyilván tíz-tizenöt tábla csokoládé egybe pakolva. A kép a Kőbányai Polgári Serfőző és Szent István Tápszerművek Rt. reklámképe, az oldal felirata: »ÉDES OLDAL­«. Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen ser­főző és tápszerművek értő reklámfő­nöke kiválasszon egy színészt és fel­tehetően elég drágán kibéreljen egy egész oldalt, mert megéri a cégének? Természetesen a színész kipróbált és megbízható népszerűsége. Rangos, gazdag cég csak bevált népszerűséget használ reklámcélokra. Csakhogy Mihályi Ernő csak 1938 végén, harminchárom éves korában került Pestre. Addig — a reklámfő­nök szemében legalábbis ismeretlen színész volt és vidéken kallódott — végigvándorolta az ország szinte va­lamennyi kisvárosi színpadát, játszott a szlovákiai színházakban, Prágában volt szerződésben. Gyakorlatilag te­hát két év alatt — 1939-től 41-ig — ért el olyan népszerűséget, amivel már egy üzletember is elégedett lehetett. Megérte neki, hogy egy »édes oldalt« bazírozzon rá. Hiszen Mihályi olyan cuki egy színész. Persze, Mihályi Ernő művészi ké­pességeinek sem ott voltak a legérté­kesebb vonulatai, ahol a népszerűsé­gét a reklám kiaknázta. Tehetségének csakugyan voltak aranylelőhelyei, de a közönség nem ezektől tartotta őt »aranyos színésznek«, a színigazgatók nem ezekben az igaziakban látták az értékét. A táncoskomikus, a vicces, a könnyű műfajú, a gömbölyded, pik­­nikus Mihályit értékelték, »édes olda­lait­« vették észre elsősorban. Pestre is azért szerződtették, hogy két éven át előbb csak kabarészínpadon, a Pó­dium-kabaréban használják, kizárólag a felületükön komikus szerepekben. Pedi­g Mihályi Ernő nem volt cuki színész. Keserű színész volt. Mihályinak ugyanis humora volt. És ez valami egészen más. Egy jelenet a kezdő színészi pálya idejéből, a vidéki vándorévekből. Ke­nyerespajtásával, a fiatal Rajz János­sal, költöztek albérletből albérletbe. Ha nem volt pénzük — és sokszor nem volt , s ha elfogyott a tüzelő­jük, Mihályi, aki eredetileg grafikus­nak készült, szemöldökceruzával és pirosítóval a szoba falára tüzet fes­tett. Mint a makk ász, annál meleged­tek. Egy komikus, egy vérbeli buffó, kiviccelt volna, kibukfencezett volna a lakásadónőből egy kübli szenet, egy nyaláb aprófát. Mihályi rajzolt magá­nak egy kis meleget. A humor falra festi a maga angyalait. A humornak képzelete van. A humorban van egy csepp keserűség és dac. A líra láza­dása a saját érzelmessége és idilljei ellen. A humorban a mélabú és a fáj­dalom vicceli ki önmagát. Mihályi Ernő derűs színészetében ezek a felhők jártak. Tejem volt még negyvennégy éves, 11 amikor 1949. március 8-án egy budapesti klinikán meghalt. Ostoba­ság volna azt mondani, hogy ennek a nagyon korai halálnak az előérzete ár­nyékolta be az életét és mélyítette el művészetének színeit. Az azonban tény, hogy gyermekkori mandulagyul­ladásaiból eredő, súlyos szervi szív­baja volt. Nem egy előadást, viharos komédiákat, például a Heltai Jenő át­dolgozásában bemutatott Arisztofa­­nész-komédiát, A nők összeesküvését, úgy játszotta végig, hogy az öltöző­ben közben az orvos injekciókkal tar­totta lábon. Legnagyobb alakításai a szó szoros, orvosi értelemben a halál­­árnyékában születtek, s ő tudta, hogy állandó fenyegetettségben él. Élete utolsó hónapjaiban született a fia — élete utolsó esztendőiben elké­pesztően sokat dolgozott, hogy a csa­ládjának megteremtsen egy óbudai kis hajlékot. Egy megfeszítetten végig­futott életpálya finise volt ez, el-elful­­ladó lélegzettel és mind alaposabban, mind lelkiismeretesebben, mind mé­lyebben kidolgozott alakításokkal. A Báró például Gorkij Éjjeli mene­dékhelyében. A maszkírozásnak ez a mestere — egy színházi maszkokról szóló könyv Mihályi maszkjaival is il­lusztrálja a maszkírozás művészetét — úgyszólván testetlenül játszotta el a szerepet. Egy homlokára tolt, poros puhakalap s a kalap alól előlengő, szomorú, csapzott hajtincs: ez volt Mihályi külső eszköze a Báró nyomo­rúságának, megalázottságának­, elzül­­löttségének ábrázolására. Ezt a szo­morú tincset nem az öltözőben, tükör előtt igazította a homlokába Mihályi. A néhány kopejkáért eljátszott kutya­komédia tragikomiikus jelenete közben tekeredett elő valahogy a kalap alól, szinte véletlenül, s a jelenet végén ott állt a színen egy ember az alkoholiz­mus teljesen eliszaposodott lelkiálla­potában, amikor már a haj is olyan átizzadt és nyálkás, mint a hínár. Mi­hályi játéka, az átélés ereje mintegy megteremtette a nyílt színen a szerep maszkját: a néző már-már hajlandó volt azt is elhinni, hogy a Báró boros­tái is ott nőttek ki a jelenet néhány perce alatt, így igazolta a színész azt a frázisnak ható mondatot, így töltötte meg tartalommal, amit egyszer egy in­terjúban mondott: »A színésznek a lelkét kell kimaszkíroznia.« Ugyanilyen összetett, szavakkal nem is követhető, megfogalmazhatatlan fo­­lyamat játszódott le benne Hunyady Sándor Lovagias ügyének nagyszerű szerepében, Virág úr figurájában. Vi­rág úr öregedő kis félszeg könyvelő egy pesti vállalatnál, és Virág úr po­font kap a darabban valakitől, aki fia­talabb is, erősebb is nála, és akitől nyomorult kis könyvelői egzisztenciád­­a függ. A darab parányi tragédia, egy pofon csöndes drámája. »Hozzányúltak az arcomhoz és ezt az ember nem tud­ja elfelejteni« — mondja Virág úr, és Mihályi alakításában ez a slemil, esett kis könyvelő a pofontól kezdve valósággal végighaldokolta az életét. Vígjátéki módra, groteszkül, csámpá­­san, lúdtalpasan, esetlenül, de végig­haldokolta, hogy a nézőnek hol a ne­vetéstől, hol a szánalomtól kiperdült a könnye. Mihályi időnként az arcához nyúlt, amelyen már régen kihűlt an­nak a pofonnak a tüze, de ottmaradt a felhám alatt titkos anyajegyként, láthatatlan tűzfoltként, amit mégis ta­kargatni kell, egyfolytában szégyellni kell s az emlékétől is nyakig elvörö­södik az ember. Mihályi ebben a sze­repben is, mint jóformán minden sze­repében, nem egy figurát, nemcsak egy karaktert és nem is csak egy da­rabbeli helyzetet játszott el, hanem mindig egy ember egész történetét, teljes sorsát, részletes életrajzát élte végig. 24 MIHÁLYI ERNŐ (1905—1949) A fiatalon elhunyt kiváló színész 1928-ban vidéken lépett először szín­padra, innen került Pestre. Eleinte a könnyű műfajban vállalt szerepe­ket, majd a Vígszínház megbecsült tagja lett. Híres színpadi szerepei: Hunyady Sándor: Lovagias ügy (Vi­rág úr), Naplemente előtt (Steinitz doktor). Izgalmas emberábrázoló egyéniségére Zilahy: Tábornok, Bó­­kay: Utód és Pirandello: Hat szerep keres egy szerzőt című műveiben fi­gyelt fel a közönség. Ő játszotta Hjai­­mar Ekdalt Ibsen: A vadkacsa című drámájában. A felszabadulás után Gorkij: Éjjeli menedékhelyében a Bá­rót alakította, végül pedig Felkai Fe­renc Pilátusának címszerepét.

Next