Film Színház Muzsika, 1968. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)
1968-06-29 / 26. szám
Larina László, KAPOSVÁRI CSIKY GERGELY SZÍNHÁZ A közelmúltban került kiosztásra a társulatunk tagjai között az 1967. évi tervteljesítési jutalom. A színház évek hosszú során át nem tudta teljesíteni tervét, ezért igen jelentős eredményként könyveljük el ezt a gazdasági eredményt, melyet a színház egyre inkább fejlődő művészi munkájával értünk el. Úgy véljük, hogy magyar színház magyar darabok nélkül nem élhet. Ebben a törekvésünkben nagy segítségünkre volt a Művelődésügyi Minisztérium országos drámapályázata. A pályázaton részt vevő darabok közül az idei évadban Révész Gy. István „Az első 36 óra” című díjnyertes darabját mutatták be, valamint Halasi Mária „Akkor egyetlen egyszer” című drámáját. Az új magyar darabok színre vitelének jelentőségét fokozta a már másodízben megrendezett „Dunántúli színházak találkozója” Kaposváron. A részt vevő színházak egy kivételével új magyar drámákkal vettek részt a találkozón. „ Erre a kérdésre elfogultság nélkül nehéz válaszolni, mert minden bemutatónkat nagy gonddal készítjük elő. Ha nem is értük el minden esetben azt a színvonalat, amit szerettünk volna — és hogy miért? — maradjon ez a mi belső ügyünk. Az okokat megvizsgáljuk és a következőkben messzemenően figyelembe vesszük. •» Az országos sajtó figyelemmel «)• kísérte színházunk bemutatóit és a megjelent kritikák jelentősen segítették színházunk művészi fejlődését. Nem mondhatjuk el ugyanezt egyértelműen a helyi lapban megjelent színikritikákról. A jövő színiévad műsortervén még dolgozunk, formálgatjuk az elmúlt évad tapasztalatai alapján. Törekvésünk az, hogy magyar szerzők művei képezzék műsortervünk gerincét. Egy klasszikus magyar szerző elfeledett drámájának átköltését végzi el színházunk számára Görgey Gábor. Somogy megye legendás hőséről, Latinka Sándorról írt drámát Csontos Gábor. Foglalkozunk még Kolozsvári- Grandpierre Emil, Urbán Ernő, Halasi Mária és Nagy László darabjai bemutatásának gondolatával is. Az új színiévadra Solti Bertalan «. szerződött hozzánk. A főiskola végzős növendékei közül Zsámbéki Gábor rendező és Koltay Róbert színész jön Kaposvárra. Dárffy Sándor színész, Szegő Zsuzsa primadonna és egy fiatal bonviván, Bakos Ferenc, valamint Forró Pál, Laczkó Mihály rendező és Langmár András díszlettervező kötöttek szerződést velünk. Tárgyalásokat folytatunk Farkas Annival, a veszprémi színház tagjával, hogy a kaposvári közönség újból láthassa kedvencét. Elszerződtek színházunktól: Máriáss József és Szabó Ibi Szolnokra. Rózsa Tibor, Egervári Klára, Győrffy Záiszló Miskolcra, Varga Tibor Szegedre, Révész István Győrbe és Félix László rendező a TV-hez. Itass Károly, BÉKÉS MEGYEI JÓKAI SZÍNHÁZ Színházi évadot nézetem szerint, • csak a művészi tevékenység hoszszabb szakaszának folyamatában szabad vizsgálni. Három esztendővel ezelőtt, az újjáépült színház megnyitásakor, műsorpolitikában fő feladatunkat az egészséges közéletiség és a klasszikus tartalmú élmény harmóniájában fogalmaztuk meg. Kilenc eredeti bemutató fémjelzi ennek a hároméves szakasznak eredményeit, valamennyi szocialista tendenciájú, négy közülük új magyar dráma. A most lezárt évadban három jelentős darab bizonyítja aktuális törekvéseinket: Arbuzov: A tizenkettedik óra, Baranya: Barátom, a miniszter, P. Horváth: A hétlábú paripa, a klasszikus hagyományok folytatását az Othello és A kertész kutyája. Műhelymunkák fő irányát a társadalmi és pszichológiai igazság érvényesítése érdekében összpontosított erőfeszítésekben határoztuk meg. Sikerült ezen a téren bizonyos eredményeket elérnünk, bizonyítéka ennek több kedvező kritikai fogadtatás, nívódíjak, valamint az a tény, hogy a televízió három előadásunkat felvette. Mindez azonban nem elégít ki. Bőségesen van tennivalónk, elsősorban a dramaturgiai tevékenység javításában, de a színpadi munka területén is. 2 Vállalom az évad összes sikereit • és fiaskóit. Véleményem szerint a legkedvesebb darab, a legsikeresebb előadás Baranga: „Barátom a miniszter” című műve volt. 3 A kritika mindig segít ha van, a legtöbbet talán akkor, ha ellentmondásra serkent. A kritikusoktól mérlegelések helyett több elvszerűséget és közhelyek helyett nagyobb személyi hitelt várok. A következő évadban megtisztelő kötelességünknek érezzük, hogy a Tanácsköztársaság évfordulóját jelentős magyar dráma színpadra tűzésével ünnepeljük meg. Sándor Kálmán A harag napja című drámája az elmúlt húsz esztendő egyik legfontosabb drámai dokumentuma. Szeretnénk felülvizsgálni a darab körül uralkodó néhány téves nézetet. Be kell mutatnunk Raffai Sarolta nagysikerű drámáját; ezt a darab kvalitásai egyértelműen követelik. Sokat várok Baranya új szatírájától. Klasszikus sorozatunkban a Csongor és Tünde és a Macbeth következik. Bemutatjuk Tennessee Williams Orfeusz alászáll című drámáját is. Új tagjaink: Dávid Ágnes, Kocsis B. Mária, Simon Géza, Keresztes Pál, Tolnai Miklós, Bártfay Gusztáv és Vágvölgyi Ilona jelmeztervező. Néhány vendégszereplő művésszel kívánjuk a jövő szezonban közönségünk számára változatosabbá tenni a színházlátogatást. Ezek közül a legjelentősebbnek tartom Latinovits Zoltán két darabban vállalt vendégszereplését. Egy-egy szerepre szerződtettük még Gyöngyössy Katalint, Simor Ottót és Schweiz Andrást. Eltávozik tőlünk Schweiz András a Nemzeti Színházhoz, Dánffy Sándor és Pákozdy János más vidéki színházakhoz, a fényeffektusok bátrabb alkalmazásával még megragadóbb előadást teremtsen. A Várszínház fiatal létesítmény, de máris tiszteletre méltó hagyományai vannak: nemzeti drámairodalmunk elfeledett értékeinek felidézését tekinti feladatának. Ez a törekvés vezérelte, amikor bemutatta Sárközi György Dózsadrámáját, és újra színpadra idézte a méltatlanul feledett Béldy Pál Szigligeti darabját. És e hagyományokhoz híven készült el az idei program is: az ősi falak között Madách Imre szavai csendülnek majd fel. Csák Mátéról írott drámájának kemény veretű dialógusai A darabot Keresztury Dezső értő és szerető gonddal dolgozta át mai színpadra, restaurátori hűséggel őrizve meg Madách szellemét. Az előadást Miszlay István rendezi. Dőry Virág az előadás egyik szereplője Már formálódnak az előadás gesztusai (Iványi József és Demjén Gyöngyvér) .