Film Színház Muzsika, 1967. január-június (11. évfolyam, 1-26. szám)

1967-02-24 / 8. szám

SZÍNHÁZ MADÁCH SZÍNHÁZ G. B. Shaw: SZENT JOHANNA Rendezte: Vámos László, díszlet: Siki Emil, jelmez: Mialkovszky Erzsébet. A szereposztásból: Johanna - Psota Irén, Dauphin - Garas Dezső, Cauchon - Ajtay Andor, Warwick gróf - Márkus László, Stogumber - Szénási Ernő, az Inkvizitor — Mensáros László, a Fattyú - Tordy Géza, Rheimsi érsek - Horváth Jenő, La Trémouille marsall - Basilides Zoltán. ERKEL SZÍNHÁZ Johann Strauss: DENEVÉR Rendezte: Szinetár Miklós, díszlet: Forray Gábor, jelmez: Márk Tivadar. Vezényel: Kerekes János és Lukács Ervin. A szereposztásból: Eisenstein: Réti József — Udvardy Tibor. Rozalinda: Agay Karola - Moldován Stefánia. Frank, fogházigazgató: Radnay György - Palóci László. Dr. Falke: Melis György - Bende Zsolt. Adél: László Margit - Erdész Zsuzsa. Alfréd: Bartha Alfonz - Korondy György. Szent Johanna Shaw mesterművének bemutatója mindig revelációnak ígérkezik; izgal­mat, várakozást kelt jóelőre. Bizonyá­ra így van ez mindenütt a világon, de nálunk kiváltképpen — sokszor újí­tották fel 1924 óta, s a remekművű drámát kiváló együttesek tolmácsol­ták. A Szent Johanna sohasem csak a bemutató színház eseménye, hanem az egész színházi életé. Természetes, hogy az ihlető erő mindig a címszerep alakítója, éppúgy, mint a Hamletnél. Nagy színésznő-egyéniségek melenge­tik évekig, készülnek rá. Ez a cím­szerep: színésznő-álom. S a címszerep köré Shaw a mesteri figurák sorát írta meg. Feledtetni, túlszárnyalni a meg­előző előadást — alkalmasint ez a cél is ott lappang, túl azon, hogy illően tolmácsolják a remekművet. Van ilyen gondolata a nézőnek is. Magam az 1955-ös múlhatatlan szép­ségű előadás emlékével készültem er­re a premierre. Igyekeztem elhesse­getni a mostani színlap­ okozta kéte­lyeimet. És ezzel már meg is vallot­tam, hogy ilyen kételyeim voltak. Az viszont kétségtelen, hogy az említett tizenkét év előtti előadás nem lehet a mostani mércéje. Csak maga a mű, Shaw Johannája. Ennek alapján ír­hatom le: a reveláció ezúttal elma­radt. S itt már nemcsak a mű a mér­ce, hanem a színház is, ahol bemutat­ták. A Madách Színház előadása nem tetszett, csalódás volt számomra. Hiá­ba sütött át Shaw szövege a játékon, hiába vannak szép, nemes részletei, ha maga a dráma és az együttes a mérce, meg kell vallanom: szinte egyetlen percre sem rendített meg. Idegen maradtam a nézőtéren. Nem a drámától, mely puszta felolvasásakor is megrendít, magával ragad. Hanem a játéktól, melynek indítórugóit hasz­talan kerestem. Már a színpad is zavart, nem ér­tem Vámos Lászlót, a rendezőt, aki annyiszor ihletett nagyszerűen díszlet­­tervezőt arra, hogy a maga stílusá­nak megfelelő játéktérben mozgat­hassa a szereplőket. A Szent Johanna színpada (Siki Emil tervezése) han­gulattalan, eklektikus, a hátsó füg­gönyt helyettesítő térkép előtt félig jelzett díszletek. Vaucouleurs várából lekiáltanak Johannának, aki az ud­varon áll: »Gyere fel!« Máris látom Johannát, amint Bretagne és Norman­die között beszalad. Alacsony vár le­het, de hát nem az efféle bogarászás a lényeg, hanem az, hogy a térkép egy­formán jelzi Vaucouleurs-t, a rheim­si székesegyházat, vagy a Loire partját, a palotát vagy a kastélyt, ahol az ink­vizíció ülésezik. Bizonyos, hogy lát­tunk már ilyen megoldást — jót is. Itt nem az illúziónkat rombolja, ha­nem valóságérzetünket. Ilyen eklektikus, tisztázatlan a ren­dezés is. Vámos — aki e mesterség­ben eléggé közismert a maga egysé­ges, tudatos stílusáról s annak töret­len vállalásáról — ezúttal nem terem­tett egységes stílust. Néha mintha el akarna szakadni az emóciók éles áb­rázolásától, »elidegenítően« szürkít el egyes jeleneteket, máskor viszont harsányra engedi az indulatokat — tehát hol Brechtet követi, hol pedig Schillert, s elég ritkán Shawt, ami a Szent Johanna esetében megengedhe­tetlen. A képek sokszor statikusak, s a drámaiatlanság idillje kísért. Ez persze összefügg a szereposztás­sal is; a szereplők elemzésénél majd igyekszem kifejteni. Itt csak annyit: ezúttal nem éreztem harmonikus együttest, pedig az elmúlt évek egyik legkoncepciózusabb rendezője kiváló színészeket vezényelt a színpadon. Ha ez koncepció — a kissé háttérben ma­radó Johanna, Warwick és Cauchon drámai összecsapásának felszínessége, a Dauphin eljelentéktelenítése, a fi­gurák jellegtelenségének törekvése, az inkvizíció puritánoskodó elszürkítése — nos, akkor tagadom ezt a koncepciót. Johanna az inkvizíció előtt (Psota Irén)

Next