Film Színház Muzsika, 1967. július-december (11. évfolyam, 27-52. szám)

1967-09-22 / 38. szám

ROSZTROPOVICS - RICHTER Az előadóművésznek az idővel foly­tatott küzdelmének reménytelensége eleven cáfolatot kap, ha olyan for­mátumú művész játékában mélyedhe­­tünk el, mint amilyen Msztyiszlav Rosztropovics. A gordonka művésze­tének világnagysága zengő anyagát szinte szobrász módjára munkálja meg. Múlásra ítéltet nem is érez hát az ember a művé­ alakítás, az újra­al­­kotás forró pillanataiban. Minden olyanná válik, mintha kőből faragná ki, hogy ellenálljon az időnek, s hogy a befogadó, a hallgató lelkében ez az ellenállhatatlan szenvedéllyel áradó folyamat az élményt magáéhoz hason­ló maradandó formában rögzítse. Rosztropovics Brahmsot, Bachot, Karen Hacsaturjánt és Debussyt ját­szott, s olyan hatalmas ráadás-soro­zattal toldotta meg műsorát, hogy az már önnálló tömbbé állt össze. Nagy és természetes emberi egyensúlyban fogta össze a mestereket, a műveket és mondanivalójukat. Mindegyikről mindvégig fontosat mondott! Robba­násig feszült indulattal közeledett a kavargó-gomolygó brahmsi romanti­kához. Tartalom és forma teljes egy­ségében, gyönyörű hangon, az újjáte­­remtés alkotó pillanataival ajándé­kozta meg hallgatóságát Bach­ inter­­pretálásában. Érzékenyen, a mű kvali­tásait feltárva reagált hazája beli kor­társának kompozíciójára. És páratla­nul szép, nemes eszközökkel ébreszt­­gette Debussy világát. Rosztropovics éneklő pianói, hatalmas erejű fortéi, dallamvonalának erős, magával ragadó szépsége és hihetetlenül zengő, tartal­mas pizzicatoi épp úgy közöttünk időz­nek, mint nagyszerű vallomása a mű­vekről, amelyekkel kapcsolatba kerül­tünk — általa. Az idei esztendő kegyes volt hoz­zánk: rövid időn belül harmadszor ré­szesülhettünk Richter művészetének ajándékában. Ismét az Erkel Színház­ban találkoztunk vele, ahol legutóbb a feledhetetlen Debussy-tolmácsolással búcsúzott Budapesttől. Most, a Ma­gyar Állami Hangversenyzenekar Fe­­rencsik János által vezényelt estjén Britten D-dúr zongoraversenyének megszólaltatásával kápráztatott el. E versenymű Britten fiatalkori kompo­zíciója. Kicsit szertelen a stílusban és mondanivalóban nem sokat válogató alkotás. Richter is a játékosságot hangsúlyozta, az érezhető karikatúrát, a stílusnak olykor akrobatika felé ka­csingató elemeit, amelyek mind a zon­gorarészben, mind a zenekari matériá­ban fokozottan jelentkeznek. Egy nagy géniusz új oldalával is­merkedtünk e megszólaltatásban. Richter hihetetlen természetességgel ment bele a zeneszerző által felkínált játékba, sorra felbontotta az idézőjeles tartalmakat s a műre a maga zseni­jének fényét vetítve, e kevésbé jelen­tékeny Britten-művet is felemelte azokba a bizonyos »örök szférákba«, amelyekben a Richter-tolmácsolások élnek és lélegzenek. Pazar fényjáték, csillogás, sziporkázó ötletek kaval­­kádja lett a Britten-versenymű, amely­nek villózó zongoraszólamát a zenekar is elvarázsoltan igyekezett követni. A richteri varázs tehát ezúttal is meg­tette a magáét! Nagyszerű vendégünk közreműködé­sét két klasszikussá vált magyar mű keretezte: Ferencsik János a Corcerto­­ban Kodály, a Zenében Bartók szelle­mét idézte. Raics István Richter két arca a zenekari próbán. Rosztopovics a Zeneakadémián (Fejes László felv.)

Next